Geen verkeersinfo bij Sensus

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Tom_XC60
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23

Mijn xc60 is uit 2021 en heeft nog anderhalf jaar verlengde garantie. Ik ga toch echt ruim vóór die tijd hoger in de boom klimmen. Wat mij betreft is navigatie van mijn auto niet bruikbaar, en Volvo is gewoon verplicht de beloofde functionaliteit te leveren.
VolvoBerZan
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 28.02.2024 - 11:38

Hier ook geen RTTI meer. Net gechat op VOLVO-site. (hoe meer meldingen hoe beter dacht ik zo) , de verwachting is dat het zeker nog 2 weken kan duren!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24621
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

is een landelijke storing, bekend en wordt door Volvo aan gewerkt
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Het is niet alleen in Nederland, maar waarschijnlijk een europees probleem.
Ook op het Engelse forum wordt er over gesproken

https://www.volvoforums.org.uk/forum/te ... im-problem
2024 Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Polestar tuned MY19
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2357
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Yep, maar ook daar een iemand met 2 Sensus auto’s waarbij RTTI bij de oudere niet werkt en bij de nieuwere wel nog wel.

Zou mij niet verbazen als het inderdaad een of ander verlopen certificaat o.i.d. is, zoals MisterNick eerder al aangaf…
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Boeser1960
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.04.2025 - 11:27

Ook ik rijd inmiddels 2 weken zonder verkeersinformatie. En dat is in de randstad echt wel een ongemak. Ik heb er begrip voor dat systemen kunnen uitvallen. Waar ik weinig begrip voor heb is de beroerde communicatie van uit Volvo. Geen enkele melding over het uitvallen van RTTI. Enkele dagen geleden meldde ik mij bij mijn dealer (Hedin Hillegom) en daar was het probleem zelfs volslagen onbekend. Evenals anderen heb ik fabrieksinstellingen teruggezet. Eerst op dit forum las ik dat velen hetzelfde ongemak hebben. Dat zou echt beter moeten.
Ook een bericht over een tijdstip waarop een oplossing kan worden verwacht, zou plezierig zijn. Juist vandaag kreeg ik bericht voor een terugroepactie in verband met een mogelijke storing in de batterij van de XC 60. Communicatie kan dus wel.
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Ik zie vandaag pas dat er bij de systeeminstellingen in het menu "systeeminformatie" bij het onderdeel "verkeersinformatieprovider" de naam van INRIX ontbreekt. Geen wonder dat we dan geen real time verkeersinformatie meer ontvangen....

Ik heb geen idee hoe we dit er weer in kunnen zetten
Waarschijnlijk alleen door een software update van Volvo?

Hebben jullie dat ook dat de naam van INRIX niet meer aanwezig is in het menu?
2024 Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Polestar tuned MY19
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Zie foto
2024 Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Polestar tuned MY19
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Nogmaals zie foto
2024 Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Polestar tuned MY19
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Interessant, zou iemand waarbij het nog wel werkt daar ook eens kunnen kijken?
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik heb die constatering dat de provider ontbreekt op 3-4 al gedaan en gemeld (zie viewtopic.php?t=97862&hilit=Rtti), alleen dat topic is toen centraal getrokken naar dit topic). 1 van de forumleden heeft vervolgens zn dealer er naar gevraagd en ze er zelfs op moeten attenderen omdat de dealer daar zelf niet op het idee kwam dat te checken.
Wel erg benieuwd wat de ‘grens’ is; welke modellen (MY) nog wel RTTI hebben.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Toch weer wat meer informatie, deze medewerker erkent dat de engineers er tot nu toe niet achter kunnen komen wat er aan de hand is.
IMG_2629.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Net ook gebeld met Volvo. Er is wel een idee, maar daar zijn ze nog erg onzeker over of dat wel klopt. Ik heb de informatie doorgegeven dat het met name de modellen van 2021 en eerder lijken te zijn die er last van hebben. Daarnaast heb ik een screenshot gedeeld van de systeeminformatie waarbij dus inderdaad de verkeersinformatieprovider mist. Deze informatie hadden zij nog niet ontvangen en hij was hier erg dankbaar voor dat dit gedeeld werd omdat ze hier dus (vermoedelijk) niet op de hoogte van waren.

Hij gaf verder aan dat er een aantal mensen zijn (specifiek van de fora) die het onzin vinden om naar de dealer te gaan met dit probleem. Hij vroeg om toch echt langs de dealer te gaan, de dealer kan diagnostische informatie uit de auto uitlezen, op dit moment hebben ze nog te weinig van deze informatie om een duidelijk beeld te krijgen.

