Pagina 46 van 61

Geplaatst: 22.10.2008 - 08:04
door Paul
En dat gaat vaak genoeg mis, kijk maar naar de Ocean Race van Hans, daar staat XC70 dus verkeerd uitgelijnd.
Verder zie je vaak genoeg auto's waar het totaal op de verkeerde plek staat.

Geplaatst: 22.10.2008 - 10:47
door Bart
Nou ja, voorlopig zullen we het maar laten zitten ;-)

Vanmiddag de D5 bij de dealer langsbrengen, ze gaan morgen kijken of ze het lichte schokken en inhouden kunnen verhelpen.

Geplaatst: 23.10.2008 - 14:40
door Bart
Net een telefoontje gehad van de dealer: mijn auto is perfect!

Een monteur heeft er een flink aantal kilometers mee gereden, onder allerlei omstandigheden en hij kon maar tot 1 conclusie komen: niets mis mee, heerlijke machine.

De schok die ik af en toe voel bij lage toerentallen komt wel degelijk door het inschakelen van de airco. De auto rijdt op dat moment met een dusdanig lage belasting dat de 6 a 7 pk's die de airco op dat moment vraagt net even te veel zijn om ongemerkt voorbij te gaan.

Het "inhouden" en "trapsgewijs" terugvallen in de toeren bij gas los is puur en alleen te danken aan de afstelling van de motor mbt. de emissie-eisen. Hier is helaas niets aan te doen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat de bovengenoemde zaken mij steeds minder opvallen, lijkt ook wel of bij het meer en meer inrijden van de auto deze effecten steeds minder waarneembaar worden. Of zoals de monteur zei: "U bent waarschijnlijk net die ene persoon op de 100, die net als ik een dusdanige pietlut is en dit soort dingen voelt." Mijn vrouw merkt(e) inderdaad niets aan de auto...

Verder complimenten alom, altijd leuk om te horen.

Geplaatst: 23.10.2008 - 15:27
door Summum
Dat zal een geruststelling voor je zijn, Pietlut! :D

Geplaatst: 23.10.2008 - 15:29
door Bart
Best wel ja :D . Ook leuk om te horen enthousiast die man was over mijn D5.

Enne, onderkenning is de eerste stap he ;-)

Geplaatst: 23.10.2008 - 15:33
door Paul
Zo is dat! Mooi Bart!

Geplaatst: 23.10.2008 - 15:46
door Bart
Zal blij zijn als ik hem vanavond weer terug heb, zo'n 2.0 benzine is best een lekker motor, maar man, wat een toeren bij 160 km/h ;-)

Geplaatst: 23.10.2008 - 16:29
door rsnhakan
Goed nieuws Bart!

Hoeveel toeren maakt een D5 bij 160? Een 2.0D 3000 volgens mij.

Geplaatst: 23.10.2008 - 16:55
door Bart
Volgens mij zit ik dan ook rond de 3000 toeren, zal het morgen even checken ;-)

Geplaatst: 23.10.2008 - 17:12
door rsnhakan
Heb je z'n top al is geprobeerd?

Geplaatst: 23.10.2008 - 17:14
door Bart
Nope, maar dat is alleen door het feit dat ik er nog geen ruimte voor heb gehad. Ga hier in Duitsland wel een keer de A31 op, of anders een stukje A3 (Oberhausen Straight)...

Geplaatst: 23.10.2008 - 20:08
door Rob M
TJa, de A31...Ik had vandaag haast vanwege een spoedgeval en heb dus op de A31 de topsnelheid van mijn auto uitgeprobeerd. Dat gaat nog best rap naar de 200km/h. En de auto blijft erg goed stabiel en vertrouwd. Zeker niet slecht! (hij lust wel een beste slok dan..)

Geplaatst: 23.10.2008 - 21:06
door sanco
Hmm... pietlut.... het is maar hoe je het bekijkt. Ook voor mij is het heel herkenbaar dat elke "oneffenheid" in het looppatroon vragen oproept. Zo heb ik bij halfkoude motor ook zo'n schok trajectje rond de 1700-1800 o/min. Na ruim 4 jaar weet ik gewoon dat het "erbij" hoort, maar echt wennen.... ben in elk geval erg blij dat het bij bedrijfstemperatuur niet optreedt.
Maar goed, als jij nu gerust gesteld bent en het verder ook niet heel hevig is, dan moet je het maar gewoon accepteren. Helaas dat die emissie eisen daarnaast de nodige "roet" in het eten gooien (of juist net niet!). Vond ik sinds de invoering van de katalysator ook altijd al zo irritant aan benzine motoren, dat blijven hangen in toeren... gelukkig is een diesel daarvoor van zichzelf al een stuk minder gevoelig.
En tsja, die A31... is ook af en toe mijn proeftraject. Na een paar maanden woon/werk verkeer de zaak even een keer schoonbranden vindt het blok helemaal niet erg.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het bij 200+ net even strakker rijdt met mijn 17" Pilots ipv met de 16" Alpin winterbanden. Het verbruik is dan inderdaad ruim boven de 10L/100km... Het is voor mij evenwel geen dagelijkse kost zo hard te rijden. Ik prefereer ook daar bijgevoegde kruissnelheid. Verbruik en geluid is dan nog lekker acceptabel en het snelheidsverschil met anderen nog te overzien. Wel een verademing dat je daar soms zomaar een kwartier zo op de cruise kunt doorrijden... kunnen we in Nederland nog wat van leren. 'k Gebruik de route bijna altijd indien ik richting zuiden / wintersport ga.

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 24.10.2008 - 10:10
door Bart
Ik vind 150 ook een heerlijke cruise-snelheid, maar het is mooi om te zien hoe snel die D5 naar de 200 gaat en hoe stabiel hij dan nog is. Was trouwens met de 2.0D ook zo..

Geplaatst: 24.10.2008 - 12:55
door Paul
Mijne gaat ook heel stabiel naar de 200. Duurt alleen even...


(hij is wel zo op de 160/170...)

Geplaatst: 28.10.2008 - 13:48
door Bart
Vanochtend even 220 km/h op de teller gehad, heerlijk stabiel..

Geplaatst: 28.10.2008 - 15:12
door rsnhakan
Nieuwe avater zie ik :P Dat is even wennen..

220.. wow veel!

Geplaatst: 28.10.2008 - 16:43
door Fredhead
Koots schreef:Vanochtend even 220 km/h op de teller gehad, heerlijk stabiel..
Mijn S60 D5 (163 Pk) liep 225 op de teller als ik volgas ging, denk dan een V50 met de nieuwe D5 nog wel harder kan Bart :D

Geplaatst: 28.10.2008 - 16:45
door bart71298
rsnhakan schreef:Nieuwe avater zie ik :P Dat is even wennen..

220.. wow veel!
Hij bedoelt 220 op de meter ipv teller, dus het is hard ipv veel. :-)

Geplaatst: 28.10.2008 - 16:48
door Bart
Uiteraard bedoel ik de snelheidsmeter, in de volksmond ook wel de kilometerteller genoemd ;-)

@Ferdi: ik had geen asfalt meer over om die laatste paar km/h er nog bij te krijgen ;-)