De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Erg klein blijkt dus 😎
Ik had de XC al tijdens een eerder bezoekje in een veilig hoekje op de tijdelijke parking zien staan. En ik maar prakkiseren of en waar ik die mooie zilver awd al eens eerder had gezien….. nota bene een afspraak met o. a de eigenaar himself haha. Dus de keer er op was er ruimte naast vrij… dan horen ze effe naast elkaar te staan tich…. En dan lost het raadsel zich vanzelf op….

Ten opzichte van een jaar of 10 geleden , toen ik met grote trots in mijn eerste XC rondstuurde, zie je nu het aantal V en XC sterk afnemen. Over blijven toch wel vaak de liefhebbers en dat schept toch een soort band.
Een ander slag dan de lease rijdende volledig E 40 series, waar op ons werk de parking mee vol staat. Not my cup of tea zeg maar. , aan de andere kant….die alleen zakelijk en op die wijze de XC een beetje sparen
Tijd zal het leren…
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
aeos
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 10.07.2006 - 17:28

Hoe zijn de ervaringen met je XC70 D5 op dit moment? Kosten gehad, of anders ?

Was benieuwd na zo'n jaar of vijf.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ja, idd alweer 5 jaar en 175.000 kilometer met de XC70 op stap. Met de nieuwe voorremmen kom ik tot nu toe op 9250 euro aan onderhoud. Dat is 5,28 cent onderhoudskosten per kilometer.

Dit jaar zit ik tot nu toe op 1500 euro (dit zit al in de genoemde 9250 euro). Volgende week in Nijverdal een beurt van ergens tussen de 800 en 900 euro. En dan ook nog een nieuwe set zomerbanden voor de zomervakantie. De 3k komt wel in zicht dit jaar, ben ik bang.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vandaag zijn er nieuwe remschijven en blokken op de voorzijde gekomen. Alles van ATE.

Specifiek:
24.0128-0162.1 ATE remschijf voorzijde
13.0470-7243.2 ATE Remblokkenset Ceramic

Helaas brak een remschijfschroef af. Dus dat werd uitboren en draad tappen. Het schijnt vaker voor te komen bij de V70/XC70 maar voor mij was het de 1e keer, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Dan ben je blij dat je niet aan het doe-het-zelven bent gegaan want uitboren en draadtappen is niet aan mij besteed. Door de gebroken schroef was het al met al twee uur werk (inclusief stralen brackets).

De blokjes waren niet meer geschikt voor in de bergen en hebben er ca 197.000 km onder gezeten, de schijven zelf waren nog nooit vervangen en hebben het 282.000 km volgehouden. Het frisse was er wel vanaf zullen we maar zeggen.

Het remt gewoon weer goed, dus we kunnen nu weer een vinkje zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Netjes gedaan en dan voor de nrs.

Afgebroken remschijfschroef heb ik ook een keer meegemaakt. We gaan vaak 2x per jaar klussen aan de Volvo's met een groepje. Ik hielp iemand en dacht niet genoeg na en zette iets teveel kracht op dat ding!
Was verder niet zo'n probleem, ff iets lastiger de schijf erop zetten, verder niet eigenlijk. Een jaar later had die gast nieuwe naven nodig en was het probleem opgelost :-)

Elke volgende keer dat ik iemand help spuit ik hem gewoon in met kruipolie en met beleid die schroeven los!

Kan jij ook zelf ook achter doen? Ik heb dat uit laten besteden ivm de elec. handrem. Maar sindsdien piepen de remmen aardig, de garage zegt dat de geleidepinnen krom zijn.. Ik weet dat niet of het echt daaraan ligt, vaker aan de blokken is mijn ervaring.
(Ook lastig te bestellen zonder Vida, ik zal de Volvo dealer een keer lief aankijken of zij die kunnen bestellen voor me)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De achterremmen heeft Johan zelf gedaan met een beetje hulp, terugstellen van de handrem met een 9volt batterij.
Mooi dat het er weer op zit Johan, merk je nog verschil met de Ate Ceramisch blokken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zo zo, ff flink aan de klus geweest zie ik. Na 280k mag je ook rustig zeggen dat de schijven wel een keertje vervangen mogen worden. Erg netjes. De mijne heb ik bij 100k al rondom ververst, maar goed de eerste 16k waren niet van mij, dus weet ik niet hoe heftig er mee geremd is, en zoals de ingewijden hier weten, af en toe hangt er wat extra gewicht achter, en dan moet je wat meer aanspraak maken op de remmen. Na 100k waren de schijven lang niet af, maar de blokken waren niet fantastisch meer, en ik dacht toen, nu geheel vervangen is weer een ton verder zonder problemen. De achterremmen terugstellen is inderdaad niet zo problematisch. Ik heb het niet met een batterij gedaan, maar heb ze los gehad en daarna met de speciale multi ster schroef, volgens mij 10kantig, (weet ik veel hoe dat gekke ding heet,) teruggesteld, had ik speciaal aangeschaft maar t had ook met de hand gekund. werkte probleemloos. Wel na terugmonteren eerst even pompend remmen zodat je niet op de bodem trapt omdat alles zich eerst moet vullen, en daarna de handrem een paar keer bedienen en lossen. Daarna kun je weer op pad.
gelukkig is het probleem met de schroef ook netjes opgelost. dat zijn inderdaad de vervelende zaken als je zelf 's avonds thuis denkt "nog even de remmen te vervangen" hoewel je zonder die schroef ook wel ff kunt rijden.
Op naar de volgende 280k !
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26955
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zonder die schroef kan je prima door, niet alleen "eventjes".
Het ding houdt de schijf alleen maar op z'n plek als jij het wiel eraf hebt waar ie normaal dan iets kan wiebelen, anders dan dat geen enkele functie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

