De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3712
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

@Pbor: nog bedankt voor je reactie, ik had Bob's reportage al gezien, erg duidelijk.
@Tom: je wilt niet weten hoeveel van die spijkers en schroeven ik nu mooi gesorteerd heb liggen voor mijn eigen klussen :-). Maar goed, het kan natuurlijk dat ik er eentje vergeten ben maar er wordt ook nog steeds gebouwd in de omgeving dus ja, wie weet ligt er ook nog wel wat op straat. Ja, idd mooie stenen en inspiratie opgedaan bij een showtuin in de buurt van de Smildertoren. Waren ca. 23.000 stuks die ik allemaal door de handen heb gehad. Gratis fitness zullen we maar zeggen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3712
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

AUTOPERIKELEN - deel 2

Donderdagochtend, 8 augustus 2024

Om 7 uur ’s ochtends ligt het wiel RA er af. Niet te filmen, zo vast als die bouten waren vastgezet. Het profiel zit zo rond de 1,6mm, flink afgesleten door de zachte band want de rest zit zo rond de 3 mm. Een prop gaat dus niet en ik monteer het volwaardige reservewiel waar deze Skoda standaard mee is uitgerust. Kom daar nog eens om tegenwoordig, een bandenreparatie-spuitbus bij de auto is heden ten dage al heel wat.

De Skoda heeft per wiel een slotbout en ik gebruik de meegeleverde slotbout-adapter. Tijdens het monteren van het reservewiel denk ik nog “niet vergeten de adapter er zo dadelijk af te halen”. Snel even een proefrit en dan kunnen we op pad. Als ik na de proefrit weer de oprit oprijd, denk ik “O verhip, heb ik die slotbout-adapter wel van het wiel afgehaald?” Nee dus. Dus op het fietsje de hele testroute weer langsgefietst en met ogen op steeltjes geloerd naar de slotbout-adapter. Resultaat: niets.

Rijden van en naar het werk zonder slotbout-adapter is een slecht idee, een 4e lekke band is altijd mogelijk. Snel een E-mail naar de VAG-dealer gestuurd en binnen 10 minuten reactie: bestellen gaat niet op VIN-nummer, ik moet met de auto langskomen. Zo gezegd, zo gedaan, en daar ben ik dan om 20 over negen. De tijd tikt door en we hadden al op pad willen zijn. Mijn betere helft heeft thuis alle koffers al in de hal staan en is niet blij. Ik ook niet maar het is niet anders.

De vriendelijke magazijn bediende heeft 2 dozen met elk 20 adapters uit de werkplaats genomen en we lopen naar de Skoda, met zijn 16 jaar ruimschoots de oudste auto hier op het VAG-terrein. “Dat is bij een Volvo dealer toch wel anders want daar staan veel meer 15+ jarigen” schiet me als gedachte te binnen maar ik houd mijn mond want daarmee maak ik hier geen vrienden.

Dan begint het passen en meten aan het slotbout in het wiel en dat valt niet mee. Uiteindelijk vinden we de juiste. Het valt me op dat de slotbout adapters best afgesleten zijn en ik vraag of ze die slotbouten er wel altijd uit krijgen. Nee, is het antwoord, soms zitten de wielen te vast en ratelen de tandjes er af. En dan? Dan moeten we met de brander en dergelijke in de weer. Komt dat vaak voor? Ja, best wel. Hoe lang is een monteur daar mee bezig, dat zal wel niet goedkoop zijn? Ja dat klopt want ons werkplaats-uurtarief is inmiddels iets van 140 euro. Ik bestel gelijk vier nieuwe, gewone wielbouten voor een paar tientjes er bij. Die slotbouten komen er niet meer op als ik ze er eenmaal afgehaald heb. Ik reken af en hoor dat volgende week maandag het spul binnen is. Dan moet een van de kinderen dit maar ophalen, want wij gaan nu echt vertrekken.

Snel naar huis en de XC70 volladen met bagage, nog even een kop verse bonenkoffie en om half elf gaan we eindelijk op pad, niets vermoedend van wat nog komen gaat.

