Pagina 5 van 6
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 04.05.2025 - 13:38
door Bover
Je Jers de tweede auto bij de scholen is een punt en mogelijk is de bakfiets een goede vervanger , en ach misschien ben ik al te lang uit de stedelijke omgeving weg. Het viel me gewoon op dat bijna iedereen gebracht wordt of elektrisch onderweg is toen ik s morgens om me me heen keek;
Ik begrijp het wel in deze tijd.; Ik zie het aan ook mijn zoon 26 jaar...druk druk enz. Wim Sonneveld zong het al in "Het Dorp," citaat: Ik weet wel het is hun goeie recht, De nieuwe tijd, net wat u zegt..... " tijden veranderen gewoon en dat hoort ook bij het leven..
Die bakfietsen zijn niet voor niets zag ik op
www... Tussen de 3000_6000
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 13.05.2025 - 07:29
door Frits V70
Gisteren nog even bij de garage geweest voor een paar afwerkpuntjes. Alu bekleding van het stuur is vervangen, zat een scherpe rand aan. Zwarte raamstijl linker achterportier is vervangen, zat onderin roest op (!) en raam bestuurders kant is weer soepel lopend gemaakt, liep soms zo zwaar dat hij in de beveiliging schoot en dan open ging. Alles onder het genot van een kop koffie bij de picknick tafel buiten in de zon.
Mijn ervaringen met Roelfsema, Tynaarlo zijn dan ook alleen maar positief! Daarna nog samen asperges gegeten op het terras aan het Zuidlaardermeer. Dit was even ons moment van de dag.

En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 13.05.2025 - 08:06
door Gouwe
Frits V70 schreef: ↑13.05.2025 - 07:29
.... Daarna nog samen asperges gegeten op het terras aan het Zuidlaardermeer. Dit was even ons moment van de dag.
Heerlijk!
Zelf de slingers ophangen, iemand anders doet het niet voor je....
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 13.05.2025 - 09:33
door Bover
Aha die scherpe rand aan het stuur van de alu heb ik ook. Wist niet dat dat te vervangen was. Moet ik achteraan dus...Fijn dat je positieve ervaringen hebt met deze garage. Dat maakt het genieten van de nieuwe aankoop nog groter. Hmmm Asperges....maakt geheel weer af;;:)
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 10:52
door Frits V70
Vorige week een ritje Amstelveen op en neer gedaan. Dat was een appeltje - eitje met de XC. De T5 motor vond het wel fijn om op 98 even lekker door te toeren. Het lijkt erop dat hij zuiniger wordt. Eerst gaf de meter bij een volle tank 600 km aan, na de rit en tanken 875.
Ik heb nog een vraag over de versnellingsbak. Het is een 8 versnellingen uitvoering en de S stand is de hand stand, maar verhoogt ook de toeren bij inschakelen bij gelijk blijvende snelheid. Dan wordt het ook een "sport" stand?
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 11:14
door Bover
Frits de S stand is niets anders dan een programma die de versnelling terugzet van drie naar vier of zes naar vijf. Hier in de bergen rij ik omhoog vaak in de S stand omdat in de D stand die toeren me te laag zijn. Trekt die brommend met 1300 rpm een helling van 11% op. Ik vind dat niet prettig.
In de sneeuw als je wilt kunnen slippen om weg te komen kun je in je menu de ESC aanstrepen. Dan heb je kans op slippende wielen...
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 11:18
door Frits V70
Ok, Bob. Ik vind het toerental bij 100km/h op automaat ook best laag. Bij versnellen is het dan ook brommen.
Dus 'S" is geen "hand" stand, zoals bij de GT? Automaat blijft dan wel werken?
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 12:59
door Frits V70
Hij schakelt wel en het kan ook met de hand kom ik net achter tijdens een ritje. Daar moet ik nog wel even wennen voor juist gebruik Jammer dat ze in de automaat bij 100 voor mijn gevoel een te laag toerental gekozen hebben.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 13:04
door Jers3n
Eh, RTFM??
Maar bij de T5 met GT8 (van Frits) is S de ‘sportstand’ (zie ook de gebruikshandleiding) er wordt nog steeds automatisch geschakeld, maar gaspedaal reageert wat sneller/feller, ook omdat versnellingsbak in een lagere versnelling blijft hangen en er dus meer toeren gemaakt worden, maar de bak schakel ook sneller. Symbool op klokken winkel wijzigt ook in rode S (ipv D)
Je kan overstappen naar met de hand schakelen door de pook naar voren of naar achteren te drukken. (Om terug te gaan naar automatische schakelen pook weer in D zetten).
