Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12837
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Ah leuk, je bent er ook bij!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Beetje laat Bart, maar ja ik was er bij en leuk je even gesproken te hebben! Jij nog één nachtje slapen voor je nieuwe XC90 (king of the road!).
Mijn XC90 mag vandaag naar de garage voor de 300K beurt. Alvast de complimenten gekregen voor de staat: "die ziet er uit als nieuw zeg", altijd leuk om te horen en ja ik ben er ook zuinig op, ook is het uiteindelijk ook gewoon een gebruiksvoorwerp.
Even afwachten wat er verder uit gaat komen. Paar dingen die ze naast het reguliere werk gaan oppakken:
- Lekkage pano dak.
- Staat HV accu en mogelijkheden voor vervangen/refurbishen.
- Kalibreren nul-stand stuurwiel n.a.v. een tip die ik hier las op het forum. Stuur staat nu een tikje naar links.
Mijn XC90 mag vandaag naar de garage voor de 300K beurt. Alvast de complimenten gekregen voor de staat: "die ziet er uit als nieuw zeg", altijd leuk om te horen en ja ik ben er ook zuinig op, ook is het uiteindelijk ook gewoon een gebruiksvoorwerp.
Even afwachten wat er verder uit gaat komen. Paar dingen die ze naast het reguliere werk gaan oppakken:
- Lekkage pano dak.
- Staat HV accu en mogelijkheden voor vervangen/refurbishen.
- Kalibreren nul-stand stuurwiel n.a.v. een tip die ik hier las op het forum. Stuur staat nu een tikje naar links.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12837
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Jahaa, nog maar 1 nachtje! En dat jij zo tevreden bent over jouw XC90 heeft zeker bijgedragen aan onze keuze. Heb er onwijs veel zin in.
Ik lees lekkage panodak, is er toch weer een lekkage opgetreden?
Ik lees lekkage panodak, is er toch weer een lekkage opgetreden?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ah, leuk om te horen. Veel plezier morgen.
Ja helaas is het waarschijnlijk nooit helemaal weg geweest, maar wel significant minder geworden. Waar er voorheen nog wel water achter in het bakje stond is dat nu niet meer het geval. Maar de hemel wordt nog steeds wel vochtig rechtsachter, beginnend vanaf de C stijl.
Voor de lekkage moet een nieuwe afspraak gemaakt worden, dat lukte vandaag niet meer. Stukkie rubber van 7 tientjes maar wel een paar uur arbeid omdat de hele hemel los moet. Dat stukkie rubber is een Technisch Journaal over. Het schijnt dat die vanaf een bepaalde datum standaard is toegepast. Gek genoeg is dat TJ niet op mijn chassisnummer van toepassing.
Ben de dealer/monteur wel dankbaar dat hij eerst even een kijkoperatie heeft gedaan via de C-stijl. In ieder geval is vastgesteld dat dat rubber er niet in zit in mijn auto, dus dat gaan we over een paar weken dan alsnog maar laten doen.
Heb de auto vanmiddag weer opgehaald. Het zal aan mij liggen, maar wat rijdt dat toch altijd weer fijn als alle sappen, filters en bougies nieuw zijn. Ook het stuur gekalibreerd en die staat nu weer helemaal recht. Top, fijn dat ik dat hier ergens op het forum had gelezen en dus ook kon laten uitvoeren. Na 300K ook de remschijven en blokken voor moeten vervangen. Die waren dus nog origineel (achter bij 270K vervangen). Visueel leek het nog allemaal prima, maar na een uur of wat ging toch de telefoon dat de blokken aan de binnenzijde meer versleten waren dan buiten en dat de schijf ondermaats was. Dus het was ook gewoon nodig. Ik denk dat ik het vervangen van de volgende set niet meer ga meemaken

Dat gezegd hebbende, ik denk er nog steeds serieus over om de 500 ton op de klok te gaan zetten. Dus daarom ook de SOH van de accu laten doormeten. Volvo kan van mijn accu (eerste generatie) geen betrouwbare SOH meting doen, maar op basis van mijn observaties is het wel duidelijk dat ik 25% capaciteit kwijt ben. Het goede nieuws is wel dat de capaciteit van de accu modules onderling nauwelijks van elkaar verschillen. Mijn woorden: er zit dus geen rotte appel tussen en de accu kan dus nog wel even mee.
Van de dealer wel begrepen dat revisie via Volvo niet mogelijk is. Enige optie is vervangen van de hele accu.
Daar een prijsopgave van gekregen en daar ga ik eens rustig over nadenken. Wel krijg ik dan in plaats van de bruto 9,2 kWh accu die ik nu heb (waar netto nog zo'n 6,5kWh van over is) dan een accu 11,6 kWh. Artikelnummer 36010558. Dus een bruto upgrade van 25% maar netto tot wel 70%.