Wordt vervolgd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8247
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Jemig... Ja slotbouten. Denk ook inmiddels een beetje achterhaald.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Wel mooi geschreven.
En een kop bonenkoffie maakt wel een hoop goed.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14734
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Johan door je blog over de banden herinner ik van onze XC70 de Continental Cross HT van de voor naar de achteras moet aan wisselen. Mag ik het onderdeel nummer van de wielbouten als mogelijk is? Ik heb ze besteld maar ze zijn tekort. Ik denk dat ik bouten heb die bij de P2 serie horen...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3712
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 11.09.2024 - 17:16 Mag ik het onderdeel nummer van de wielbouten als mogelijk is?
Voor de XC70 heb ik dat helaas niet, alleen de Skoda had slotbouten en die heb ik vervangen door normale wielbouten. Die wielbouten passen niet op de XC70 dus aan het onderdeelnummer heb je niet zo veel. Ik zou naar een automaterialenhandel rijden, ter plekke een wielbout uitdraaien en hun laten uitzoeken welke het is.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14734
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Herinnerde me dat ik nog wielbouten moest hebben van de V70-2006. Die blijken te passen, dus hier ook, geen slotbouten meer op de XC70. Zit alleen een beetje beschadiging op het chroom, maar dat mag de pret niet drukken.. ^_^
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3712
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

AUTOPERIKELEN - deel 3

Donderdagmiddag 8 augustus 2024

De reis verloopt in 1e instantie voorspoedig. ’s Middags zo rond vier uur krijgen we onderweg een storingsmelding van het bandenspanningssysteem en gaat de kerstverlichting op het dashboard branden. Dat bandenspanningssysteem is niet meer actief.

We gaan van de snelweg af en bij een tankstation controleren we de luchtdruk in de banden. Die is overal gelijk. Iets lucht er uit gelaten, alles gekalibreerd. Als we wegrijden klinkt een schurend geluid, remmen die aan en uit gaan. We stoppen en parkeren de auto. We bellen met van der Veen in Nijverdal en krijgen junior aan de lijn. Die weet gelijk wat het probleem is namelijk een defecte ABS sensor. Ze hebben zojuist een XC70 ter reparatie gehad waarbij een ABS sensor is vervangen. Zo’n ABS sensor hebben ze overigens op voorraad.

Zijn advies: de auto stoppen, geheel afsluiten, opnieuw starten en dan zou je wel weer moeten kunnen rijden. We kunnen altijd nog een keertje bellen voor advies, zijn vader is er wel tot 18:00 uur. We sluiten de auto volledig af en we bellen daarna met Volvo Assistance. Hun advies is in 1e instantie: afslepen. Toevallig leent deze parkeerplaats zich om rondjes te rijden zonder tegen het verkeer in te gaan. Tijdens het telefoongesprek met Volvo Assistance doen we een rondje op de parkeerplaats en dit keer springen de remmen niet aan. Ook is er de mogelijkheid om van de parkeerplaats te gaan naar een lokale weg, zonder de snelweg te hoeven te gebruiken. In overleg met Volvo Assistance besluiten we om naar een dealer in Idstein te rijden. We rijden binnendoor met best steile hellingen van 9%. Met de kerstboomverlichting aan en geen ABS voelt dit niet zo hele prettig maar het remt goed.

Iets na vijven zijn we bij Volvo dealer Autohaus Eren & Burggraf. Het terrein staat er overvol met nieuwe Volvo’s. Een vermoeid uitziende dame achter de balie staat ons te woord: er is geen monteur meer aanwezig, morgen is alleen tijd voor uitlezen, men is de komende 4 weken volgeboekt. Daar hebben we dus eigenlijk net niks aan. Omdat het nog geen zes uur is, bellen we naar van der Veen. Sr. is inderdaad nog aanwezig en neemt de telefoon op. Zijn advies is om door te rijden, ook gewoon snelweg.

Zo gezegd zo gedaan, we gaan weer op pad. Op de Autobahn rijden we 90 achter de vrachtwagens aan op de rechterrijstrook zodat we direct de vluchtstrook op kunnen mochten er problemen ontstaan. Die blijven uit en ook de storingsmelding is – simsalabim – verdwenen.

