Pagina 1 van 4

Wel of geen slotbouten?

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:13
door V70ORD5
Ik heb vorige week mijn Volvo V70 MY2006 gehaald.
Meteen op winterbanden (incl. LM velgen) laten zetten omdat we op wintersport gaan.
Kom ik er vandaag achter dat er geen slotbouten (anti diefstal) op de splinternieuwe velgen zitten. Is dit normaal?
Toen ik de wagen ophaalde werd mij verteld dat deze 16" velgen en mijn 17" zomer velgen dezelfde boutmaat hebben.
Dus ook hier zullen geen slotbouten opgezeten hebben want dezelfde bouten zijn gebruikt.

Is het normaal dat nieuwe LM velgen geleverd worden zonder slotbouten?????

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:33
door drive_a_legend
Wij hebben ze ook niet.
Is een optie geloof ik.

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:35
door Gast
Of het normaal is weet ik niet maar ik zou er zeker een paar slotbouten op zetten. Als je je auto op blokken terug vind word je niet echt vrolijk. Een paar slotbouten kun je overal halen, dat hoeft niet perse bij de Volvo. Elke bandenhandel heeft ze liggen. Anders nog even navragen bij de dealer waar je je auto vandaan hebt. Maar ik zou ze er in ieder geval op zetten!

Piet

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:38
door IkeV70
Is er hier iemand die het ooit meegemaakt heeft? Auto 's morgen op blokken aantreffen?

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:49
door V70ORD5
Ik ga morgen toch meteen maar even naar de autoshop in Leeuwarden.
Trouwens nu we het toch over bouten en wielen hebben, wat is het aanhaalmoment of is maximaal met de hand vast al voldoende?

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:51
door arnoud
Ik heb het nog nooit gehoord van een niet-Golf-achtige auto, en zelfs daar is het al een tijdje geleden dat ik het gehoord heb.

Ik heb ze er op zitten, maar eigenlijk alleen maar omdat de vorige eigenaar ze er wel bij gekocht heeft...

Het schijnt wel dat Volvo de slotbouten precies even zwaar maakt als de normale bouten, zodat het wiel beter in evenwicht is (tenminste dat roept de folder), maar of het waar is?

Maar inderdaad, het is een optie, niet standaard op een LM-velg.

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:55
door Renkel
Ik zal er nooit op bezuinigen en gewoon aanschaffen, je zou toch niet willen dat ze je velgen meenemen?
Wat zal een setje met een dop nou kosten, en anders maak je ze zelf.

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:06
door Gast
Of iemand het hier wel eens heeft meegemaakt zou ik ook niet durven zeggen maar ik heb wel eens foto's gezien van auto's op blokken, dan kun je toch beter een paar goede slotbouten aanschaffen. Maakt de kans dat ze ze meenemen toch een stuk kleiner. Uitsluiten kun je het nooit maar je moet ze het niet te gemakkelijk maken. Vooral niet als je een paar mooie wielen onder je bolide hebt. Ik houd mijn 18'' liever zelf nog een poosje.

Piet

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:07
door Oceanracer
wat is het aanhaalmoment
140 NM voor zowel stalen (veelal voor de winter) als LM-vegen.

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:08
door IkeV70
"Baat het niet, schaadt het niet" gaat niet helemaal op. Het komt nl wel eens voor, zie o.a. dit forum, dat de slotbouten niet meer los te krijgen zijn. Niet handig als je ergens onderweg een lekke band krijgt.

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:17
door Max
IkeV70 schreef:"Baat het niet, schaadt het niet" gaat niet helemaal op. Het komt nl wel eens voor, zie o.a. dit forum, dat de slotbouten niet meer los te krijgen zijn. Niet handig als je ergens onderweg een lekke band krijgt.
Ik kreeg ze inderdaad niet los en mijn wintersloffen zitten nu bevestigd zonder slotbouten.

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:19
door V70ORD5
@Reimerink

Waren de slotbouten de enige bouten die niet los wilden? of wilden ze geen van allen los?
Waren het originele Volvo slotbouten?

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:21
door arnoud
Kunnen we morgen meteen een vergelijkend onderzoek doen op de meeting: "gaan jouw slotbouten nog wel los?" :)

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:24
door Max
V70ORD5 schreef:@Reimerink

Waren de slotbouten de enige bouten die niet los wilden? of wilden ze geen van allen los?
Waren het originele Volvo slotbouten?
Bij het losdraaien van de slotbouten ging het verloopstuk kapot. De overige bouten hadden ook wel de nodige brute kracht nodig. Kennelijk waren ze allemaal veel te vast gedraaid. Het waren wel originele Volvo slotbouten.
Nu de winterbanden erop liggen heb ik wel even de bouten gecontroleerd. Ik krijg ze er zelf af. Mogelijk dat ik er weer slotbouten op doe als ik de zomerbanden ga monteren. Voorlopig echter even niet.

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:28
door Oceanracer
Ik heb zelf nog nooit los-draai-problemen gehad met de (originele) slotbouten. Wel valt het mij op, dat wanneer de zomerbanden er (bv voor een beurt) bij de dealer zijn afgeweest de slotbouten makkelijker zijn los te draaien dan de andere. Ik denk dat de dealer de slotbouten zelf wat minder vast zet (bv 120 NM). Zelf doe ik dat niet, en heb er in het voorjaar nooit problemen mee ze weer los te krijgen.

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:31
door Gast
Ook nooit geen problemen. Net andere banden dus zijn ze nog los geweest. Anders een likje copaslip aan de bouten. Dan gaan ze zeker weer los!

Piet

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:35
door V70ORD5
Volgens mij heeft mening garage het moment van de luchtsleutel dus bijna op oneindig staan. Gaat lekker snel en alles zit goed vast.
De boel wil na een half jaar al niet meer los. Dat slaat dus helemaal nergens op.

Maar hoe controleer je dat thuis als je zelf geen momentsleutel hebt?
Hefboom en een weegschaal???

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:38
door Gast
Ik heb mijn wielen ook wel eens zelf los gehaald en dus weer zelf vastgezet. Dit kun je dus zelf nooit op het juiste moment doen als je niet zo'n sleutel hebt. Ik draai ze dus altijd flink vast. Liever wat te vast als dat ze zich los werken. Maar als er wat copaslip aan de bouten zit krijg je ze echt wel weer los. Wij werken daar op zee (visserschip) ook vaak mee aan sluitingen en dergelijke. Werkt echt goed en op zee wil alles wel heel vast gaan zitten met al dat zout.

Piet

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:39
door Oceanracer
V70ORD5 schreef:Volgens mij heeft mening garage het moment van de luchtsleutel dus bijna op oneindig staan. Gaat lekker snel en alles zit goed vast.
De boel wil na een half jaar al niet meer los. Dat slaat dus helemaal nergens op.

Maar hoe controleer je dat thuis als je zelf geen momentsleutel hebt?
Hefboom en een weegschaal???
Niet zo negatief zeg! De apparatuur bij de dealer/garagist is gewoon instelbaar! Dat de ene monteur er iets preciezer mee omspringt dan de ander zal ongetwijfeld waar zijn, maar ga hier nou niet alle monteurs/garage's/dealers over een kam scheren!

Als je thuis geen momentsleutel hebt, en toch graag (veilig) je wielen wilt wisselen dan koop je gewoon zo'n sleutel. Met 3 wielwissels heb je hem al terugverdiend! :)

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:39
door arnoud
V70ORD5 schreef:Maar hoe controleer je dat thuis als je zelf geen momentsleutel hebt?
Hefboom en een weegschaal???
Ik hou maar als regel aan: "vast is vast".