Prijs van dit alles ongeveer 7,5K. 90% kosten accu en 10% arbeid. En hardop denkend: als ik nu mijn T8 verkoop en er een terug koop met zeg 100 tot 150K op de teller dan schrijf ik in het eerste jaar ook minstens 10K af. Ik kan natuurlijk ook gewoon wachten totdat de accu het begeeft, maar stel dat dat over 3 jaren is, dan heb ik er een ton bij gereden met een accu die het steeds minder lang doet en dan moet ik dan alsnog iets. Verkopen met een defecte accu is zwaar verlies nemen. Doorrijden met dan een nieuwe accu en ik heb er nog een paar jaar lol van. Een andere overweging is dus om hem nu al te plaatsen. Dan heb ik er tenminste de komende 6-7 jaren plezier van..... Wil wel nog even weten wat de garantievoorwaarden zijn, met andere woorden krijg ik weer 8 jaar / 160K km garantie? Ik houd me aanbevolen voor suggesties.
Afsluitend: het is en blijft een formidabele auto. Wat zou je anders kunnen wensen wat nog mooier, comfortabeler, sneller, ruimer is dan dit?
Ik voel het als een privilege dat ik er in mag rijden en geniet er elke dag van.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Mooi! Ja nieuwe bougies en olie merk je vaak wel echt idd, alles loopt net wat mooier en soepeler.
Impressive hoe lang je met de schijven en blokken hebt gedaan!
Fijn dat ie zo goed bevalt, het is een top wagen idd. Accu is wel een flinke kostenpost. Als je nu weinig merkt / last hebt van de 25% degradatie is het denk ik beter om het op een later moment te doen, en de 'verse accu' als verkoopargument te gebruiken om er nog een mooie prijs voor te krijgen. Als je het wel echt merkt dan misschien beter om het nu al te doen en er idd zo lang mogelijk van te genieten.
Impressive hoe lang je met de schijven en blokken hebt gedaan!
Fijn dat ie zo goed bevalt, het is een top wagen idd. Accu is wel een flinke kostenpost. Als je nu weinig merkt / last hebt van de 25% degradatie is het denk ik beter om het op een later moment te doen, en de 'verse accu' als verkoopargument te gebruiken om er nog een mooie prijs voor te krijgen. Als je het wel echt merkt dan misschien beter om het nu al te doen en er idd zo lang mogelijk van te genieten.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12837
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Mooie update zo! Is idd altijd een prettig gevoel, verse sapjes. Net als een vers gepoetste auto, die rijdt ook altijd fijner
.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Accu is zeker verre van gratis. Inmiddels ook een TJ gevonden met daarin een heel mooi overzicht van welke accu's(artikelnummers van Volvo) er allemaal in mijn auto kunnen. Dat helpt ook zoeken bij bijvoorbeeld accu's uit schade auto's. Dat zou ook nog een overweging kunnen zijn. Want alle accu's van een PIH vanaf 2015 t/m 2022 kunnen er gewoon in gezet worden. Afhankelijk van de accu krijg je alleen een andere SW update.
En ik volg je opmerking van verkopen met een verse accu, maar nu is de auto nog zeg 20K waard, over 4 jaar is dat 10? En wie wil er dan een XC90 kopen van 13 jaar oud met tegen de 450K op de teller, waar ik net 7K (inflatie niet meegerekend) in heb gestopt voor een nieuwe accu? Ik heb er dan liever zelf 4 jaar lol van is mijn idee op dit moment.
Vanmorgen weer de 20 inch velgen er onder laten zetten met de Scorpion AS SF2. Twee nieuwe achter (die waren na 45K op) en de twee voor hebben ook na 45K nog 5 mm dus die kunnen nog wel even mee. Een van de velgen was fors beschadigd, dus die is afgedraaid en opnieuw gespoten en in de blanke lak gezet. Keurig gedaan, maar je ziet wel dat de vlakke kant bij de band nu millimeters breder is.
En ik volg je opmerking van verkopen met een verse accu, maar nu is de auto nog zeg 20K waard, over 4 jaar is dat 10? En wie wil er dan een XC90 kopen van 13 jaar oud met tegen de 450K op de teller, waar ik net 7K (inflatie niet meegerekend) in heb gestopt voor een nieuwe accu? Ik heb er dan liever zelf 4 jaar lol van is mijn idee op dit moment.
Vanmorgen weer de 20 inch velgen er onder laten zetten met de Scorpion AS SF2. Twee nieuwe achter (die waren na 45K op) en de twee voor hebben ook na 45K nog 5 mm dus die kunnen nog wel even mee. Een van de velgen was fors beschadigd, dus die is afgedraaid en opnieuw gespoten en in de blanke lak gezet. Keurig gedaan, maar je ziet wel dat de vlakke kant bij de band nu millimeters breder is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat hoef jij in ieder geval de komende weken niet te doen

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12837
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Je hebt een gepoetste auto van de dealer en een gepoetste auto van een liefhebber he
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Zit doorgaans een hééél groot verschil in...