Op weg naar Heidelberg bellen we Volvo Assistance en vertellen we dat we toch onderweg zijn gegaan. Dealer kon ons niet helpen en Van der Veen adviseerde om het er op te wagen. De meneer van Volvo Assistance heeft eerder alles meegekregen via de collega en bedankt ons voor onze zelfredzaamheid want dit heeft hun heel veel werk en tijd gescheeld ten opzichte van als we om een sleepwagen hadden gevraagd. Hij zal hier een notitie van maken in het systeem. Het advies is wel om de storing bij een dealer te laten uitlezen. Tijdens het telefoongesprek gaat de kerstboomverlichting weer aan en komen alle foutmeldingen tevoorschijn. We rijden stug door.

Om ongeveer half zeven zijn we bij ons hotel. We hebben net de huisgemaakte Radler uitgeserveerd gekregen en de bestelling voor het eten geplaatst als we worden gebeld door Van der Veen sr. Hij wilde nog even horen hoe het was afgelopen. Dat maak je tegenwoordig niet meer mee en getuigt van grote betrokkenheid. Maar hij legt snel neer want hij moet ook nog even een ander klant bellen met pech in Schotland.

Het is reuze gezellig op het terras bij het hotel, ook zijn er een aantal monteurs die zich het bier goed laten smaken en het best laat maken. Zo rond half twee maken ze ons wakker met hun gestommel op de gang. Morgen dan weer lekker aan het werk. Verder heel goed geslapen.

Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6647
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat zijn mooi geschreven avonturen! Maar minder om zelf mee te maken. Best spannend zo. Benieuwd naar hoe het afgelopen is, maar dat lezen we wel in deel IV en verder hoop ik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14734
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Even op vakantie was in den beginne even geen vakantie... wat een avonturen maar weer..Vervelende is dat je meer dan goed onderhoud pleegt aan je XC70 en dan toch nog komt te staan langs de baan. Dat heet dus pech =)

Attent van v. Veen Volvo specialist te Nijverdal om je na te bellen..;
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12859
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Mooi zo, die hulp onderweg van Van der Veen, maar kan me voorstellen dat de reis zo toch iets minder ontspannen verloopt.. Hoe is het nu?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3924
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Slotbouten is op termijn vragen om gezeik. Vervangen door normale is dan ook the way to go.
Ik heb dit voorjaar ook bij de dealer gestaan om de laatste van de 4 eraf te krijgen. Gelukkig zonder bikwerk.

Leuk geschreven stukjes!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14734
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

naar aanleiding post DB gelijk mn slotbouten van mn XC70 verwijderd, ik had nog oude bouten liggen van de V70.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3712
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

AUTOPERIKELEN & VAKANTIEVERHALEN - deel 4

Vrijdag 9 augustus 2024

We staan op om kwart over zes. Douchen, heerlijk ontbijten in het hotel, broodjes smeren en daarna op weg naar de Volvo dealer Autohaus Stefan Geisser in Leimen. Dat is ongeveer een 25 minuten rijden, deels via de Autobahn, en ligt op het industrieterrein van Leimen. Daar zijn we om kwart voor acht. De situatie uitgelegd (waarschijnlijk ABS sensor) en men zal er naar kijken. Omdat het ongepland werk is, moet het er tussendoor en dus kan Serviceberater Sascha geen tijd aangeven wanneer het zal zijn uitgevoerd. Uit het contact nu en later blijkt dat hij van de categorie “Duitsers maken geen grapjes” is. Nadat we zaken als adresgegevens en de autosleutel hebben achtergelaten, besluiten we er een dagje Heidelberg van te maken. Eerst nog even bij de Volvo dealer een verse bonenkoffie en daarna nemen we de benenwagen naar het centrum van Leimen. Bij de halte in het centrum kopen we een familiedagkaart en nemen de tram richting Heidelberg Bischmarkplatz. We lopen stroomopwaarts naar de oude brug over de Neckar. Vanaf de oude brug, waarvan op 28 maart 1945 twee peilers zijn opgeblazen door de Wehrmacht, lopen we naar de slotruïne. Interessant zijn de hoogwatermarkeringen op deze oude brug.

We nemen de trappen naar het slot van Heidelberg. Een alternatief is een slingerweg omhoog of de kabelbaan maar dit is een goede oefening voor de bergen. Het is de grootste en bekendste slotruïne van Duitsland. Vanuit hier is de oudste universiteit van Duitsland, de Universiteit Heidelberg, gesticht in 1385. Inmiddels studeren er circa 30.000 studenten. Heidelberg is een leuke stad, als je als student de kans krijgt om op uitwisseling te gaan is deze stad zeker het overwegen waard.

