Afgelopen woensdag naar de specialist. Ik had een andere set (winter)wielen op de voorzijde gezet omdat de Michelin zomerbanden aan de voorzijde erg veel haarscheuren vertoonden. Profiel was nog prima, ca. 4 mm maar daar was het ook wel mee gezegd. De monteur maakte dit veel vaker mee op klassiekers, doordat het rubber niet meer zo goed als vroeger vanwege milieu eisen, droogt het sneller uit en dit geeft dan onverwachtse afkeur bij de APK. Iets om in de gaten te houden als je een klassieker of zomerauto hebt.
Omdat ik ca twee maanden vooraf een afspraak moest maken, en er voor mij ruimte was voor de hele dag, gelijk maar even gepast misbruik van de situatie gemaakt en een vinklijstje opgesteld.
Wat is er gebeurd?
Remmen rondom geheel nagekeken dat wil zeggen: gedemonteerd, gecontroleerd op werking, ontroest incl. ankerplaten, brackets en de remleiding in de wielbakken (de remleidingen onder het chassis had ik zelf al eerder een RX5/RX10 behandeling gegeven), nieuwe ATE schijven/remslangen/blokken aan de voorzijde. Door de leeftijd (in 2007 vervangen) waren de blokjes uitgedroogd en verglaasd. Dan is vervangen de veiligste optie. Ontroesten van de brackets door even in de straalcabine te behandelen. Standaard procedure aldaar bij vervangen van schijven en blokken. Het is maar 5 minuten extra werk maar ziet er zoveel beter uit. De eerste keer dat ik zoiets heb gezien maar als mindset wel logisch als je gericht bent op restauratie en reparatie. Ik wist dat van 1 remklauw de ontluchtingsnippel slecht was, en had al eens een nieuwe besteld. Deze is (met behulp van een brander) vervangen. De hygroscopie van de remvloeistof was in het gele gebied en dat viel nog mee na 4,5 jaar stilstand. Natuurlijk is deze remvloeistof op alle remklauwen vervangen incl. de koppeling. Beide koppelingcilinders waren in maart 2017 vervangen dus de vloeistof kwam er helder uit. Nieuwe koelvloeistof, ca. 9 liter.
En dan het kosmetische: de verlichting in de middenconsole werkt weer (ik kan erg slecht tegen dit soort defecten), de oorzaak was een defecte zwevende zekering. Deze zit achter de tellerbak en geeft bij de 190 zeer incidenteel de geest. Je moet het maar weten maar de monteur wist het. Een zekering uit een donor 190 op het terrein bracht uitkomst. Er zijn nieuwe draaiknoppen voor de kachel geplaatst in de middenconsole (al eens gekocht in 2019). De pookhoes is vervangen voor een nieuwe (ooit in 2016 als NOS gekocht voor 10 euro van de voorzitter van de MB club, inmiddels meer dan 100 euro op ebay

En natuurlijk APK maar dat was vervolgens een formaliteit. In totaal was het 5,5 uur werk.
Halverwege de werkzaamheden ben ik weggegaan en toen ik eind van de middag terugkwam was de monteur bezig met een voor mij onbekend BMW motorblok. Jaren 60 leek het maar ik herkende het niet en wilde weten uit welke wagen deze kwam. Een 1600GT die ze gingen opbouwen. Oh ja, die ken ik wel. De 1600GT is ontworpen door Giugiaro en eerst op de markt gebracht als Glas 1300GT. Na de overname door BMW verder verkocht als BMW 1600GT. Ooit heb ik in Twente in 1996 een glimmende rode te koop zien staan voor 28.500 guldens. Ik vond het een prachtig ding maar toch best veel geld voor een obscuur sportwagentje en besloot door te rijden in mijn onvolprezen (kuch, kuch) Golf II diesel. Verkeerde zuinigheid.
Uit nieuwsgierigheid nu maar eens opgezocht wat zo’n 1600GT bijna 30 jaar later moet kosten. In 2020 is er een geveild voor 150.000 US dollar. Een factor 10.
https://bringatrailer.com/listing/1968-bmw-1600-gt/
Bij Aaldering staat er nu een origineel NL die wel gerestaureerd moet worden, te koop voor 47.500 euro.
Kriebel-kriebel.