Geen verkeersinfo bij Sensus - update 23/7/25 - lijkt opgelost.

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Henry82
6th Gear member

Mooie berichten dat het toch allemaal weer werkt nu.
Life is what happens while you're busy making other plans
RobbieZ
1st Gear member

Ik heb mijn wagen bij een garage gekocht....dus geen Volvo dealer.
Heb de vraag doorgezet naar Volvo Nederland om te vragen of ik ergens onder coulance een update kan laten doen.
Hier het antwoord:

Iedere Volvo dealer is in staat om de nodige stappen te ondernemen om deze functie te herstellen.
Afhankelijk van de situatie hebben hun de mogelijkheid om een deel of soms alle kosten te declareren.
De dealer kan u daarbij nauwkeuriger informeren wat voor kosten (als er überhaupt kosten van toepassing zijn) er voor u gelden.

Weet u nog geen Volvo dealer te vinden? Vind uw Volvo-dealer.

Ik ben er wel klaar mee met dat hele Sensus systeem.
Heb er niet veel vertrouwen in dat het met deze update nog heel lang blijft functioneren.
Ik plug gewoon mijn telefoon in en gebruik Waze op half scherm
Op mijn vraag of er een mogelijkheid kan komen om Android Auto / Apple Carplay op fullscreen te draaien heb ik alleen een bedankje gehad voor de suggestie maar geen antwoord.
Ik denk dat ik het antwoord al wel weet.

Fijn dag allemaal en goede veilige km's
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Volvo XC40 Inscription 2021
V60Driver
3rd Gear member

Weet iemand of dat TJ 37428 nummer ook geld voor auto’s van 2018 en daarvoor? Ik heb een V60 PIH MY2015 en vraag me af of ik ook dat RTTI weer werkend krijg????
Henry82
6th Gear member

Dus als het werkt is het allemaal niet goed, belachelijk etc etc, maar als er een oplossing is hoeft het ineens niet meer?
Hans oet Twent
8th Gear member

De XC gaat de 22e voor onderhoud. Ik zal gelijk vragen of ze software willen aanpassen zodat het systeem weer werkt zoals het zou moeten. Ging in Hamburg er wel de mist mee in.... Koste me wel ruim een uur extra reistijd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Cris71
2nd Gear member

Gisteren terug geweest (na de laatste onderhoudsbeurt) om de update te laten doen.
Alles werkt weer perfect!
Verkeers informatie alles.

Dealer vertelde wel (wat hier al eerder is geschreven) dat de update/oplossing tijdelijk kan zijn, er is nu weer verbinding met Inrix.
Maar het kan zijn dat in de toekomst alsnog een update gedaan moet worden om het probleem blijvend te verhelpen, met "kan zijn" bedoelde ze dat dat ligt aan hoe de definitieve oplossing via update ingeladen kan worden. Gezien ze nu de definitieve oplossing nog niet hebben weten ze dus ook nog niet hoe dit straks geïnstalleerd moet worden.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
MisterNick
2nd Gear member

Inmiddels heb ik ook een afspraak bij Harrie Arendsen voor het fixen van het probleem. De persoon aan de telefoon gaf echter wel aan dat er heel veel onduidelijkheid is over de kostenvergoeding van deze update. Het wordt in principe alleen vergoed door Volvo onder de fabrieksgarantie gaf hij aan, dat ze het bijwerken bij mij nu is meer uit coolance van wat ik begrijp, ze krijgen het niet vergoed vanuit Volvo.

Dat het onder fabrieksgarantie alleen valt is natuurlijk volkomen gestoord en waarschijnlijk heel bewust, er zijn bijna geen auto's meer die Sensus hebben en fabrieksgarantie want de laatste sensus auto's zijn gemaakt in 2023/begin 2024. Ik heb wel de verlengde garantie vandaar dat ze de garage zelf er wel voor op draait.