Let op bij schakelpaddles werkt het wat anders (zie ook handleiding).
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 13:17
door Jers3n
Frits V70 schreef: ↑30.05.2025 - 12:59
Jammer dat ze in de automaat bij 100 voor mijn gevoel een te laag toerental gekozen hebben.
die snap ik niet helemaal, lager toerental bij constante snelheid is zuiniger rijden, en bij versnellen wordt er alleen bij een fluwelen voet niet teruggeschakeld, beetje meer gasgeven resulteerde in terugschakelen is mijn ervaring. Maar wellicht is die wat gekleurd door de Polestar upgrade op onze T5 GT8.
@Bover, de T5 GT8 is qua schakelgedrag m.i. niet te vergelijken met een jouw D5 GT6, dat rijdt echt heel anders.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 13:21
door Henry82
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 13:25
door Bover
Jers schakelpatroon is dan anders maar 'het principe " bediening is toch hetzelfde? :°
Frits wat is de definitie van "laag toerental" bij 100km/u. Ik heb met de D5 in hoogste versnelling dan 1850-1900 opstaan ongeveer;
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 14:35
door Frits V70
Jers3n schreef: ↑30.05.2025 - 13:04
Eh, RTFM??
Maar bij de T5 met GT8 (van Frits) is S de ‘sportstand’ (zie ook de gebruikshandleiding) er wordt nog steeds automatisch geschakeld, maar gaspedaal reageert wat sneller/feller, ook omdat versnellingsbak in een lagere versnelling blijft hangen en er dus meer toeren gemaakt worden, maar de bak schakel ook sneller. Symbool op klokken winkel wijzigt ook in rode S (ipv D)
Je kan overstappen naar met de hand schakelen door de pook naar voren of naar achteren te drukken. (Om terug te gaan naar automatische schakelen pook weer in D zetten).
Let op bij schakelpaddles werkt het wat anders (zie ook handleiding).
Je hebt gelijk met RTFM. Maar gebruikersuitleg is wel zo fijn. Schakelpaddles had ik in de XC60, nu niet meer en ik mis ze niet.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 14:38
door Frits V70
Jers3n schreef: ↑30.05.2025 - 13:17
Frits V70 schreef: ↑30.05.2025 - 12:59
Jammer dat ze in de automaat bij 100 voor mijn gevoel een te laag toerental gekozen hebben.
die snap ik niet helemaal, lager toerental bij constante snelheid is zuiniger rijden, en bij versnellen wordt er alleen bij een fluwelen voet niet teruggeschakeld, beetje meer gasgeven resulteerde in terugschakelen is mijn ervaring. Maar wellicht is die wat gekleurd door de Polestar upgrade op onze T5 GT8.
@Bover, de T5 GT8 is qua schakelgedrag m.i. niet te vergelijken met een jouw D5 GT6, dat rijdt echt heel anders.
Laag toerental is uiteraard goed maar te laag niet. Ik zit bij 100 op ca 1600 - 1700. Dat vind ik wel behoorlijk laag. Wellicht is het resetten van mijn bak een optie, dan kan de bak zich aanpassen aan mijn rij gedrag.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 21:36
door Jers3n
Frits V70 schreef: ↑30.05.2025 - 14:38
Laag toerental is uiteraard goed maar te laag niet. Ik zit bij 100 op ca 1600 - 1700. Dat vind ik wel behoorlijk laag. Wellicht is het resetten van mijn bak een optie, dan kan de bak zich aanpassen aan mijn rij gedrag.
Buiten dat ik dat eigenlijk geen echt laag toerental vind, zal de bak reset daar m.i. niet voor helpen. Bak gaat in lock-up en dan zijn de verhoudingen vast. Enige alternatief is dan via S-stand/handmatig een versnelling lager te kiezen, maar dat is dus duidelijk minder zuinig.
En ik vind het rijden in de S-stand bij onze V70 gemiddeld genomen veel te onrustig/nerveus, leuk om even wat te ‘boenderen’, maar niet voor de gemiddelde rit (al zal de Polestar daar wellicht ook invloed op hebben gehad)
En ja, toerental is lager dan bij meeste wat oudere benzine auto’s. Maar dat komt (vooral) doordat er met 8 versnellingen in een lager en gunstiger toerental gereden kan worden.