flevodirk schreef: 01.06.2024 - 16:23 Ik hielp iemand en dacht niet genoeg na en zette iets teveel kracht op dat ding!
Zelfs nadenken helpt niet. De monteur was extreem voorzichtig en heeft het bij herhaling geprobeerd en elke keer iets meer kracht gezet maar uiteindelijjk is het toch afgebroken. Geen kruipolie toegepast maar ik vraag me af of het gebruik van kruipolie zou hebben geholpen. Zijn er op dat gebied ervaringsdeskundigen in de zaal?

Rijden zonder schroef kan wel maar dan moet je met wielen wisselen goed oppassen dat bij het loskomen van de schijf er geen vuil beland tussen schijf en naaf. Want een spleet(je) kan weer leiden tot corrosie.
diesel01 schreef: 01.06.2024 - 17:50 Merk je nog verschil met de Ate Ceramisch blokken?
Eerlijk gezegd merk ik geen verschil t.o.v. OEM Volvo behalve dan in de portemonnee. Wat wel een verschil is, is dat ik geen (lichte) trilling meer heb rechtsvoor. Zo'n bonk roest aan de binnenkant van de remschijf zorgt dus toch voor onbalans.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Ik denk dat het niet alleen maar die roest was hoor Johan, maar misschien ook wel een lichte slinger in het dunner geworden materiaal van de schijf zelf. Na de vele keren warm en koud kan die allicht ook iets zijn getrokken.
Hoe dan ook, een vers setje rolt en remt altijd weer lekker, net als nieuwe bandjes, als die goed gemonteerd en gebalanceerd zijn. Meestal merk je dan pas dat de oudere banden toch wat lawaai zijn gaan maken.. of toch ietsjes trilling hadden.

Kruipolie is voor mij ook altijd een beetje een vraag. In hoeverre dringt het echt door tot op /in de plekken waar het zeer zit.... en hoeveel tijd moet je het daarvoor geven...... het voordeel is in elk geval wel, dat daar waar het wel tussen kan dringen, dat het daar in elk geval helpt de wrijving te verminderen, en als iets erg vast zit, zijn alle beetjes hulp natuurlijk welkom. Het kan natuurlijk heel vaak niet, maar wat dat betreft is even warmstoken en dan schrikken ,vaak een meer succesvolle methode.
hoe dan ook, de schroef is er weer uit, dus maar weer doorrrrrrr.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn Ate schijven met Yellowstuff remblokken gaan ook perfect, merk geen verschil met oem Volvo, behalve dat deze idd niet meer trillen.
Ate ceramisch remblokken past niet helemaal bij de autobahn.
En er zit heel veel geld tussen ate of Volvo parts.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28518
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kruipolie werkt niet altijd is mijn ervaring. Warm stoken is niet niet altijd overal toe te passen maar werkt meestal prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Yellow stuff remt natuurlijk beter dan Ate Ceramic maar voor mij is het goed genoeg in het dagelijks gebruik.

De remblokken van Volvo komen tegenwoordig uit India zag ik in het blog van Bob. Dan liever een product uit Europa want hier moeten bedrijven aan bepaalde milieu eisen voldoen en zo houden we de werkgelegenheid in Europa.

Vandaag de standkachel weer even aangezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Koud man, daar in het hoge noorden... :lol:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ja, best wel maar het kan altijd gekker in de zomer. Ik begreep van Bob dat het nu bij hem 's nachts zo rond de 3 graden is.

Op 7 juni jl. ben ik bij Van der Veen in Nijverdal geweest voor een 60.000km beurt. Het is meer dan een uur enkele reis voor mij maar gezien de manier waarop men daar het onderhoud aanpakt heb ik het er wel voor over.
Een van de zaken die men daar doet is een proefrit voor en na de beurt. Hier kwam uit dat de ruitenwisser aan bestuurderskant aanliep tegen de A-stijl bij snel wissen. De ruitenwisseraanslag is vervolgens opnieuw afgesteld. Een ander onderscheidend punt is dat de ruitenwisservloeistof helemaal tot aan de nok wordt aangevuld in plaats van 1 liter bijvullen, iets wat de meeste dealers doen. En dan bedoel ik ook echt tot aan de nok.

