Pagina 50 van 67
Geplaatst: 10.09.2013 - 20:18
door jvov60
RichieB schreef:Ik heb besloten dat ik het onzin vind om 18" winterbanden te nemen. Vorige winter reed ik nog met 16" onder mijn V70. Ik twijfel nu nog tussen Sadia's kopen of gewoon winterbanden leggen op mijn Thia's. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk wel 18" zomerrubber rijden.
Ik ook: Winterbanden om Sadia's en in het nieuwe investeringsjaar 2014 nieuwe Titania 18" zomerwielen erbij.
Geplaatst: 10.09.2013 - 20:23
door Autozoeker
Ik kon er ook niet uitkomen. Huidige banden wegdoen is ook zo zonde. Misschien volgend jaar nog een 18" setje als het goed bevalt. De 17" voldoen prima eigenlijk
Edit: argh iedereen doet anders .. misschien morgen bestelling wijzigen lol
Geplaatst: 10.09.2013 - 20:56
door RichieB
(Never mind)
Geplaatst: 10.09.2013 - 21:18
door ferretje
18" Fortuna's Diamond Cut voor de zomer, Thia's voor de winter....
Geplaatst: 15.09.2013 - 06:53
door CaptainKlutz
Ik zie ook door de bomen het bos niet meer... weet ook net niet genoeg om er lekker over mee te praten, of moet ik dan maar doen alsof?
Het staat wel vast dat 17" anno 2014 niet meer kan, dusss:
1: het lijkt niet handig om voor de winterbanden/velg-combi een andere totale diameter te hebben dan voor de zomercombi, ivm de dan steeds wisselende tellerafwijking. Om dat nu elke wisseling aan te passen bij de dealer is niet handig.
2: kan iemand mij uitleggen waarom je met een 19" velg de auto moet verlagen (als de totale diameter gelijk zou blijven)? Mijn dealer heeft deze week trouwens de eerste 19" afgeleverd, met 235/40 banden...
Gezien het bovenstaande dan dus maar de Thia's 17" voor de winter en Ixion of Titania's 18" met voldoende keus in gelijke diameters. Denk ik. Aaaarrrghhh!
Geplaatst: 15.09.2013 - 09:00
door RichieB
Het probleem is dat de PIH standaard op 235/45/17 wordt afgeleverd. Om de omtrek hetzelfde te houden zou je dan 235/40/18 moeten nemen. Die zijn echter niet te krijgen met load index 97 of hoger, hetgeen Volvo voorschrijft. Als er 235/40/19 voor de zomer gebruikt wordt kan je in de winter 235/45/18 nemen. Zie ook
hier
Waarom er bij 19" verlaagd moet worden snap ik ook niet helemaal. Heeft iets met de looks te maken ofzo.
Geplaatst: 15.09.2013 - 09:04
door Paul
captain, toevallig foto van die pih?
Geplaatst: 15.09.2013 - 11:33
door RoaldH
RichieB schreef:Het probleem is dat de PIH standaard op 235/45/17 wordt afgeleverd.
Om de omtrek hetzelfde te houden zou je dan 235/40/18 moeten nemen. Die zijn echter niet te krijgen met load index 97 of hoger, hetgeen Volvo voorschrijft. Als er 235/40/19 voor de zomer gebruikt wordt kan je in de winter 235/45/18 nemen. Zie ook
hier
Waarom er bij 19" verlaagd moet worden snap ik ook niet helemaal. Heeft iets met de looks te maken ofzo.
Dat was voor mijn Duitse dealer ook het argument om "uit te wijken" naar 245/40/18 (eigenlijk een V70/S80 maat), die wel verkrijgbaar zijn met een load index 97 of hoger. Volgens mij loop je het risico met 235/45/18 en 235/40/19, dat sneeuwkettingen niet meer zullen passen. Verlaging lijkt me ook meer te maken te hebben met de looks.
Geplaatst: 15.09.2013 - 13:11
door RichieB
Kan je 245 monteren op een 8" brede velg, zonder uitslagbegrenzer?
Geplaatst: 16.09.2013 - 03:27
door CaptainKlutz
@paul Alleen een foto in m'n hoofd.. Het was een ember black met Bor velgen, zag er toch wel erg gelikt uit moet ik bekennen. Durfde zelf geen zwart aan, gezien mijn autowasgewoonte (of eigenlijk het gebrek daaraan...)
Geplaatst: 16.09.2013 - 10:41
door RoaldH
RichieB schreef:Kan je 245 monteren op een 8" brede velg, zonder uitslagbegrenzer?
Als de Ixion velg 8" breed is, ja!
Geplaatst: 16.09.2013 - 11:21
door Superfunky
CaptainKlutz schreef:
1: het lijkt niet handig om voor de winterbanden/velg-combi een andere totale diameter te hebben dan voor de zomercombi, ivm de dan steeds wisselende tellerafwijking. Om dat nu elke wisseling aan te passen bij de dealer is niet handig.
2: kan iemand mij uitleggen waarom je met een 19" velg de auto moet verlagen (als de totale diameter gelijk zou blijven)? Mijn dealer heeft deze week trouwens de eerste 19" afgeleverd, met 235/40 banden...
@1: dat valt wel mee. Op deze link kun je precies van alle maten de afwijking berekenen:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Tellerafwijking bij de dealer aanpassen kan niet. Dat moet bij een gespecialiseerd bedrijf gebeuren.