(En meer versnellingen is grotendeels ingegeven door de uitstooteisen, niet voor niks zijn er al personen auto’s met een automaat 9 of 10 versnellingen. Is met de moderne techniek nu ook mogelijk)
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 30.05.2025 - 21:56
door Jers3n
Bover schreef: ↑30.05.2025 - 13:25
Jers schakelpatroon is dan anders maar 'het principe " bediening is toch hetzelfde? :°
Wat bedoel je precies met ‘het principe’ bediening is hetzelfde?
Jouw GT6 en de GT8 zijn beide klassieke omvormer automaten, maar de GT8 schakelt echt veel soepeler en vooral sneller dan jouw GT6. Daarnaast zijn de vaste lock-up verhoudingen anders, dus toerentallen vergelijken kan op zich prima maar zegt m.i. verder niet zo veel.
En verder zou ik ook zeggen dat een diesel per definitie een andere vermogens-/trekkracht opbouw heeft dan een benzine auto, dat heeft ook zijn invloed op het versnellen vanaf een bepaald toerental. Waarbij de mate van hoe snel en hoe diep het gaspedaal ingetrapt wordt ook een rol speelt en ook hierin zal er een verschil in uitwerking/reactie zijn tussen en D5 GT6 en T5 GT8.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 07:39
door steven.vuylsteke
Dat toerental valt toch goed mee. Het zal zeker berusten op genoeg smering (flow en pressure) voor alle onderdelen aan dit toerental. En zoals aangehaald. Wil je gaan inhalen, even de kickdown gebruiken. Knopje onder op de vloer die geactiveerd wordt wanneer je even doortrapt en nadien terug naar de gewenste pedaalstand gaat. Hier in de bergbanen gebruik ik he voorafgaand aan de stukken waar ik weet dat er ingehaald zal kunnen worden, zo verlies ik minder moment bij het maneuver en staat de motor op scherp.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 07:59
door Frits V70
Jers3n schreef: ↑30.05.2025 - 21:36
Frits V70 schreef: ↑30.05.2025 - 14:38
Laag toerental is uiteraard goed maar te laag niet. Ik zit bij 100 op ca 1600 - 1700. Dat vind ik wel behoorlijk laag. Wellicht is het resetten van mijn bak een optie, dan kan de bak zich aanpassen aan mijn rij gedrag.
Buiten dat ik dat eigenlijk geen echt laag toerental vind, zal de bak reset daar m.i. niet voor helpen. Bak gaat in lock-up en dan zijn de verhoudingen vast. Enige alternatief is dan via S-stand/handmatig een versnelling lager te kiezen, maar dat is dus duidelijk minder zuinig.
En ik vind het rijden in de S-stand bij onze V70 gemiddeld genomen veel te onrustig/nerveus, leuk om even wat te ‘boenderen’, maar niet voor de gemiddelde rit (al zal de Polestar daar wellicht ook invloed op hebben gehad)
En ja, toerental is lager dan bij meeste wat oudere benzine auto’s. Maar dat komt (vooral) doordat er met 8 versnellingen in een lager en gunstiger toerental gereden kan worden.
(En meer versnellingen is grotendeels ingegeven door de uitstooteisen, niet voor niks zijn er al personen auto’s met een automaat 9 of 10 versnellingen. Is met de moderne techniek nu ook mogelijk)
Bij mijn diesel (D4 5 cil) vond ik dat er wel een 8 bak in mocht zitten. In de T5 heb ik alleen rond de 100 dat het toerental laag is en bij even inhalen naar 110 er met een flinke brom naar deze snelheid gegaan wordt. Ik zou dan wat eerder terugschakelen verwachten, zonder dat dit met de hand of kick-down gedaan moet worden. Ik heb kort een Polar Engineered T5 XC60 gehad, die had dat niet. Als een bak reset geen verbetering geeft zal dan een tuning waarschijnlijk een beter effect hebben.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 09:56
door DB200
Een mede XC70 rijder er bij, nog gefeliciteerd Frits
Beetje laat misschien maar ik had dit topic over het hoofd gezien.
Bover schreef: ↑13.04.2025 - 12:07
dat snappen alleen XC70 rijders, dat selecte uitstervende dino ras van de volvo
Ik wil als XC70 dino anders nog lang niet dood

En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 11:25
door Bover
uitstervend XC70 ras maar dat kan nog wel even duren toch....
