V60 PIH - de wielen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
RoaldH
6th Gear member

Walter schreef:Vanaf modeljaar 2014 heeft Volvo de typegoedkeuring gekregen voor montage van de 18" velgen, met behoud van de bijtellingsvrijstelling. Daar is een bepaalde bandenmaat aan gekoppeld, waarbij ik verwacht dat men rekening heeft gehouden met beschikbaarheid van die maat band met de juiste loadindex. De V60 D6 is een stuk zwaarder en het onderstel is grote delen afwijkend van de reguliere V60. Daar kan misschien ook reden in gevonden zijn om de bandenmaten en de beschikbare velgen te beperken.
Hier maak je een punt. Toen ik aan het kijken was naar 18 inch velgen en banden in de maat 235/40/18 waren die niet voorhanden met de juiste LI van 97 of hoger. Mede hierom is Volvo "uitgeweken" naar de minder voor de hand liggende 235/45/18 met een LI van 98.
Walter schreef:Ik noem maar wat; misschien geeft 245 te veel frictie op de stuurbekrachtiging. Of kan Volvo de lage uitstoot niet meer garanderen met 245. Volvo zit dus vast aan die uitstoot garantie en de door Volvo goedgekeurde specificaties. Vandaar dat eventuele garantieclaims die op wat voor manier dan ook te koppelen zijn aan de montage van 19" velgen zullen worden afgewezen.
Er is een officiële set beschikbaar om de stuuruitslag te beperken bij 245 en breder, dus het ligt aan het feit dat er geen uitstoot garantie is. Anders zou Volvo de PIH ook op een bredere bandenmaat moeten homologeren en dat geeft de nodige kosten (even los van het feit of Volvo binnen de normen blijft bij een hertest).
Walter schreef:Nu volgt een betoog van een A4tje of 3 van een aantal wijze heren hier. Die zullen je ervan proberen te overtuigen dat ik ongelijk heb maar ik geef alleen weer wat die evangelie van Volvo, zoals SF dat zo mooi duidt, is. Doe er je voordeel mee.
Ik denk dat ik het wel redelijk binnen de perken heb gehouden ;) Er is een goedkeuring van de belastingdienst om na aflevering de originele wielen te veranderen voor andere/grotere exemplaren, zonder dat het gevolgen heeft voor de bijtelling. Dit doet Volvo nu ook tot 31/12/2013. Want de PIH's komen op 17 inch uit de fabriek rollen. Als je geen risico wil lopen op gezeur met een 19 inch wiel, kies dan een 18 inch wiel in de eerder genoemde maten...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Walter
Geartronic member
Contacteer:

RoaldH schreef:
Walter schreef:Nu volgt een betoog van een A4tje of 3 van een aantal wijze heren hier. Die zullen je ervan proberen te overtuigen dat ik ongelijk heb maar ik geef alleen weer wat die evangelie van Volvo, zoals SF dat zo mooi duidt, is. Doe er je voordeel mee.
Ik denk dat ik het wel redelijk binnen de perken heb gehouden ;) Er is een goedkeuring van de belastingdienst om na aflevering de originele wielen te veranderen voor andere/grotere exemplaren, zonder dat het gevolgen heeft voor de bijtelling. Dit doet Volvo nu ook tot 31/12/2013. Want de PIH's komen op 17 inch uit de fabriek rollen. Als je geen risico wil lopen op gezeur met een 19 inch wiel, kies dan een 18 inch wiel in de eerder genoemde maten...
Klopt, ben ook oprecht blij met jouw reactie. Goed opbouwend! :D
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Opvallend wat volvovelgen.com doet:

V60 PIH MY2013 -Cratus met Michelin Pilot Sport 3 235/40/18 95Y E1850,-
V60 PIH MY2014 -Cratus met Continental Sportcontact 3 235/45/18 98W E1950,-

Ik neem aan dat de MY13 rijders ook beter naar de 235/45 band kunnen gaan bij 18".
Ik mag toch aannemen dat er qua onderstel en aandrijving geen verschillen zijn tussen de MY13 en 14.

Kun jij dat eens navragen Walter?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
OGA244
8th Gear member

denk dat je daarin gelijk hebt maar het zou een typegoedkeuringsverhaal kunnen zijn
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Ja, en die gaat Volvo voor de MY13 niet meer doen, dit zal niet passen in het kosten baten verhaal voor de 150 die ze zelf verkocht hebben.

