Pagina 41 van 56
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 15:20
door Fredhead
Bover schreef: ↑29.12.2022 - 13:25
helpt in lagere versnelling hoger toerental dan?
Dat werkt wel in tegenstelling tot een stukje hard rijden of een keer volgas optrekken.
Wel langdurig want anders heeft het nog altijd geen effect.
Heel wat jaren terug hadden we op Schiphol de eerste generatie auto's met roetfilter en die slibten ook dicht...flinke tijd hoge toeren (en een normale snelheid) zorgde ervoor dat het filter weer schoon werd gebrand en de storingen verleden tijd waren.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 15:29
door Bover
Die oplossing in de 2 met hogge toeren is wel 20km vol te houden= 20 min rijden, of meer
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 16:11
door Fredhead
Zolang je ook nog wel eens een afstand rijd zou het niet nodig moeten zijn, maar wil je het een keer warm stoken is dat een goed begin.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 22:23
door Ludo
raspaardje schreef: ↑29.12.2022 - 13:16
Hoeveel km heb je op de teller en welk onderhoud heb je gepleegd?
Een auto waarvan het filter al een keer vervangen is en bijv. de injectoren al een keer gereinigd/vernieuwd zijn zal uiteraard een grotere kans hebben te slagen dan een auto die geen onderhoud omtrent een zuivere verbranding heeft gehad.
Er staat 261344km op de klok.
Onderhoud word gedaan zoals aangegeven door Volvo, buiten slijtagedelen natuurlijk.
Verder is alles nog standaard en is er nooit iets gereinigd, egr is ook gewoon standaard actief.
Daarom dat ik me de vraag stel, of het wel daadwerkelijk aan de auto's ligt.
Meer omdat er auto's met nieuwe roetfilter, en/of gereinigde delen tóch nog afgekeurd worden.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 12:17
door Bover
ter aanvulling mogelijk wat meesten al weten de werking roetfilter achter de link en storingen. Blijft staan dat gek is dat je standaard geen controle moddel hebt op de regeneratie proces. Ik ga dat proberen mer de NEXUS in de OBD stekker
https://www.wolflubes.com/nl-be/nieuws/ ... men-leiden
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 13:44
door raspaardje
Veel algemene info met voor iedere auto cq. roetfilter toch echt andere waarden. Hecht daar iig geen waarde aan.
Je conclusie dat je als bestuurder geen inzicht hebt om de kans op roetfilterproblemen te verkleinen is wel terecht.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 13:53
door raspaardje
Ludo schreef: ↑29.12.2022 - 22:23
raspaardje schreef: ↑29.12.2022 - 13:16
Hoeveel km heb je op de teller en welk onderhoud heb je gepleegd?
Een auto waarvan het filter al een keer vervangen is en bijv. de injectoren al een keer gereinigd/vernieuwd zijn zal uiteraard een grotere kans hebben te slagen dan een auto die geen onderhoud omtrent een zuivere verbranding heeft gehad.
Er staat 261344km op de klok.
Onderhoud word gedaan zoals aangegeven door Volvo, buiten slijtagedelen natuurlijk.
Verder is alles nog standaard en is er nooit iets gereinigd, egr is ook gewoon standaard actief.
Daarom dat ik me de vraag stel, of het wel daadwerkelijk aan de auto's ligt.
Meer omdat er auto's met nieuwe roetfilter, en/of gereinigde delen tóch nog afgekeurd worden.
Die meetapparatuur zal echt wel kloppen.
Ik denk eerder dat het een gebrek aan kennis begint te worden hoe een roetfilter bij een specifiek type auto functioneert.
Onderhoudshistorie volledig bekend van jouw auto? Is er niet eerder een nieuw filter geplaatst of injectoren vervangen?
Een filter zit op een gegeven moment gewoon te vol met deeltjes die niet verbrand kunnen worden (=as). Ja, en dan is vervangen of reinigen toch echt de enige oplossing.
En hoe gunstiger het rijpatroon hoe minder vaak er geregenereerd hoeft te worden met minder as tot gevolg.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 16:30
door Jelmer de Jong
Ludo schreef: ↑29.12.2022 - 22:23
Daarom dat ik me de vraag stel, of het wel daadwerkelijk aan de auto's ligt.
Meer omdat er auto's met nieuwe roetfilter, en/of gereinigde delen tóch nog afgekeurd worden.
Het is prima mogelijk dat auto's af-fabriek al niet meer aan de drempelwaarde voldoen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 18:39
door Bover
Jelmer de Jong schreef: ↑01.01.2023 - 16:30
Ludo schreef: ↑29.12.2022 - 22:23
Daarom dat ik me de vraag stel, of het wel daadwerkelijk aan de auto's ligt.
Meer omdat er auto's met nieuwe roetfilter, en/of gereinigde delen tóch nog afgekeurd worden.
Het is prima mogelijk dat auto's af-fabriek al niet meer aan de drempelwaarde voldoen.
ja toch?
![:]](./images/smilies/w00t.png)
als af fabriek al niet goed zou kunnen zijn.... zo is er geen beginnen aan ...
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 20:57
door Ludo
Dan ben je idd op voorhand al de sigaar.
Op die manier word het dan een oneindige discussie.
@raspaardje, de history is bekend, alles nog origineel af fabriek.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 21:03
door raspaardje
Oké, goed bereden en misschien een groot filter?
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 21:16
door Bover
met dat meten helpt doorslaan DPF ook niet meer, ben je gelijk afgekeurd
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 01.01.2023 - 21:21
door Fredhead
Vanaf 2011 moet het zaakje gewoon werken.
Tot dat bouwjaar zou je er nog mee weg komen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 02.01.2023 - 08:47
door DB200
Roetfiltermeting is ook al in een ander topic:
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91252
Wat mij betreft mogen jullie daar verder discussïeren over dit specifieke onderwerp