Dus aan iedereen hier die nog niet langs de dealer is geweest met dit probleem. Ga langs de dealer (als dat lukt) en vraag om een technisch rapport op te laten maken en op te laten sturen naar Volvo zodat ze dit probleem sneller kunnen oplossen.

Verder dikke kudo's voor de medewerker aan de lijn voor de uitleg en het relativeren!
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2357
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ik zal vanavond even kijken of het bij ons nog steeds werkt🤞en zo ja kijken of, en zo ja welke, provider er staat.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Bb1975
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.11.2022 - 21:31

Ik ben twee weken geleden bij twee verschillende dealers geweest en heb het probleem daar op tafel gelegd. Ik heb gevraagd of iemand van de werkplaats er naar kon kijken maar ik kreeg in beide gevallen een jonge verkoopmedewerker mee die in de instellingen ging kijken (dat had ik ook al gedaan). In beide gevallen wisten ze niet hoe dit opgelost kon worden en stuurden ze me naar huis met de mededeling dat het aan mijn telefoon zou liggen.
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Lol, ik heb net bij Nieuwenhuijse een afspraak gemaakt en specifiek gevraagd om een technisch rapport te laten opsturen naar Volvo, ze wisten precies wat ik bedoelde en ik kan daar binnenkort even langs.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

MisterNick schreef: 16.04.2025 - 15:26 Toch weer wat meer informatie, deze medewerker erkent dat de engineers er tot nu toe niet achter kunnen komen wat er aan de hand is.

IMG_2629.jpeg
Met een kluitje in het riet dus… ze weten dondersgoed dat de dealer er niks mee kan. Die doet niks anders dan via hun kanaal dezelfde melding doen.
Deze medewerker suggereert min of meer dat het wellicht aan de auto ligt.
Het enige wat deze ‘reactie’ schreeuwt is dat het voorlopig echt niet opgelost gaat worden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

MisterNick schreef: 16.04.2025 - 15:57 Deze informatie hadden zij nog niet ontvangen en hij was hier erg dankbaar voor dat dit gedeeld werd omdat ze hier dus (vermoedelijk) niet op de hoogte van waren.
Wat een sukkels… ik heb dat in mijn chat begin april al met hen gedeeld. Er wordt daar blijkbaar intern niet veel gedaan met de gemelde zaken en gedeelde info.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

teebee schreef: 16.04.2025 - 16:52
MisterNick schreef: 16.04.2025 - 15:26 Toch weer wat meer informatie, deze medewerker erkent dat de engineers er tot nu toe niet achter kunnen komen wat er aan de hand is.

IMG_2629.jpeg
Met een kluitje in het riet dus… ze weten dondersgoed dat de dealer er niks mee kan. Die doet niks anders dan via hun kanaal dezelfde melding doen.
Deze medewerker suggereert min of meer dat het wellicht aan de auto ligt.
Het enige wat deze ‘reactie’ schreeuwt is dat het voorlopig echt niet opgelost gaat worden.
Ik moet zeggen dat ik snap waar ze vandaan komen, het probleem zit wss in de software van de auto. Om een duidelijke oorzaak te vinden en een oplossing te vinden moeten ze dus een diagnose rapport van die software hebben. Alleen de dealer is bevoegd om dat op te sturen en dus willen ze dat we langs de dealer gaan.

In zo'n technisch rapport staat van alles over de software, maar er staan waarschijnlijk ook logboeken in met informatie over fouten en diagnostische informatie over systemen. Het zou overigens best zo kunnen zijn dat wanneer inrix dus informatie stuurt nar de auto deze actie vastgelegd wordt in dat logboek, wellicht zit daar dan ook de fout in.

De dealer kan daar niets mee, alleen opsturen heeft daar zin. Het gaat daar om echte software-informatie en daar moeten de software engineers bij Volvo en Inrix naar kijken.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

teebee schreef: 16.04.2025 - 16:54
MisterNick schreef: 16.04.2025 - 15:57 Deze informatie hadden zij nog niet ontvangen en hij was hier erg dankbaar voor dat dit gedeeld werd omdat ze hier dus (vermoedelijk) niet op de hoogte van waren.
Wat een sukkels… ik heb dat in mijn chat begin april al met hen gedeeld. Er wordt daar blijkbaar intern niet veel gedaan met de gemelde zaken en gedeelde info.
Kans is groot dat ze dit in het begin niet serieus namen omdat er nog niet zoveel meldingen waren. De man aan de telefoon vertelde mij dat ze ondertussen een aanzienlijk aantal meldingen hadden ontvangen maar dat er nog maar heel weinig mensen bij de dealers een technisch rapport heeft laten opsturen.

Overigens is idd de communicatiestroom hier niet echt soepel. Vooral de dealers lijken voor een groot deel geen idee te hebben wat ze er mee moeten.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”