Ja, best wel maar het kan altijd gekker in de zomer. Ik begreep van Bob dat het nu bij hem 's nachts zo rond de 3 graden is.
Op 7 juni jl. ben ik bij Van der Veen in Nijverdal geweest voor een 60.000km beurt. Het is meer dan een uur enkele reis voor mij maar gezien de manier waarop men daar het onderhoud aanpakt heb ik het er wel voor over.
Een van de zaken die men daar doet is een proefrit voor en na de beurt. Hier kwam uit dat de ruitenwisser aan bestuurderskant aanliep tegen de A-stijl bij snel wissen. De ruitenwisseraanslag is vervolgens opnieuw afgesteld. Een ander onderscheidend punt is dat de ruitenwisservloeistof helemaal tot aan de nok wordt aangevuld in plaats van 1 liter bijvullen, iets wat de meeste dealers doen. En dan bedoel ik ook echt tot aan de nok.
Er gaat maximaal 5,9 liter olie in het D5 blok en er is ook exact 5,9 liter 0W30 Castrol bijgevuld (ik stond er naast en kon de digitale teller aflezen). Eenmaal thuis bleek de elektronische peilstok keurig halverwege aan te geven. Als je dus afgaat op de elektronica en denkt, hé ik vul nog even wat bij tot aan “vol”, dan kun je mooi onbedoeld een hoop ellende veroorzaken.
Volgens mij had ik het de vorige keer al genoemd maar een brandstoffilter wisselen is bij de XC70 AWD wel een dingetje waar je als doe-het-zelver goed je vingers aan kan branden: op een lastig bereikbare plek en speciaal gereedschap nodig. De brandstofpomp vervolgens aanzetten mbv van VIDA zodat het filterhuis (deels) wordt gevuld en niet tot in het oneindige hoeft te worden gestart totdat het blok brandstof krijgt en aanslaat. Zonder VIDA software even een brandstoffilterwissel doen, zou best eens kunnen eindigen met een ritje op de autoambulance naar de dealer

.
De vorige keer zat er behoorlijk wat smeer/sludge aan de binnenkant van het brandstoffilterhuis. Dit keer was de binnenkant brandschoon. De afgelopen 60.000km heb ik voornamelijk Shell getankt. Waarschijnlijk is a) het filterhuis nooit aan de binnenzijde schoongemaakt bij de andere dealers en b) mogelijk door de 1ste eigenaar goedkope brandstof erin gemikt. Mijn conclusie in elk geval is dat het niet verkeerd is om Shell te tanken.
Het on-call abonnement is via VIDA met een jaar verlengd. Ik had dit abonnement in 2023 met 2 jaar verlengd tot april 2025 en nu heb ik een jaar erbij tot april 2026 terwijl de uitfasering van VOC voor de XC op zijn laatst 1 december 2025 zal zijn als 2G stopt (zoals het nu lijkt).
Van de verlichting van de ramenschakelaars in het bestuurdersportier gaf het ene na het lampje de geest. Dus in het donker op de tast per definitie het verkeerde raam naar beneden. Ik kan daar heel slecht tegen, en aangezien de lampjes niet kunnen worden verwisseld (duurzaam!), is er samen met de beurt een nieuwe schakelaar geplaatst. Daarvoor moet de binnenbekleding en een 5 tal stekkerverbindingen los worden gemaakt (teer spul, die stekkertjes). Alle lampjes doen het nu weer en dat ziet er toch een stuk beter uit.
Er stonden in Nijverdal ook enkele EX30’s in de showroom. Uit interesse eens in zo’n EX30 gekeken. Keukenstoelen en een – hoe zullen we dat nu eens zeggen – nogal sober plastic interieur in diverse spetterend zwart en flitsend grijs kleurvarianten, wat best goed zou passen bij een Dacia.
Na het invullen van het onderhoudsboekje door de monteur weer huiswaarts gegaan met een heerlijk knorrende 5-cilinder. Helemaal blij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.