Er gaat maximaal 5,9 liter olie in het D5 blok en er is ook exact 5,9 liter 0W30 Castrol bijgevuld (ik stond er naast en kon de digitale teller aflezen). Eenmaal thuis bleek de elektronische peilstok keurig halverwege aan te geven. Als je dus afgaat op de elektronica en denkt, hé ik vul nog even wat bij tot aan “vol”, dan kun je mooi onbedoeld een hoop ellende veroorzaken.

Volgens mij had ik het de vorige keer al genoemd maar een brandstoffilter wisselen is bij de XC70 AWD wel een dingetje waar je als doe-het-zelver goed je vingers aan kan branden: op een lastig bereikbare plek en speciaal gereedschap nodig. De brandstofpomp vervolgens aanzetten mbv van VIDA zodat het filterhuis (deels) wordt gevuld en niet tot in het oneindige hoeft te worden gestart totdat het blok brandstof krijgt en aanslaat. Zonder VIDA software even een brandstoffilterwissel doen, zou best eens kunnen eindigen met een ritje op de autoambulance naar de dealer :-).

De vorige keer zat er behoorlijk wat smeer/sludge aan de binnenkant van het brandstoffilterhuis. Dit keer was de binnenkant brandschoon. De afgelopen 60.000km heb ik voornamelijk Shell getankt. Waarschijnlijk is a) het filterhuis nooit aan de binnenzijde schoongemaakt bij de andere dealers en b) mogelijk door de 1ste eigenaar goedkope brandstof erin gemikt. Mijn conclusie in elk geval is dat het niet verkeerd is om Shell te tanken.

Het on-call abonnement is via VIDA met een jaar verlengd. Ik had dit abonnement in 2023 met 2 jaar verlengd tot april 2025 en nu heb ik een jaar erbij tot april 2026 terwijl de uitfasering van VOC voor de XC op zijn laatst 1 december 2025 zal zijn als 2G stopt (zoals het nu lijkt).

Van de verlichting van de ramenschakelaars in het bestuurdersportier gaf het ene na het lampje de geest. Dus in het donker op de tast per definitie het verkeerde raam naar beneden. Ik kan daar heel slecht tegen, en aangezien de lampjes niet kunnen worden verwisseld (duurzaam!), is er samen met de beurt een nieuwe schakelaar geplaatst. Daarvoor moet de binnenbekleding en een 5 tal stekkerverbindingen los worden gemaakt (teer spul, die stekkertjes). Alle lampjes doen het nu weer en dat ziet er toch een stuk beter uit.

Er stonden in Nijverdal ook enkele EX30’s in de showroom. Uit interesse eens in zo’n EX30 gekeken. Keukenstoelen en een – hoe zullen we dat nu eens zeggen – nogal sober plastic interieur in diverse spetterend zwart en flitsend grijs kleurvarianten, wat best goed zou passen bij een Dacia.

Na het invullen van het onderhoudsboekje door de monteur weer huiswaarts gegaan met een heerlijk knorrende 5-cilinder. Helemaal blij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28518
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een erg goede onderhoudsbeurt geweest.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooi verhaal en exact mijn bevindingen in Nijverdal, top bedrijf en aardige mensen.
Wat is dat trouwens slecht, motoren die niet meer gepeild kunnen worden met een peilstok, noem mij maar ouderwets maar om goed te kunnen aflezen heb je gewoon een peilstok nodig.
Loopt de 5 cilinder op 0w30?
Ik dacht dat het 5w30 was, weer wat geleerd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6334
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi verhaal en mooi dat er aandacht is voor de auto (van zowel berijder als monteur). Wat ik wel opvallend vind is dat bij jou het oliepeil 50% aangeeft na de beurt. Met mijn D6 (dezelfde D5 motor als die jij hebt) werd na de beurt altijd een rondje gereden om de olie op te warmen en werd deze elektronisch in VIDA uitgelezen/gekalibreerd en gaf deze altijd na het laatste pufje olie altijd max aan (en dat 30K lang overigens). Ik begreep altijd dat dat bij de D5 een secuur klusje was (reden weet ik even niet meer).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Aha, ik begrijp dat ze er dus na een proefrit er nog wat olie bij deden.

Ik heb nog even nagevraagd bij de garage maar die geven aan het ook niet te weten, wellicht verschil tussen koud en warm meten? Ik zou graag gewoon een normale peilstok op de XC70 gehad willen hebben.

Persoonlijk vind ik een elektronische peilstok een goed voorbeeld van über-engineering. Net zoals je voor de C40 nu een digitale achteruitkijkspiegel kunt bestellen voor 1000 euro in plaats van de gewone voor een beter beeld. Er zijn miljoenen busjes zonder achteruitkijkspiegel en dat werkt ook. Maar dit verder terzijde.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vandaag na meer dan 1000km maar eens getankt. Hij stond nog niet op de reserve.
Ik ben wel benieuwd of er nog meer XC70 dieselaars zijn met een soortgelijk verbruik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”