Na meer dan 300 treden en een steile klim zijn we er. We kopen een toegangskaart inclusief engelstalige rondleiding. Die rondleiding maakt het heel interessant omdat je wordt verteld over de geschiedenis van het slot en de omgeving. Dit slot is in 1693 door de Fransen bezet en vernietigd als wraakactie vanwege een erfenis-kwestie. It’s all in the family, zullen we maar zeggen. Na een rondleiding van een uurtje zijn we weer buiten en nemen we een broodje. We hebben even telefonisch contact met een forumlid vanwege de malheur met de Volvo. Hij zou de minpool van de accu hebben losgemaakt en even gewacht, en daarna weer hebben aangesloten, soms gaat dan een melding weg. Goede tip maar voor nu even een gepasseerd station. Daarna bellen we met de Volvo garage. De storing wordt veroorzaakt door een ABS sensor rechtsvoor. Om zeker te weten dat het zo is, zetten ze hem even om met links en kijken dan weer. We horen nog.

We wandelen terug naar de oude stad. Daar nemen we elk een grote cappucino. Even bellen met de Volvo Assistance voor ruggenspraak als voorbereiding op het telefoontje met de dealer straks. Wederom een nieuw persoon aan de lijn die aangeeft dat we alles zelf moeten betalen aangezien we zelf naar de dealer zijn gereden met het probleem (wat?!!?), we moeten kijken of het kunnen declareren op de reisverzekering. Huurauto’s is bij Volvo Assistance drama op dit moment, ze werken met Logicx en daarvan is (vrijwel) alles ingezet, dus regel dat vooral met de dealer. Dat regelen gaat dan ingeval van betaling door Volvo Assistance wel via hen. Alles aangehoord maar nog niet de discussie aangegaan met deze persoon dat we zeker wel recht hebben op Assistance gezien het feit dat we hun veel kosten en werk hebben bespaard, dat kan later ook nog wel.

Daarna de dealer nog maar weer gebeld maar Herr Serviceberater is er niet, hij zal terugbellen. We besluiten om alvast richting de tramhalte aan het Bischmarkplatz te lopen om eventueel naar de dealer te gaan. We worden teruggebeld: het is inderdaad de ABS sensor, ze hebben LV en RV omgewisseld en nu zit de storing LV. Hij maakt de opmerking dat het in zeldzame gevallen voor kan komen dat de foutmelding blijft. Ook hij geeft aan: geen recht op Volvo Assistance want we zijn zelf naar de dealer gereden (Duitsers maken geen grapjes, bovendien houden ze zich strikt aan regels). De auto kan maandag gerepareerd worden maar pas om 16:00 uur afgehaald omdat het ongeplande werkzaamheden zijn. Graag voor 16:00 uur terugbellen wat we gaan doen want dan moet hij het onderdeel hebben besteld om het op tijd maandag binnen te hebben.

Nog twee telefoontjes. De eerste naar Van der Veen in Nijverdal. Sr. geeft aan dat hij er wel om zou rijden maar dat het fijner is om zonder foutmeldingen in het dashboard te rijden. Daarna nogmaals Volvo Assistance gebeld en gelukkig nu iemand anders aan de lijn. Die vraag het kenteken op, kijkt in het systeem en geeft aan dat de hotelkosten tot en met maandag a.s. kunnen declareren tot 150 euro per nacht (75 euro p.p.p.n.). We krijgen een link naar het declaratieformulier en een zaaknummer toegestuurd via SMS. Het is bij Volvo Assistance overigens óf een huurauto óf een overnachting, niet beide. We laten de Volvo repareren en bellen Serviceberater Sascha om dat te vertellen. Ze hebben geen huurauto, maar ook de eigen auto voor dit weekend is geen optie, de auto is in Duitsland niet verzekerd bij een eventueel ongeval omdat de ABS in storing is. Formeel is de auto niet rijvaardig.

Conclusie: we moeten dus met twee andere wagens op stap: de benenwagen en de tramwagen.