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@Niels; ik kan je volgen om gewoon te wachten op wat komen gaat. Dat is ook zeker een optie. Vraag waar ik alleen nog niet een bevredigend antwoord op heb: wat zijn de risico’s? Ik meen namelijk begrepen te hebben dat een accu op een x-moment wel storingsmeldingen kan gaan geven als het kritieke punt is bereikt en dat de degeneratie niet een vaste rechte lijn is.
De ANWB geeft aan dat ze ongeveer 10-20 jaar mee kunnen gaan. Tja dat is wel een hele ruime marge en op die 10 jaar grens zit ik dus over een jaar. Hij kan het dus nog eens 10 jaar volhouden, waarbij de capaciteit steeds verder terugloopt, of hij gaat in jaar 11 in één keer defect. En als de accu plots gaat uitvallen zal dat zomaar op een ongewenst moment kunnen komen.
Vanmorgen ook even een HV accurevisiebedrijf aan de lijn gehad. Die gaf aan dat er geen vast omslagpunt is, sommigen zijn na 150 al aan de beurt, anderen pas veel later. Dus dat geeft ook geen houvast. Reparatie is of een module uitwisselen (als er één defect zou zijn), of een refurbished accu (maar dan heb je geen 100% capaciteit (en hoeveel dan wel konden ze niet zeggen) of een nieuwe die hij dan ook alleen via de dealer kan kopen (en dat heeft dus geen enkele zin voor mij).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik heb een passende accu gevonden uit een schade auto. Auto heeft nagenoeg geen kilometers op de teller gehad toen deze dus kennelijk total loss is gereden. Prijs is interessant, maar wat ik me afvraag is of zo'n klap ook impact kan hebben op de accu en daarmee dus de levensduur een capaciteit? Iemand van jullie daar beeld bij? Googelen levert niet veel meer op dan dat na een ongeval alsnog een chemische reactie op gang kan komen die er dan voor zorgt dat de accu alsnog ik de fik vliegt. Wat ik dan zou verwachten is dat dat dan niet na weken/maandag gebeurt, maar meer in uren/dagen? Benieuwd naar jullie mening?
Ik zal ook even een apart topic aanmaken. Wellicht zijn er in de toekomst meer mensen die hier wat aan zouden kunnen hebben.
Ik zal ook even een apart topic aanmaken. Wellicht zijn er in de toekomst meer mensen die hier wat aan zouden kunnen hebben.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33
Hoe ingewikkeld is dat kalibreren van het stuur? Ik heb bij mij ook het idee dat het stuur ineens wat naar links staat, terwijl hij redelijk recent nog is uitgelijnd en ik het ook niet eerder heb opgemerkt.Gouwe schreef: ↑18.10.2024 - 10:15 Beetje laat Bart, maar ja ik was er bij en leuk je even gesproken te hebben! Jij nog één nachtje slapen voor je nieuwe XC90 (king of the road!).
Mijn XC90 mag vandaag naar de garage voor de 300K beurt. Alvast de complimenten gekregen voor de staat: "die ziet er uit als nieuw zeg", altijd leuk om te horen en ja ik ben er ook zuinig op, ook is het uiteindelijk ook gewoon een gebruiksvoorwerp.
Even afwachten wat er verder uit gaat komen. Paar dingen die ze naast het reguliere werk gaan oppakken:
- Lekkage pano dak.
- Staat HV accu en mogelijkheden voor vervangen/refurbishen.
- Kalibreren nul-stand stuurwiel n.a.v. een tip die ik hier las op het forum. Stuur staat nu een tikje naar links.
Alvast dank voor je hulp!
XC90 T8 R-Design
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Helemaal mee eens, elke rit is een feestje...
Jammer dat ik een aantal van jullie niet kon herkennen bij de puzzelrit vanuit Beesd, had graag met jullie even kennis gemaakt...volgende keer beter...
Fijn dat je een geschikte accu hebt gevonden, ik vraag me af of de montage een beetje te doen is. Tja, je weet nooit hoe lang een accu mee gaat en een hybride zonder is natuurlijk niet de bedoeling.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Geen idee, was er niet bij. Maar het stond niet op de factuur..... Dus heel spannend kan het niet zijn denk ik dan?
Eens!BraboFrits schreef: ↑28.10.2024 - 12:25 Jammer dat ik een aantal van jullie niet kon herkennen bij de puzzelrit vanuit Beesd, had graag met jullie even kennis gemaakt...volgende keer beter...
