Pagina 1 van 1

Volvo S80 T6 2001 – Probleem met ETM / gasklephuis-stekker

Geplaatst: 12.12.2025 - 16:24
door matthew™
Ik ben momenteel bezig met het vervangen van het PCV-systeem van mijn Volvo S80 T6 uit 2001. Tijdens de demontage ben ik tegen een probleem aangelopen met de ETM.

De kabelboom zelf is in orde, maar de stekker op het gasklephuis is beschadigd. Het gaat specifiek om het gele, half zachte interne deel in de stekker (de isolator / terminalhouder) dat ervoor zorgt dat de 6 pinnen correct uitlijnen en contact maken met de pinnen op het gasklephuis. Dit gele deel is beschadigd/vervormd, waardoor de stekker niet meer goed aansluit en niet betrouwbaar vastklikt.

Het gasklephuis zelf is niet defect en de pinnen zijn recht en onbeschadigd. Het probleem zit dus puur in de interne constructie van de stekker, niet in de ETM zelf.

- Is dit gele interne onderdeel los verkrijgbaar, of
- Levert Volvo dit alleen als complete stekker / reparatie-pigtail?
- Indien een pigtail de juiste oplossing is, heeft iemand het OEM-onderdeelnummer voor de juiste 6-polige ETM-stekker voor de S80 T6 (2001)?

Matthijs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volvo S80 T6 2001 – Probleem met ETM / gasklephuis-stekker

Geplaatst: 12.12.2025 - 22:40
door The Mechanic
Dat is geen losse connector, dit is een vast onderdeel van je gasklep, is nu afgebroken.

Volvo S80 T6 2001 – Probleem met ETM / gasklephuis-stekker

Geplaatst: 13.12.2025 - 14:08
door matthew™
The Mechanic schreef: 12.12.2025 - 22:40 Dat is geen losse connector, dit is een vast onderdeel van je gasklep, is nu afgebroken.
Oke prima, maar wat is de oplossing? Een nieuwe gasklep lijkt me wat overdreven. Is dit te fixen?

Volvo S80 T6 2001 – Probleem met ETM / gasklephuis-stekker

Geplaatst: 13.12.2025 - 15:47
door JeroenSpock
ETM uit een sloper halen en dat gele deel eruit schroeven, en overzetten in je eigen ETM.

En anders, staat er een nummer op dat gele deel?
Kan je achterhalen wat voor type connector het is? Dan bestel je daar gewoon een losse van en zet je die er in.
Want eentje uit een sloper heeft hetzelfde probleem, die zijn ook al vergaan door de jaren heen.
Als je al een ETM vind waar je dit uit mag halen trouwens...