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 14.01.2023 - 13:16
door Bover
DB200 schreef: ↑26.05.2019 - 12:07
automatische vergrendeling nu ingesteld via My Car en het werkt prima. Bijzonder is dat als je uitstapt, alleen het portier ontgrendelt wat je opent, ook als de motor is afgezet. Alleen maar veiliger natuurlijk. Voor mij betekent dat ik het knopje "alles ontgrendelen" moet indrukken omdat ik mijn koffertje achter mijn voorstoel heb staan en hiervoor portier LA moet openen.a
Johan ik lees nog eens je blog na en zag dat je koffertje achter de rijderstoel staat. Ik meen dat die actie je Whiplash systeem zou kunnen hinderen..
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 14.01.2023 - 22:49
door DB200
Hoe dan?
Ik heb inmiddels de automatische ontrgrendeling trouwens allang weer uitgeschakeld na een lange reeks klachten over gebruiksonvriendelijkheid van de andere familieleden

.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.01.2023 - 08:56
door HSVD
Zijn het zulke vervelende mensen, Johan?

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.01.2023 - 10:31
door Bover
DB200 schreef: ↑14.01.2023 - 22:49
Hoe dan?
Ik heb inmiddels de automatische ontrgrendeling trouwens allang weer uitgeschakeld na een lange reeks klachten over gebruiksonvriendelijkheid van de andere familieleden

.
De aut ontgrendeling hier ook op verzoek eraf gehaald. Maar ik vergrendel in de stad wel de deuren...Dat Whiplash systeem doet iets bijersnstig clash dat je rugleuning meebeweegt of zoiets. In mijn V70 jan 2006 instructieboekje stond nog dat de ruimte rugleuning niet volledig gevuld mocht worden. Mogelijk is dat inzicht veranderd
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.01.2023 - 14:22
door Fredhead
Je mag de stoel niet klem zetten, maar als er een achterpassagier is dan is de ruimte ook grotendeels gevuld en zal zo'n koffertje niet het probleem zijn.
Tenzij Johan permanent met een reiskoffer op pad gaat

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 11.03.2023 - 19:57
door DB200
Standkachel, voorruitverwarming, AWD. De XC70 is gemaakt voor het winterweer van gisteren en vandaag.