Voor de belastingdienst maakt het blijkbaar niet uit, maar stel dat ik het zou doen dan wil ik geen gezeur bij een eventuele garantie afhandeling.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
RoaldH
6th Gear member

Jeroen schreef:Opvallend wat volvovelgen.com doet:

V60 PIH MY2013 -Cratus met Michelin Pilot Sport 3 235/40/18 95Y E1850,-
V60 PIH MY2014 -Cratus met Continental Sportcontact 3 235/45/18 98W E1950,-

Ik neem aan dat de MY13 rijders ook beter naar de 235/45 band kunnen gaan bij 18".
Ik mag toch aannemen dat er qua onderstel en aandrijving geen verschillen zijn tussen de MY13 en 14.

Kun jij dat eens navragen Walter?
Ja, inderdaad opvallend (en alweer van de site af blijkbaar). Er is qua onderstel geen verschil tussen een MY2013 en een MY2014. Dat heeft de chef werkplaats van Broekhuis zelf nagekeken. 235/40/18 wijkt amper af van de standaard 235/45/17 banden. Alleen de LI is lager dan wat Volvo standaard monteert. Als je save wil zijn: monteer de set die ook op een MY2014 mag of kies net als ik voor een 245/40/18 band die wel met een LI van 97 te krijgen is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ik zou het COC van my 2013 even naast dat van my 2014 houden
Volvo for life
RoaldH
6th Gear member

Jeroen schreef:Ja, en die gaat Volvo voor de MY13 niet meer doen, dit zal niet passen in het kosten baten verhaal voor de 150 die ze zelf verkocht hebben.

Voor de belastingdienst maakt het blijkbaar niet uit, maar stel dat ik het zou doen dan wil ik geen gezeur bij een eventuele garantie afhandeling.
Zolang je niet groter gaat dan de 18 inch velgen die Volvo zelf in sets voor de PIH aanbiedt, is er geen probleem (volgens Broekhuis). Er was daar intern wel een discussie of een lagere LI dan wat Volvo zelf aangeeft (denk aan de 235/40/18 banden) een reden zou zijn om een claim in eerste instantie af te wijzen. Ze hebben me op het hart gedrukt dat mijn setup binnen de normen viel.
RoaldH
6th Gear member

bart simpson schreef:Ik zou het COC van my 2013 even naast dat van my 2014 houden
Heb jij een 2014 exemplaar?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

niet hier
Volvo for life
RoaldH
6th Gear member

Ik neem maar aan dat je geen COC geleverd krijgt bij een NL geleverde auto. Een vriend van mij krijgt volgende week zijn PIH geleverd (Duitsland route), dus ik zal ff een kopie maken van zijn exemplaar. Dan hebben we meer zekerheid.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je krijgt bij iedere in europa geleverde auto std een COC
Volvo for life
CaptainKlutz
2nd Gear member

@RoaldH ...
Onder mijn my2013 liggen Ixions met Dunlop SportMAXX RT 245/40/18 met een LI van 97. Bij maximale stuuruitslag loopt er bij mijn auto niets aan (gecontroleerd met ramen open bij lage snelheid in de Pure stand).
Ik denk dat het zo niet zeker is of het klopt en dat je zoiets zou moeten testen bij maximale bochtsnelheid en max belading. Maar goed, feitelijk hebben we het slechts over een halve centimeter aan weerszijden.

@SF ik heb geprobeerd de 19 pages uit te spitten, dat is redelijk gelukt. Ik zocht hier echter even naar een passende samenvatting.

Overigens zou je toch denken dat, als het zo is dat de verzekering in geval van een ongeluk moeilijk kan gaan doen, dat algemeen bekend zou moeten zijn dat dat dan zo is? En dat de wet in zou moeten grijpen als een auto wordt aangetroffen die zich buiten de homologatie begeeft en daardoor dus feitelijk niet verzekerd zou zijn (bijv. bij een APK)?
Autozoeker
5th Gear member

Jeroen schreef:Ja, en die gaat Volvo voor de MY13 niet meer doen, dit zal niet passen in het kosten baten verhaal voor de 150 die ze zelf verkocht hebben.

+1 ik wil ook graag 18" maar heb geen zin in achteraf gezeik. Dat het voor de belastingdienst niets uitmaakt heb ik al meegemaakt met de vorige auto. Wielen netjes achteraf vervangen.
Superfunky
5th Gear member

CaptainKlutz schreef: Overigens zou je toch denken dat, als het zo is dat de verzekering in geval van een ongeluk moeilijk kan gaan doen, dat algemeen bekend zou moeten zijn dat dat dan zo is? En dat de wet in zou moeten grijpen als een auto wordt aangetroffen die zich buiten de homologatie begeeft en daardoor dus feitelijk niet verzekerd zou zijn (bijv. bij een APK)?
Yoh Captain, da's nou net het hardnekkige misverstand dat hier op het forum leeft.
Wie maakt de wet? De wetgever of Volvo?
Al legt Volvo er traktorbanden met LI120 onder en vraagt daar typegoedkeuring voor, dan nog geldt in geval van een verzekeringsissue alleen wat de wet stelt. De wet stelt dat onder een auto met een aslast van 1248 kilo een band moet liggen met minimaal 624kg draagkracht. Dat is dus een LI92. Be save en ga voor 1300 kilo, dus alles hoger dan LI93 is voor de wet in orde en daarmee ook voor de verzekeraar.
Zou mooie boel worden, hoeveel auto's rijden er rond met andere banden dan de typegoedkeuring dacht je?