Nadat we besloten hebben dat we de Volvo laten repareren, gaan we op zoek naar de Universiteitsbibliotheek om de mobiele telefoons op te laden. We zitten daar in een kelder ingericht als een soort kantine met allerlei tafels. Het zit vol studenten met laptops die allemaal hard aan het werk zijn op de vrijdagnamiddag. Ook een docent, hij is de enige met een stropdas, grijze haren en pen en papier. Dit is een plek in de oude stad met een heel andere sfeer dan het toeristengedruis even verderop.

Daarna gaan we richting Bischmarkplatz en nemen de tram richting Mannheim. We stappen na een kwartiertje uit en lopen richting het hotel. We komen langs een parkje met een standbeeld voor de helden van 1914-1918. Degenen die in het parkje zitten, zijn echter geen helden en mannen van staal maar gepensioneerden en werkelozen die genieten van een of meer biertjes. ‘Plop’ zeggen de flessen die ze openen, ze hebben veel te bepraten en te lachen. Best gezellig zo te zien maar al met al wel een hoog zwerver gehalte.

We lopen door en na ongeveer een half uurtje zijn we bij het hotel. Het blijkt dat we zaterdag hier niet kunnen blijven. De hotelier belt een nabijgelegen hotel en die hebben plek voor morgen. Een tweepersoonskamer inclusief ontbijt is 100 euro. Dat doen we. Ook bellen we met ons appartement bij Ortisei en geven we aan dat we maandag naar verwachting pas komen om 24:00 uur i.v.m. panne. Dat is goed, zij zullen dan wachten, er zal iemand beschikbaar zijn. We eten in het restaurant van het hotel, het is een stuk drukker dan gisteren, veel gezinnen met kleine kinderen op doorreis. Het biertje gaat er wel in vanavond.

Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Tjenare!
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 04.03.2020 - 20:58
Locatie: Duitsland

Wünsche eine gute, störungsfreie Reise morgen! :)
XC70 T6 Summum MJ2012 Flamenco Rojo
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jeetje……. Wel mooi verhaal om te lezen……
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2415
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Tjonge, dat zit / zat allemaal niet mee. Wel fijn geschreven, leest lekker weg!
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Oei dat zit aardig tegen zo, hopelijk gaat de reparatie verder soepel en kan je hem weer snel ophalen.
Ook weer een goed verslag gemaakt van dit deel van de vakantie, heel leesbaar beschreven.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14734
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Verhalen en ervaringen. Je bent over de Neckar gelopen een bevaarbare rivier. Tja het zijn onverwachte avonturen tijdens een vakantie, echter wel te overzien toch aan het biertje te zien.? ( vooral achteraf kijkend is het minder erg soms)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3712
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het is allemaal goed afgelopen natuurlijk, ik zal nog een paar feuilleton verhalen plaatsen. En achteraf is het altijd een mooi avontuur, toch? Maar het is goed om voor vertrek toch na te denken over wat te doen bij pech en hoe de reisverzekering en/of pechhulp dan in elkaar steekt. Goedkoop kan dan wel eens duurkoop worden. Ik was in elk geval reuzeblij met Volvo Assistance. Wat een verschil met SOS International in 2022.

Goed, we gaan verder .....
Laatst gewijzigd door DB200 op 20.09.2024 - 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3712
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

AUTOPERIKELEN & VAKANTIEVERHALEN - deel 5

Zaterdag 10 augustus 2024

We slapen uit en staan iets voor achten op. Het is een wolkeloze dag, echt prachtig weer. Gisteren op dit tijdstip hadden we al de auto ingeleverd en liepen we naar de tram. We nemen een goed en rustig ontbijt en pakken daarna onze spullen. Die moeten naar het andere hotel. We betalen de rekening en overleggen met de eigenaar. We leggen een kamer vast voor zondag op maandag. Hij wil ons en onze spullen wel brengen naar het andere hotel om 12:00 uur. Tot die tijd kunnen we rustig een kop koffie nemen. Gratis. We gaan op het terras van het hotel zitten met een glas water en een cappucino. We zoeken alvast uit wat we kunnen gaan doen in de omgeving van Ortisei. De website van reisjunk kunnen we aanbevelen, https://www.reisjunk.nl/italie/seceda/ .

