CaptainKlutz schreef:
Overigens zou je toch denken dat, als het zo is dat de verzekering in geval van een ongeluk moeilijk kan gaan doen, dat algemeen bekend zou moeten zijn dat dat dan zo is? En dat de wet in zou moeten grijpen als een auto wordt aangetroffen die zich buiten de homologatie begeeft en daardoor dus feitelijk niet verzekerd zou zijn (bijv. bij een APK)?
Yoh Captain, da's nou net het hardnekkige misverstand dat hier op het forum leeft.
Wie maakt de wet? De wetgever of Volvo?
Al legt Volvo er traktorbanden met LI120 onder en vraagt daar typegoedkeuring voor, dan nog geldt in geval van een verzekeringsissue alleen wat de wet stelt. De wet stelt dat onder een auto met een aslast van 1248 kilo een band moet liggen met minimaal 624kg draagkracht. Dat is dus een LI92. Be save en ga voor 1300 kilo, dus alles hoger dan LI93 is voor de wet in orde en daarmee ook voor de verzekeraar.
Zou mooie boel worden, hoeveel auto's rijden er rond met andere banden dan de typegoedkeuring dacht je?
APK wordt er niet eens op gekeurd, maar 4 (!) APK keurmeesters hebben mij verzekerd dat als er op gekeurd zou worden, de wet geldt en niet de typegoedkeuring van de fabrikant. En nu voor de 1800ste keer:
De typegoedkeuring zegt alleen in welke configuratie een fabrikant de auto mag verkopen cq afleveren. Verder niets. Omdat fabrikanten geen zin hebben om auto's in ieder land opnieuw in 25 uitvoeringen te laten afstempelen, kiezen ze een paar configuraties waarmee ze "save" zijn en dat zijn dan de configuraties die ze kunnen aanbieden/verkopen/afleveren. Vanaf dat moment geldt de wet voor alles wat jij aan de auto wenst te wijzigen.
Kun je daarmee in conflict komen met de garantiebepalingen van de fabrikant? Ja dat kan wanneer de fabrikant aannemelijk kan maken dat het gebrek in relatie kan worden gebracht met jouw aanpassing. Gaat dat op voor een andere band? Nee, natuurlijk niet, althans, ik kan er niet één verzinnen. Gaat dat op voor tunen van de motor, ja.
Overweeg je een after market velg en wil je voor save, kies dan een velg die voor de PiH een typegoedkeuring heeft verkregen. In Duitsland heet dat Gutachten. Die wordt afgegeven door TüV en is Europees. Borbet heeft bijvoorbeeld goedkeuring voor een velg en Heico voor een aantal. Kies je een velg zonder specifieke PiH typegoedkeuring, let dan op de draagkracht van de velg.
Helder?