Pagina 1 van 1

960 aut start ineens niet meer!

Geplaatst: 26.12.2006 - 22:51
door malle pietje
Mjin 960 automaat start ineens niet meer. Niet in P, niet in N??? Het alarm is jaren geleden al afgekoppeld, krijgt de startonderbreker nu kuren ofzo?

Eergisteren begon de Winterstand ineens te knipperen afwisselend met de E, maar na een keer opnieuw starten hield dat op, kan dat er mee te maken hebben?

Hoe krijg ik de wagen weer aan de praat? Accu is niet leeg, alles werkt gewoon. Ik hoor wel 2 relais achter elkaar aan knippen bij starten, waarvan 1 volgens mij de lichten zijn...Misschien toch de startonderbrekers relais op de een of andere rare manier?

Wie heeft suggesties??

Geplaatst: 27.12.2006 - 22:38
door v40pokemon
ik doe een gok in 2 woorden: versnellingskeuzeschakelaar controleren?

Geplaatst: 29.12.2006 - 17:41
door malle pietje
Nu is het nog erger geworden! Ik was bezig met de afstandbediening in bouwen voor de centrale vergrendeling, toen ik ineens helemaal geen stroom meer had op de 2e stand van de sleutel!

De binnenverlichting, verstelbare stoelen, gasindicator etc doen het nog, maar de dashboardverlichting, radio etc niet. En starten dus ook niet!

Het klinkt alsof het contactslot de brui heeft gegeven, maar hoe gaat dat zomaar? En hoe controleer ik dat?

Help! Dinsdag moet ie weer gewoon werken!!! :(

Geplaatst: 29.12.2006 - 18:34
door Keesjan36
Hoi,

Je hebt kennelijk twee problemen die mijns inziens niet met elkaar te maken hebben.
Ten eerste vermoed ik dat je pnp-switch kuren heeft. Het is al eerder benoemd als versnellingskeuzeschakelaar (twee keer woordwaarde ;-) )
De symptomen die jij beschrijft passen precies in het beeld van een kapotte schakelaar op de bak. Daardoor weet ie niet meer of hij in P of N staat en knipperen soms de achteruitrijlichten of doen het helemaal niet meer. Het vervelendste is nog wel het domweg niet starten.
Ten tweede zou je mechanische gedeelte van je contactslot kapot kunnen zijn. Dat gebeurt ook wel eens.

Je zou de pnp-switch kunnen testen door met je linkerhand de contactsleutel te bewegen terwijl je met je rechterhand de pook vanuit P langzaam in D probeert te zetten. Precies op het moment van de overgang moet je starten. Dat is een truuk die nog wel eens wil helpen.
Je pook een tiental keren door alle versnellingen heen trekken en weer terug, wil ook de contacten op de pnp nog wel eens schoonmaken.

Contactslot vervangen kost een paar tientjes. Pnp kost aan materiaal plm 120 euro excl inbouwen.

Veel succes ermee !!

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:01
door malle pietje
Dank voor de info! Waar haal ik een contactslot vandaan? Ik hoop niet bij de Volvo dealert?

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:05
door Battlecruiser
Zeker weten doe ik het niet, en ik kan er niets meer over vinden, maar:

Ik dacht dat in de oudere automaten er in de sleuf van de pook een haakje verstopt zit. Je moet vóór of achter de pook diep met je vinger in de harige gleuf (...) en dan kan je een N-vormige haak omhoogtrekken. Dat haakje was, dacht ik, bedoeld voor het tijdelijk opheffen van die pnp.

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:22
door malle pietje
ah, klinkt aantrekkelijk om uberhaupt eens te proberen :)

Ik wacht nu op de anwb, mocht er iets vernieuwd moeten worden, dan moet dat morgen worden gekocht. Net nog weer gekeken, kan echt niets vinden en mn doppenset is te groot voor de gaatjes van het dashboard.....

Hopelijk kan de anwb me vertellen wat er aan de hand is zodat ik dat morgne kan fixen.....

Geplaatst: 29.12.2006 - 20:14
door malle pietje
Even nog een vraagje, welk type contactslot kan ik uitwisselen met de mijne, mocht dat kapot zijn? Zijn de 740/940 etc dezelfde?

Geplaatst: 29.12.2006 - 20:23
door Keesjan36
malle pietje schreef:Even nog een vraagje, welk type contactslot kan ik uitwisselen met de mijne, mocht dat kapot zijn? Zijn de 740/940 etc dezelfde?
Ik vermoed dat het mechanische gedeelte van een type 940 contactslot hetzelfde zal zijn als de jouwe. Kan dit niet met zekerheid zeggen, maar de kans is heel groot. Bij de 850's en de S70 is het ook hetzelfde, alleen de kleur verschilt.

Geplaatst: 29.12.2006 - 21:21
door malle pietje
Joepie! De stroomwegval werd veroorzaakt door een kapotte zekering waar ik totaal overheen had gekeken........Schaam!!!! Maarja, daar is de ANWB voor.....;)

Morgen de schakelaar van de pnp maar eens onderzoeken en schoonmaken, misschien dat daarmee het andere probleem ook wordt verholpen!