@2: omdat de veeruitslag bij de standaard demper/veer te groot is en je dan bij volle belading het risico op aanlopen hebt.
Overigens ziet het er ook niet uit; 19 inch zonder verlaging.
Geplaatst: 16.09.2013 - 12:25
door RoaldH
@RichieB: Ik zie net dat mijn Ixion's 8J zijn. Dus mijn antwoord op jouw vraag is een volmondig ja!
Geplaatst: 16.09.2013 - 14:50
door CaptainKlutz
@SF
Mijn opm.2 ging over een velg/bandcombi met dezelfde diameter, dus bijv. 235/35/19. De auto staat nog steeds even hoog als het origineel. Nog steeds verlagen? En áls je dan verlaagt, dan komt de auto zelf toch dichter bij de band te staan of snap ik het echt niet? Dat het wat beter poremt snap ik dan weer wel.
Mijn dealer zegt dat de teller softwarematig aangepast kan worden, maar ze weten lang niet alles is ook weer mijn ervaring.
Wat een diepzinnig onderwerp, op naar de 1000 reacties...
Geplaatst: 16.09.2013 - 15:28
door Superfunky
CaptainKlutz schreef:@SF
Mijn opm.2 ging over een velg/bandcombi met dezelfde diameter, dus bijv. 235/35/19. De auto staat nog steeds even hoog als het origineel. Nog steeds verlagen? En áls je dan verlaagt, dan komt de auto zelf toch dichter bij de band te staan of snap ik het echt niet? Dat het wat beter poremt snap ik dan weer wel.
Mijn dealer zegt dat de teller softwarematig aangepast kan worden, maar ze weten lang niet alles is ook weer mijn ervaring.
Wat een diepzinnig onderwerp, op naar de 1000 reacties...
Het probleem met niet verlagen zit ook niet in de afstand: wielkast - band, het probleem zit in de uitslag veer/demper. Dit is te groot en dat maakt dat de wielkast de band raakt.
235/35/19 is geen mogelijke combi, wat die banden zijn loadindex 91/92 en daarmee zit je onder het wettelijk minimum van 93. Kan dus alleen met 235/40/19 en die band is 3cm hoger.
Geplaatst: 16.09.2013 - 17:59
door RoaldH
Superfunky schreef:
Het probleem met niet verlagen zit ook niet in de afstand: wielkast - band, het probleem zit in de uitslag veer/demper. Dit is te groot en dat maakt dat de wielkast de band raakt.
235/35/19 is geen mogelijke combi, wat die banden zijn loadindex 91/92 en daarmee zit je onder het wettelijk minimum van 93. Kan dus alleen met 235/40/19 en die band is 3cm hoger.
SF, heeft dit (ondermeer) te maken met de hoogte van de band wang? Ik heb ondanks zware belading en drempels geen last gehad van aanlopen.
Geplaatst: 16.09.2013 - 18:53
door Superfunky
RoaldH schreef:Superfunky schreef:
Het probleem met niet verlagen zit ook niet in de afstand: wielkast - band, het probleem zit in de uitslag veer/demper. Dit is te groot en dat maakt dat de wielkast de band raakt.
235/35/19 is geen mogelijke combi, wat die banden zijn loadindex 91/92 en daarmee zit je onder het wettelijk minimum van 93. Kan dus alleen met 235/40/19 en die band is 3cm hoger.
SF, heeft dit (ondermeer) te maken met de hoogte van de band wang? Ik heb ondanks zware belading en drempels geen last gehad van aanlopen.
Maar jij hebt toch ook 18 inch en geen 19?
Een ander forumlid heeft vanuit Zweden aangegeven dat aanlopen kan voorkomen in het grensbereik.
Geplaatst: 16.09.2013 - 19:27
door RoaldH
Superfunky schreef:Maar jij hebt toch ook 18 inch en geen 19?
Een ander forumlid heeft vanuit Zweden aangegeven dat aanlopen kan voorkomen in het grensbereik.
Ik heb "gewoon" 245/40/18 97Y banden, maar niet ervaren dat ze aanlopen. Met 235/40/19 neemt je omtrek natuurlijk wel toe, dus kan dat net te veel zijn in extreme omstandigheden.
Geplaatst: 17.09.2013 - 06:52
door CaptainKlutz
@ roaldH
Heb je deze combi aftermarket gekocht of is je auto zo afgeleverd en was je dealer het er dan mee eens? Ik denk ook over deze combinatie (met Titania's) ,of voor 235/40/18 te gaan met behoud van een juiste telleraanwijzing en nog steeds een wettelijk toegestane LI van 95..
Geplaatst: 17.09.2013 - 08:52
door RoaldH
CaptainKlutz schreef:@ roaldH
Heb je deze combi aftermarket gekocht of is je auto zo afgeleverd en was je dealer het er dan mee eens? Ik denk ook over deze combinatie (met Titania's) ,of voor 235/40/18 te gaan met behoud van een juiste telleraanwijzing en nog steeds een wettelijk toegestane LI van 95..
De Duitse dealer heeft de auto zo afgeleverd (Thia's met winterbanden in de kofferbak). In die periode (Mei/Juni) waren de 18 inch sets van Volvo 235/45/18 nog geïntroduceerd.
Ik heb liever een iets "sportievere" band met min of meer dezelfde afwijking als de standaard set. Doordat de load index hetzelfde is bij mijn setup als de standaard set, vindt de dealer in NL het ook prima.