Om twaalf uur gaan we met onze spullen van de kamer af en naar de receptie. We worden door de hotelier zelf met bagage en al naar het andere hotel gebracht (in zijn 17 jaar oude Renault Espace diesel, die het altijd doet). Ons nieuwe hotel voor vannacht is een beetje vergane glorie, het heeft veel potentieel maar er wordt nu meer op gepast dan ondernomen. Het is echt terug in de tijd.

Nadat we ons in dit hotel hebben geïnstalleerd, gaan we naar het dorp voor brood en wat andere zaken als fruit en dergelijke. Terug in het hotel doen we een middagdutje tot na half vier. Daarna lopen we naar het Waldschwimmbad waar we lekker gaan zwemmen en verblijven tot circa kwart over zes. We nemen twee badhanddoeken uit het hotel mee naar het zwembad. Misschien niet de bedoeling maar we hebben even niets anders.

Tegenover het hotel staat een groot, leeg gebouw. Het is een voormalig bejaardentehuis. Op de straat zijn 3 struikelstenen geplaatst, het gaat over mensen die in 1936 er onvrijwillig zijn uitgezet en verhuisd. Later zijn ze in 1940 en 1941 door de nazis vermoord. Waarschijnlijk gehandicapten. Het concept struikelstenen is in Duitsland bedacht door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. In de buurt van onze woning liggen er ook drie. In Nederland worden ze gelegd om Joodse landgenoten te herdenken maar in Duitsland trekken ze het breder naar alle slachtoffers van nationaal-socialisme, dus ook gehandicapten en politieke gevangenen als vakbondsleiders. Beter om het zo te doen, vind ik.

Zondag 11 augustus 2024

Bij het afrekenen wenst de eigenaar van dit gedateerde hotel ons “gute fahrt”. We vertellen dat dit vanaf maandag zal zijn omdat we auto pech hebben en de auto maandag hopelijk zal zijn gerepareerd. We zijn niet de eerste gasten met dit probleem. Dit heeft hij dit jaar al 3 - 4x eerder gehoord. Moderne auto’s hebben veel elektronica en dat geeft problemen, is zijn mening. We vragen nog even naar de historie van dit hotel. Het blijkt dat deze man de vierde generatie is en daarop vertelt de eigenaar iets over de geschiedenis. In een aparte zaal hangen foto’s van het gebouw.

Dit hotel is midden in de crisistijd in 1932 nieuw gebouwd nadat het gebouw aan de overzijde toen is verkocht aan de gemeente Mannheim. De reden was dat dit gebouw voorzien moest worden van verwarming en dat was kostbaarder dan nieuwbouw. De gemeente heeft het ingezet als bejaardentehuis maar het staat op dit moment leeg. Het hotel is in 1985 volledig gerenoveerd en uitgebouwd en in 1993 nogmaals verder uitgebouwd. Dat was toen de glorie tijd waarschijnlijk. We brengen onze spullen weer terug naar ons eerste hotel, circa 400 meter verderop maar het is nog even flink klimmen met alle spullen. Doordat we een en ander handig hebben omgepakt, kunnen we het zonder auto af.

We nemen in dit hotel nog een cappucino en even de tijd om de i-Phones op te laden en daarna gaan we met het OV naar Mannheim. We bezoeken het Barokpaleis en kopen we een kaartje inclusief rondleiding. Dit Paleis is in de 2e wereldoorlog vrijwel volledig verwoest en deels weer gerestaureerd, een groot deel is nu in gebruik door de Universiteit van Mannheim. De rondleiding door onze gids Anna is zeer interessant en duurt minstens 1,5 uur en dan zien we nog niet alles. Mannheim lag in de 17e eeuw tussen diverse strijdende partijen in en is in de 17e eeuw minstens 3x ingenomen en verwoest, 1x door de Zweden en 2x door de Fransen. Terug naar het hotel lopen we eerst nog even door Mannheim, sommige delen zijn een beetje somber en jaren 60 kaal zoals Rotterdam. We bekijken de klassieke watertoren met het park en lopen dan door naar de tramhalte, hier staan nog villa’s van rond 1900 die gespaard zijn gebleven.

Terug in het hotel drinken we weer de lokale rosé bij het diner. We zijn goed het weekend doorgekomen maar toch graag weer een auto en op naar de bergen. Morgen hopelijk de XC70 klaar en dan plankgas naar de Dolomieten.

Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”