Pagina 42 van 63

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 30.10.2023 - 21:08
door Gouwe
Even eerst nog een update van de reparatie van de carterventilatie. Die kostte 230 euro.
Motormanagement storing hebben we niet meer terug gehad zoals verwacht.

Afgelopen vrijdag heeft de XC90 de 270K beurt gehad. Op een set remschijven/blokken aan de achterzijde verder geen bijzonderheden. Over 30K waarschijnlijk de draagarmen en verder ziet het er allemaal nog heel goed uit volgens de monteur. Banden hebben na 35K nog 5,2 (voor) en 4,2 mm (achter) profiel. Komt dus neer op 1mm slijtage per 10K km's en we kunnen dus nog een 15-20K verder. Rond het volgende voorjaar dus een nieuwe set rondom. Pirelli's lijken het dus langer vol te gaan houden dan de Michelins en in ieder geval heel veel minder last van cuppen. Daarnaast had ik toch weer last van lekkage, ook nadat het pano dak rubber al 2x was vervangen. Conclusie nu is dat niet het rubber om het glazen deel het probleem is, maar het rubber wat aan de carrosserie zit niet goed is en daar dus water tussendoor kan lopen. Dat rubber gaan ze over 2 weken dus nog een keer vervangen.
Van het weekend wel even de totale onderhoudskosten op een rijtje gezet over iets meer dan 100K km's. Ik kom uit op een 7 cent waarbij met name de reparatie van de OBC goed is voor 2 cent. Al met al blijft het echt een genot om er in te mogen rijden.

Een van de opties die ik overweeg is om er nog lekker mee door te rijden maar de zakelijke kilometers dan met een ander vervoermiddel te gaan doen. Dat scheelt dan al gauw een 15K km's per jaar. Nu pak ik de Z4 nog wel eens omdat mijn vrouw de XC90 nodig heeft en gezamenlijk komen we dan voor beide auto's aan de 45K per jaar. Misschien is een Polestar 2 wel wat....

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 30.10.2023 - 21:59
door Tukker999
Gouwe schreef: 26.09.2023 - 08:25 Gisteren even vanuit de Kraskai een foto gemaakt (ik stond stil!) van wat ik door de voorruit zie als ik normaal achter het stuur zit. Echt bizar hoe weinig vrije kijkruimte ik heb en dus constant om alle obstakels heen moet gluren.
Ik kan me nog goed herinneren dat bij de opkomst van de TomTom en de mobiele telefoon hordes mensen werden bekeurd omdat die dingen pal in het zicht werden geplaatst achter de voorruit, "levensgevaarlijk" was het oordeel (en ik deel die mening) en autofabrikanten komen er zo mee weg....
En dan heb je ook nog mensen die een kettinkje oid aan de spiegel hangen........
Bij de slipcursus was dat een van de dingen waar voor werd gewaarschuwd.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 07.11.2023 - 11:53
door Gouwe
Gisteren het rubber van het panodak vervangen. Voor de duidelijkheid, het rubber wat aan de carrosserie vastzit is nu ook vervangen. Hopelijk nu eindelijk een lekvrij dak.
Ook even proef gezeten in een Polestar 2. Ik pas er in, maar die middenconsole biedt weinig ruimte voor je rechterbeen in standje ACC/PA. Misschien eens kijken naar de EX30?

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 07.11.2023 - 13:48
door PGV90
Gouwe schreef: 07.11.2023 - 11:53 Gisteren het rubber van het panodak vervangen. Voor de duidelijkheid, het rubber wat aan de carrosserie vastzit is nu ook vervangen. Hopelijk nu eindelijk een lekvrij dak.
Ook even proef gezeten in een Polestar 2. Ik pas er in, maar die middenconsole biedt weinig ruimte voor je rechterbeen in standje ACC/PA. Misschien eens kijken naar de EX30?
Of een Polestar 3 - ook erg frai en nu op de markt - wel next level (en ook qua prijs....)

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 07.11.2023 - 13:52
door Henry82
Of over een paar jaar de Z4 inruilen voor een Polestar 6 ;)

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 08.11.2023 - 19:34
door Gouwe
Tja keuzes.... wel altijd leuk om een beetje te blijven rondkijken toch? Ik vind de Z4 echt een geweldig geslaagd model, merk alleen dat als ik hem morgen moet inleveren ik daar geen enkele moeite mee zou hebben. Wat dat betreft ben ik toch wel een pragmaticus en hoewel het echt leuk rijden is op zijn tijd is de auto niet echt praktisch, zeker niet met dit weer.
Over het weer gesproken: helaas nog steeds lekkage van het pano dak in de XC90, ondanks dat nu alle rubbers zowel aan de ruit als carrosserie zijde vervangen zijn. Volgens de dealer zijn de afvoeren helemaal schoon, dus waar o waar komt dat water dan naar binnen. In ieder geval de dealer maar even mailen dat het nog niet is opgelost en ik grote moeite zou hebben met het sturen van een factuur want volgens de monteur was dit echt de oplossing, ook nadat we samen maandag nog hadden gekeken en ik hem vroeg of hij het zeker wist....... Baal er echt wel stevig van dat het nog niet is opgelost. De lekkage is het eerst zichtbaar bij de C-stijl bovenin en het water loopt dan boven de hemel langs naar achteren richting de D-stijll waar het dan naar beneden sijpelt.
Plaatjes:

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 09.11.2023 - 09:01
door Henry82
Daar zou ik ook van balen. Wat is nu de volgende stap? De hemel eruit, iemand in de auto en dan maar de waterslang er op en kijken waar het lek zit?

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 09.11.2023 - 09:31
door Gouwe
Dat hebben ze dus gedaan en de conclusie daarvan was: vervangen van het rubber corrosseriezijde.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 09.11.2023 - 09:39
door mees
Gadverrrrr

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 09.11.2023 - 09:42
door kawazxr
Daar wordt je inderdaad een beetje moedeloos van, hopelijk kunnen ze deze lekkage toch snel vinden en oplossen voor je.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 09.11.2023 - 14:03
door BraboFrits
Bah, sterkte. Het is altijd lastig, water loopt overal naar toe maar moet toch op te lossen zijn....

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 15.11.2023 - 18:53
door Gouwe
Gisteren de auto weer naar de dealer gebracht. Ze gingen daar schatgraven zoals ze het noemden. Eind van de middag de auto weer opgehaald, auto zo nu lekvrij moeten zijn en tot op heden is dat ook zo. Goede moed dus maar ik wacht nog even met juichen. Wel weer tevreden met de houding van de dealer dat ze het koste wat kost willen oplossen (en ik daar geen rekening voor krijg, anders dan dat ik het laatste rubber wel moet betalen). Had een XC60 B5 mee, en wat ben je dan blij als je weer in je eigen XC90 mag stappen aan het einde van de dag. Miste in deze XC60 vooral de zittingverlengers en de uitgebreide verstelmogelijkheden van de stoel en zonder luchtvering was het allemaal wat wiebelig vond ik. Voldoende power (slippende voorwielen is geen probleem merkte ik bij een invoeg manoeuvre, nadat er de eerste tel na gasgeven niets gebeurde en ik dus wat extra gas moest geven), maar AWD is wel zo fijn om dat vermogen op de weg te krijgen. Elektrisch rijden in de bebouwde kom is wel heel prettig/comfortabel.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 25.11.2023 - 22:06
door RoaldH
Ja, ik herken dat gevoel…

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 26.11.2023 - 12:55
door Gouwe
We zijn nu bijna 2 weken verder, nog geen vochtig plekje binnen meer gehad. Blij mee.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 27.11.2023 - 07:43
door Gouwe
Helaas, te vroeg gejuicht. Vannacht heeft het gestaag geregend en weer vochtig binnen.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 27.11.2023 - 08:53
door mees
mees schreef: 09.11.2023 - 09:39Gadverrrrr
En we leven weer met je mee...... :-/

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 27.11.2023 - 08:58
door Henry82
Tjonge, dat wordt ook een lastig verhaal zeg. Welke mogelijkheden hebben ze nog?

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 27.11.2023 - 09:54
door Gouwe
Volgens de dealer kan er geen ander lek zijn dan via het pano dak. Lekkage via de dakrailing is volgens hen uitgesloten. Laatste optie is dat het hele dak (dus glas en cassette/frame) er uitgaat. Heb de dealer gemaild en wacht op een vervolg.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 27.11.2023 - 11:51
door kawazxr
Phoe om moedeloos van te worden zeg, was dit weer op dezelfde plek of is dit niet te zien.
Hopelijk zal de dealer dan als laatste optie het complete dak eruit gaan halen en de lekkage nu wel definitief verhelpen.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 27.11.2023 - 11:55
door Gouwe
Zelfde plek als altijd, C-stijl aan de passagierszijde. Ik blijf vertrouwen houden maar de teleurstelling is er niet minder om op dit moment.
Had ook wederzijds afgesproken dat ik de betaling van de factuur zou opschorten (beetje druk zetten mag toch wel) en had deze net vrijdag betaalbaar gesteld omdat de auto al bijna 2 weken droog bleef en nu dus dit.
Adem in en weer uit. Ik weet dat de dealer er ook van baalt.