Pagina 5 van 5
Ervaring EX90
Geplaatst: 30.09.2025 - 10:24
door diesel01
Ik haal op stroom dagelijks woon-werk met 50km snelweg die ik altijd met 106km/u doe op maximaal 65km range.
Tjoemp ik binnendoor dan staat hij de volgende dag op 75km range, het is de weerstand van lucht die je grootste vijand is.
Daarnaast kost verwarmen erg veel kw, die airco valt best mee.
Maar goed, tijdens mijn V90 D5 avontuur ben ik eens om 19:00 weggereden uit Bunde(aan de A31 Dld) deze snelweg was bijna leeg en het doel was Bad Bentheim net voorbij Kreuz Schuttorf wat 111km is.
Tank zat met 60liter helemaal vol, 35min later was de tank half vol en had ik dus 30 liter verbrand op 111km, ook dit komt niet helemaal overeen met de 5.4/100km van de fabrikant.
De opgave van de fabrikant heb ik met de D5 ook nooit gehaald, 8.4/100km komt eerder, het is de rechtervoet en luchtweerstand.
Ervaring EX90
Geplaatst: 30.09.2025 - 21:12
door stefspecial
Leuk om een beetje de verhalen te volgen over de EX90. Ik lees jammer genoeg nog steeds niets over V2H oftewel van batterij naar huis levering. Zou beschikbaar worden met nieuwe versie. Dealer durft er niets meer over te zeggen

die weet zelf ook niet meer waar ze aan toe te zijn op dat punt.
Ervaring EX90
Geplaatst: 03.10.2025 - 17:41
door Gosz72
stefspecial schreef: ↑30.09.2025 - 21:12
Leuk om een beetje de verhalen te volgen over de EX90. Ik lees jammer genoeg nog steeds niets over V2H oftewel van batterij naar huis levering. Zou beschikbaar worden met nieuwe versie. Dealer durft er niets meer over te zeggen

die weet zelf ook niet meer waar ze aan toe te zijn op dat punt.
Hier zal de Belastingdienst eerst iets van moeten gaan vinden denk ik.
Anders krijg je van die gevallen dat de auto van de zaak, net voor thuiskomst nog even bij Fastned (ozd) wordt 'volgetankt' en 's-avonds wordt thuis de jacuzzi verwarmd op kosten vd zaak.
Gewoon als voorbeeld 
Ervaring EX90
Geplaatst: 03.10.2025 - 18:32
door Edgecrusher
Je kunt ook allemaal jerrycans vullen met de tankpas en thuis de prive auto ermee vullen, dat is ook gewoon diefstal van de baas en daar zal de baas ook wel iets van vinden.
Ervaring EX90
Geplaatst: 04.10.2025 - 11:19
door Hans Eilander
Edgecrusher schreef: ↑03.10.2025 - 18:32 Je kunt ook allemaal jerrycans vullen met de tankpas en thuis de prive auto ermee vullen, dat is ook gewoon diefstal van de baas en daar zal de baas ook wel iets van vinden.
Juist. Misbruik moet daarom hard worden aangepakt. Geef je sommige mensen een vinger, ben je achteraf heel je arm kwijt.

Ervaring EX90
Geplaatst: 04.10.2025 - 11:29
door Gouwe
Gosz72 schreef: ↑03.10.2025 - 17:41
......Hier zal de Belastingdienst eerst iets van moeten gaan vinden denk ik....
Ik denk niet dat de belastingdienst hier nu al iets van vindt, maar sluit zeker niet uit dat ze dat in de toekomst wel gaan doen als dit echt op grote schaal gemeengoed gaat worden.
Ervaring EX90
Geplaatst: 04.10.2025 - 18:48
door DB200
Ervaring EX90
Geplaatst: 08.10.2025 - 22:05
door stefspecial
In dit artikel staat: Bidirectioneel laden, ook wel Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd, houdt in dat je elektrische auto niet alleen stroom van het net kan opnemen, maar ook terug kan leveren aan het net.
Ik ben benieuwd naar V2H (vehicle to home) dus de auto gebruiken als thuisbatterij. Heb 20 panelen op dak en kan vaak overdag opladen omdat ik vooral vanuit huis werk en kan die energie ook direct gebruiken en 's nachts.
Overigens zal ik niet vooraf tanken op kosten van de baas want dan zou ik mezelf in de maling nemen. Ik zag wat 'bezorgdheid' daarover

We gaan wel zien wanneer er eens wat meer over bekend wordt. Moet binnenkort naar de dealer en vraag ik weer even na.
Ervaring EX90
Geplaatst: 08.10.2025 - 23:00
door -KJ-
Zo heb je wel een hele dure thuisaccu. Ik zou de accu van m'n dure auto niet laten slijten door dagelijks vele kWh's te laden en er weer uit te halen zonder een meter te rijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ervaring EX90
Geplaatst: 14.10.2025 - 17:48
door stefspecial
-KJ- schreef: ↑08.10.2025 - 23:00
Zo heb je wel een hele dure thuisaccu. Ik zou de accu van m'n dure auto niet laten slijten door dagelijks vele kWh's te laden en er weer uit te halen zonder een meter te rijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ach, misschien heb ik het wat te overdreven uitgedrukt. We rijden wel bijna dagelijks met de auto. Als de mogelijkheden er zijn voor zoiets (gebruik als thuisbatterij) dan vind ik het prima, zoveel Kw verbruiken we momenteel dagelijks ook weer niet. Ik vermoed dat dit (V2H) voorlopig niets wordt. Was bij andere Volvo dealer en die kon mij enkel vertellen over vehicle to grid terugleveren en dat dat voorlopig niet kan, het verhaal van vehicle to home was persoon in kwestie niet bekend. Zal allemaal wel weer met de regeltjes te maken hebben. De auto is hardware en softwarematig voorbereid (sinds begin), er is een speciale laadpaal voor om dit tot stand te brengen maar verder staat het stil. Ook bij andere merken. Jammer. We zien wel waar het naar toe gaat. Ik weet in ieder geval waar ik aan toe ben en dat is ook een resultaat uiteindelijk.
Ervaring EX90
Geplaatst: 16.10.2025 - 10:36
door V480-S60
Volgens mij al eerder gezegd maar V2H en V2G is in Nederland in elk geval (nog) niet toegestaan. Ergens loopt wel een proef met deelauto's en speciale laadpalen die daar wel voor zijn toegerust. Lijkt nog niet zo'n succes te zijn.
Ervaring EX90
Geplaatst: 16.10.2025 - 11:13
door lint
Op termijn, als de prijzen dalen, is een thuisaccu een betere keus dan een dure EV daarvoor gebruiken.
Ervaring EX90
Geplaatst: 16.10.2025 - 11:30
door stefspecial
lint schreef: ↑16.10.2025 - 11:13
Op termijn, als de prijzen dalen, is een thuisaccu een betere keus dan een dure EV daarvoor gebruiken.
Correct. Heb geen haast.