APK wordt er niet eens op gekeurd, maar 4 (!) APK keurmeesters hebben mij verzekerd dat als er op gekeurd zou worden, de wet geldt en niet de typegoedkeuring van de fabrikant. En nu voor de 1800ste keer:
De typegoedkeuring zegt alleen in welke configuratie een fabrikant de auto mag verkopen cq afleveren. Verder niets. Omdat fabrikanten geen zin hebben om auto's in ieder land opnieuw in 25 uitvoeringen te laten afstempelen, kiezen ze een paar configuraties waarmee ze "save" zijn en dat zijn dan de configuraties die ze kunnen aanbieden/verkopen/afleveren. Vanaf dat moment geldt de wet voor alles wat jij aan de auto wenst te wijzigen.

Kun je daarmee in conflict komen met de garantiebepalingen van de fabrikant? Ja dat kan wanneer de fabrikant aannemelijk kan maken dat het gebrek in relatie kan worden gebracht met jouw aanpassing. Gaat dat op voor een andere band? Nee, natuurlijk niet, althans, ik kan er niet één verzinnen. Gaat dat op voor tunen van de motor, ja.

Overweeg je een after market velg en wil je voor save, kies dan een velg die voor de PiH een typegoedkeuring heeft verkregen. In Duitsland heet dat Gutachten. Die wordt afgegeven door TüV en is Europees. Borbet heeft bijvoorbeeld goedkeuring voor een velg en Heico voor een aantal. Kies je een velg zonder specifieke PiH typegoedkeuring, let dan op de draagkracht van de velg.

Helder?
Inspireman
1st Gear member

Ik vind het een helder verhaal! Ben reuzebenieuwd hoe jouw auto er straks uit gaat zien. Ik overweeg ook een Heico sportonderstel met 19 inch Bor velgen. Persoonlijk vind ik de 18 inch wielen die Volvo aanbiedt niet zo fraai en after-market vind ik niets.
19 inch zonder verlaging lijkt me er niet uitzien.
Superfunky
5th Gear member

Inspireman schreef:Ik vind het een helder verhaal! Ben reuzebenieuwd hoe jouw auto er straks uit gaat zien. Ik overweeg ook een Heico sportonderstel met 19 inch Bor velgen. Persoonlijk vind ik de 18 inch wielen die Volvo aanbiedt niet zo fraai en after-market vind ik niets.
19 inch zonder verlaging lijkt me er niet uitzien.
Allemaal waar!
Het zal wel de goden verzoeken zijn dat ik er nu al iets over zeg, maar het begint er zelfs op te lijken dat ik 'm in Heico trim op Borretjes afgeleverd ga krijgen.

Ik wil eigenlijk ook nog een R-design voorbumper en achter-difuser. Iemand een prijs gekregen wat dat moet kosten?
Paul
Geartronic member

Dat wil ik ook wel even weten!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
CaptainKlutz
2nd Gear member

@SF het is maar net hoe je mijn tekst wil interpreteren, maar ik bedoel juist dat het waarschijnlijk zo is zoals je in je heldere betoog neerzet. Het lijkt me dus sterk dat verzekeringen een groot issue gaan maken over wat voor band jij onder je auto legt, zolang het maar aan die LI voldoet.

Er zijn natuurlijk grenzen, want een auto die normaal 185 bandjes heeft zal toch echt op 255 banden in een bocht rechtuit gaan. Denk dat de verzekering dan wel gaat piepen.
Superfunky
5th Gear member

CaptainKlutz schreef:@SF het is maar net hoe je mijn tekst wil interpreteren, maar ik bedoel juist dat het waarschijnlijk zo is zoals je in je heldere betoog neerzet. Het lijkt me dus sterk dat verzekeringen een groot issue gaan maken over wat voor band jij onder je auto legt, zolang het maar aan die LI voldoet.

Er zijn natuurlijk grenzen, want een auto die normaal 185 bandjes heeft zal toch echt op 255 banden in een bocht rechtuit gaan. Denk dat de verzekering dan wel gaat piepen.
Aha, nog een keer gelezen. Inderdaad je zegt iets anders dan ik het interpreteerde. Excuses. Anyway, neem aan dat het hele onderwerp duidelijk voor je is en dat je doet wat bij je past cq waar jij je comfortabel bij voelt.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”