Verschikkelijk slecht geregeld dit.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
DB200
6th Gear member

Toko maakt verlies dus logische keuze om de klant dan wel dealer voor de kosten te laten opdraaien. Elk dubbeltje dat Volvo Cars kan besparen is er een.
Laatst gewijzigd door DB200 op 25.07.2025 - 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Willy.VdW
4th Gear member

Hans oet Twent schreef: 25.07.2025 - 09:34 De XC gaat de 22e voor onderhoud. Ik zal gelijk vragen of ze software willen aanpassen zodat het systeem weer werkt zoals het zou moeten. Ging in Hamburg er wel de mist mee in.... Koste me wel ruim een uur extra reistijd.
Onlangs passeerden we Hamburg ook, net op een weekend dat de hele Elbetunnel volledig afgesloten was.
Bij gebrek aan RTTI hadden we ook Waze opgezet maar dat hielp niet want Waze leidde ons net zoals de aangegeven omleiding door het
centrum van Hamburg. Later is gebleken dat er geen betere route was, Waze had net zoals andere routers de weg van de kortste ellende
gekozen.Het koste ons ook ruim een uur. Hamburg lijkt ons wel een aangename stad (veel kerken ook, we zagen 5 spitsen tegelijk) :)
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Hans oet Twent
8th Gear member

Willy.VdW schreef: 25.07.2025 - 12:14
Hans oet Twent schreef: 25.07.2025 - 09:34 De XC gaat de 22e voor onderhoud. Ik zal gelijk vragen of ze software willen aanpassen zodat het systeem weer werkt zoals het zou moeten. Ging in Hamburg er wel de mist mee in.... Koste me wel ruim een uur extra reistijd.
Onlangs passeerden we Hamburg ook, net op een weekend dat de hele Elbetunnel volledig afgesloten was.
Bij gebrek aan RTTI hadden we ook Waze opgezet maar dat hielp niet want Waze leidde ons net zoals de aangegeven omleiding door het
centrum van Hamburg. Later is gebleken dat er geen betere route was, Waze had net zoals andere routers de weg van de kortste ellende
gekozen.Het koste ons ook ruim een uur. Hamburg lijkt ons wel een aangename stad (veel kerken ook, we zagen 5 spitsen tegelijk) :)
Ik ben min eigen weg gaan volgen…. Verrekte het om met de Husvagn erachter de drukke stad in te gaan. Wilde om de stad heen maar uiteindelijk kwam ik voor de tunnel er weer op….. nou ja zal wel. Ik had de Ferry gehaald🙏🏻
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Zondag
2nd Gear member

Ik denk dat ik een work-a-around heb gevonden!
Vanmorgen toen ik de auto startte, zag ik streepjes staan bij de klok. Normaal wordt de klok ingesteld door de GPS, maar nu was tie hem even kwijt.
En toen ik het systeem menu checkte, zag ik dat ik een TMC provider had. Ik heb onmiddellijk de automatische klok uitgezet, en de datum stond nog op 25 juli 2024.
Het vinkje bij RTTI aangezet en waarrempel, daar kwam INRIX Nederland te staan. Na een poosje verscheen er een complete afsluiting van de A5 op het scherm waarbij mijn herinnering dacht dat het vorig jaar zo was - rond deze tijd. Dus ik heb bij de klok het jaartal weer naar dit jaar gezet en binnen 3 minuten kreeg ik de actuele informatie. Als ik het jaartal weer terug zette was het weer weg. Net voordat ik de auto uitzette heb ik het jaar weer terug gezet naar 2024.
De auto afgesloten en na 2 uur weer gepakt. Dat was het moment 'doet tie het wel, doet tie het niet'...

Maar hij deed het weer - ook toen het jaar weer naar nu gezet en de actuele info kwam binnen. Dat werkt dus.
Nu twijfel ik of ik het probeer met jaar 2025 te laten staan bij afsluiten en hopelijk komt die dan ook terug.

Settings bij starten auto:
- bestuurdersprofiel gelockt (wijzigingen worden niet bewaard, tenzij op save gedrukt)
- RTTI uit
- jaar op 2024
Henry82
6th Gear member

Ik heb het even geprobeerd in een 2021 XC40, en inderdaad komt INRIX tevoorschijn als ik de klok terug zet naar 2024.
Had je dat niet drie maanden eerder kunnen ontdekken? :D
MisterNick
2nd Gear member

ha dan gaat het idd om een certificaat, de tijdelijke update die ze nu uitvoeren zal wel het inlezen van een nieuw certificaat zijn. Ik neem aan dat die vanaf de volgende software update in de software zelf zit. Maar als dit het probleem was vind ik het echt belachelijk dat dit zo lang heeft moeten duren. Dit zijn echt hele simpele ICT dingen om te doen, baart me zorgen dat een groot bedrijf als Volvo daar zo lang over gedaan heeft.
MisterNick
2nd Gear member

Het werkt denk ik als volgt:

Deze certificaten staan hoogstwaarschijnlijk ergens opgeslagen en worden bij het opstarten van Sensus ingelezen. Ik vermoed dat wat de dealers nu doen is dat ze een certificaat daar vervangen met een nieuw certificaat (waarschijnlijk met een tooltje gemaakt door Volvo). Echter wordt bij een software update waarschijnlijk de certificaten weer vervangen door de certificaten die in de software update staan. Dat betekent dat bij een software update van bijvoorbeeld juni daar cerficaten van toen nog in staan.

De manier van beveiliging gebruikt tussen Inrix en Volvo auto's is waarschijnlijk dat Inrix de zogenaamde Certificate Authority een certificaat genereerd die gebruikt kan worden om met hun te verbinden. Wanneer een certificaat verloopt moet Inrix als (CA) een nieuw certificaat aanleveren aan Volvo zodat ze die kunnen installeren. Een workaround hier is vaak inderdaad om de datum terug te zetten, in dat geval is namelijk het oude certificaat weer geldig geworden.
MisterNick
2nd Gear member

Ik heb toevallig pas in mijn werk iets soortgelijks meegemaakt, dit komt wel vaker voor en is eigenlijk vrij simpel op te lossen over het algemeen. Volvo is hier wel compleet afhankelijk van dat Inrix dat certificaat aanleverd, anders dan kan Volvo niks doen om dat op te lossen.
gfvissinga
1st Gear member

gfvissinga schreef: 24.07.2025 - 16:18 Vanmiddag afspraak met Broekhuis Harderwijk gehad.
Daar is in een klein uurtje de bewuste update geïnstalleerd.
Direct na het verlaten van de garage pakte mijn Sensys systeem de draad weer netjes op.
Allemaal van die mooie groene lijnen op m’n scherm en hier en daar een oranje of rood streepje 🙃
Ben er erg blij mee.
En vandaag werkt het nog steeds! 👍
‘t Heeft best een poos geduurd voordat er een update was, maar dan heb je wel wat….
Het grote voordeel voor mij is dat ik nu ook weer energieverdeling kan gebruiken terwijl ik via hetzelfde systeem (Sensus) verkeersinformatie doorkrijg.
XC40 T5 Recharge 08/22
V60 R-Design D3
V70 2.4i - LPG
Henry82
6th Gear member

Ik krijg nog geen groene lijntjes te zien overigens, dus juich nog niet te snel.
gfvissinga
1st Gear member

Henry82 schreef: 25.07.2025 - 13:58 Ik krijg nog geen groene lijntjes te zien overigens, dus juich nog niet te snel.
Heb je die optie wel aangevinkt via je navigatiemenu, optie ‘Verkeer’? Zo niet, dan krijg je de groene lijnen ook niet…. Succes.
XC40 T5 Recharge 08/22
V60 R-Design D3
V70 2.4i - LPG
Henry82
6th Gear member

Jazeker.... En net ook nog even in een 2020 S90 geprobeerd, daar krijg ik helemaal geen provider in beeld na het terugzetten van de klok.
Zondag
2nd Gear member

Henry82 schreef: 25.07.2025 - 14:07 Jazeker.... En net ook nog even in een 2020 S90 geprobeerd, daar krijg ik helemaal geen provider in beeld na het terugzetten van de klok.
Ik denk dat de klok van invloed is bij het opstarten van het systeem, niet als je hem halverwege omzet. Want ik moest de tijd daarna op vandaag zetten om de juiste info (duurt een minuutje of 3) te krijgen. En ik heb nu standaard RTTI ook uit staan + dat het even duurt voordat mijn auto online gaat (eigen SIM)
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”