Installatie kost all-in een 700 euro. Dus dat "valt mee". Maar een besluit is er nog niet hoor. Een gebruikte accu die al 1,5 jaar op de plank ligt.....BraboFrits schreef: ↑28.10.2024 - 12:25 Fijn dat je een geschikte accu hebt gevonden, ik vraag me af of de montage een beetje te doen is. Tja, je weet nooit hoe lang een accu mee gaat en een hybride zonder is natuurlijk niet de bedoeling.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33
Bij een schade auto weet je ook niet hoe lang de accu al niet meer opgeladen is. Mijn XC90 was door de vorige eigenaar zo weinig opgeladen dat de verschillende cellen teveel uit balans waren geraakt, waardoor er een hardnekkige storing was ontstaan. Ik zou ook zeker eens kijken naar een refurbished accupakket, zelf heb ik goede ervaringen met deze partij in Schijndel. Zij hebben ook mijn pakket "geregenereerd" en ik rij alweer 3 jaar zonder problemen.Gouwe schreef: ↑26.10.2024 - 11:54 Ik heb een passende accu gevonden uit een schade auto. Auto heeft nagenoeg geen kilometers op de teller gehad toen deze dus kennelijk total loss is gereden. Prijs is interessant, maar wat ik me afvraag is of zo'n klap ook impact kan hebben op de accu en daarmee dus de levensduur een capaciteit? Iemand van jullie daar beeld bij? Googelen levert niet veel meer op dan dat na een ongeval alsnog een chemische reactie op gang kan komen die er dan voor zorgt dat de accu alsnog ik de fik vliegt. Wat ik dan zou verwachten is dat dat dan niet na weken/maandag gebeurt, maar meer in uren/dagen? Benieuwd naar jullie mening?
Ik zal ook even een apart topic aanmaken. Wellicht zijn er in de toekomst meer mensen die hier wat aan zouden kunnen hebben.
https://hybride-accu.nl/volvo/
XC90 T8 R-Design
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dank voor die aanvulling.
Had ik in jou situatie gezeten is een refurbished accu wellicht interessant. Mijn accu is niet in onbalans (sterker: is perfect in balans) en geeft geen storingen, hij is alleen gedegradeerd.
Wat ik van een refurbished accu begrijp is dat ze de daarvan de defecte cellen vervangen. Wat niet verholpen wordt is de degradatie. Kortom, je koopt een werkende accu, maar wel met minder capaciteit dan nieuw. Hoeveel de degradatie is, bijvoorbeeld 5% of 10% kan/wil tot nu toe geen enkele leverancier zeggen, ook de door jou aangehaalde partij niet. Stel dat de degradatie 10% is dan kost 10% minder degradatie mij 4K (en dat is het mij niet waard).
Wat ik uit jou verhaal meen te begrijpen is dat ze jou eigen accupakket (dus niet een andere) hebben gerepareerd? Of lees ik dat verkeerd?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33
Ze hebben toentertijd mijn accupakket weer opnieuw kunnen balanceren met speciale apparatuur. Iedere keer als je de accu oplaadt en je auto aan de stekker laat zitten, dan gaan de cellen zich na het opladen weer balanceren. Als je de auto niet of nauwelijks oplaadt kan het zo na verloop van tijd gebeuren dat de afwijkingen tussen de verschillende cellen te groot worden en het BMS (Battery Management System) in storing gaat, waardoor je de accu niet meer kunt laden of ontladen. Ik ben toen met de auto bij meerdere dealers geweest, maar er was er geeneen die wilde meedenken met herstellen van het accupakket. Ze wilden alleen maar vervangen voor ook nog eens zeer uiteenlopende prijzen...Had ik in jou situatie gezeten is een refurbished accu wellicht interessant. Mijn accu is niet in onbalans (sterker: is perfect in balans) en geeft geen storingen, hij is alleen gedegradeerd.
Wat ik van een refurbished accu begrijp is dat ze de daarvan de defecte cellen vervangen. Wat niet verholpen wordt is de degradatie. Kortom, je koopt een werkende accu, maar wel met minder capaciteit dan nieuw. Hoeveel de degradatie is, bijvoorbeeld 5% of 10% kan/wil tot nu toe geen enkele leverancier zeggen, ook de door jou aangehaalde partij niet. Stel dat de degradatie 10% is dan kost 10% minder degradatie mij 4K (en dat is het mij niet waard).
Wat ik uit jou verhaal meen te begrijpen is dat ze jou eigen accupakket (dus niet een andere) hebben gerepareerd? Of lees ik dat verkeerd?
XC90 T8 R-Design
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Helder verhaal. Dank voor je toelichting en mooi dat jou issue toch opgelost kon worden zonder dat de hele accu gelijk vervangen moest worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor