Superfunky schreef:De goegemeente hier lijkt echter te geloven in het evangelie van de dealer en heeft zich laten wijsmaken dat als er geen Volvo stempel opstaat je dan zult branden in de hel en je vooral je garantie kwijt bent.
Inmiddels heeft Heico de PiH laten "Gutachen" voor 19 inch 245/35/19 en daarmee kan alle Volvo bull gewoon de prullenbak in.
Allereerst is het niet het evangelie van de dealer maar van de fabrikant cq Volvo NL, de dealer is 'just the messenger'. Gezien jouw ervaring met risicomanagement neme ik aan dat jij met jouw evangelie bereid bent het garantierisico te dragen voor iedereen die alhier jouw adviezen opvolgt? Persoonlijk heb ik geen idee wat het Duitse Heico Gutachten in Nederland waard is. En dat gutachten is toch afgegeven door de TÜV? Betekend het dat als een dergelijke instantie een bepaalde modificatie goedkeurt, de fabrikant eventuele garantieclaims die aan die modificatie te wijten zijn altijd goed moet keuren? Ja, we hebben één Europa maar de verschillen tussen de landen zijn op diverse vlakken zo groot. Zullen we ons daarom maar even concentreren op de Nederlandse markt?
CaptainKlutz schreef:Heren heren, ik raak het spoor enigszins bijster. Mag ik even samenvatten?
(tussen haakjes de doorsnede van het complete wiel):
Standaard wordt er 235/45/17" geleverd (=643mm). Bredere banden mag (kennelijk) niet, want de voor MY14 goedgekeurde 18" combinatie is nog steeds 235mm breed: 235/45/18" (=669mm, maar liefst 25mm meer als standaard!).
Die 18" velgen mogen dus geen 245/40/18" hebben (653mm, slechts 10mm meer als standaard)?
Ergo: óf de teller klopt niet meer, of de band loopt aan bij volle stuuruitslag??
En kennelijk past het qua doorsnede allemaal wel. Als laatste vraag, waarom is er dan geen 19" mogelijk? Bijv. 235/40/19" (670mm)
Vanaf modeljaar 2014 heeft Volvo de typegoedkeuring gekregen voor montage van de 18" velgen, met behoud van de bijtellingsvrijstelling. Daar is een bepaalde bandenmaat aan gekoppeld, waarbij ik verwacht dat men rekening heeft gehouden met beschikbaarheid van die maat band met de juiste loadindex. De V60 D6 is een stuk zwaarder en het onderstel is grote delen afwijkend van de reguliere V60. Daar kan misschien ook reden in gevonden zijn om de bandenmaten en de beschikbare velgen te beperken. Ik noem maar wat; misschien geeft 245 te veel frictie op de stuurbekrachtiging. Of kan Volvo de lage uitstoot niet meer garanderen met 245. Volvo zit dus vast aan die uitstoot garantie en de door Volvo goedgekeurde specificaties. Vandaar dat eventuele garantieclaims die op wat voor manier dan ook te koppelen zijn aan de montage van 19" velgen zullen worden afgewezen.
Nu volgt een betoog van een A4tje of 3 van een aantal wijze heren hier. Die zullen je ervan proberen te overtuigen dat ik ongelijk heb maar ik geef alleen weer wat die evangelie van Volvo, zoals SF dat zo mooi duidt, is. Doe er je voordeel mee.