Pagina 1 van 1

Spoelen powerschift

Geplaatst: 15.12.2025 - 20:49
door harry bRauns
Ik vraag mij af of spoelen van de powershift van een xc60 t5 2012 zinvol is. Auto heeft 45000km gereden en nog nooit nieuwe olie in de automaat gekregen. Hij rijdt verder prima alleen wegrijden uit stilstand moet met beleid. Wij heeft advies of ervaring

Spoelen powerschift

Geplaatst: 16.12.2025 - 06:59
door Fredhead
Die zou ik niet spoelen maar enkele keren de olie van de bak vervangen met een tussenpozen van een x aantal kilometers.
Met spoelen is in dit geval de kans groot dat je juist problemen gaat krijgen.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 16.12.2025 - 08:29
door Gouwe
Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 16.12.2025 - 20:00
door harry bRauns
Heeft echt 45000km gereden wel af en toe met caravan . Ik las ergens spoelen of fluschen 1x6jaar. Vandaar mijn vraag

Spoelen powerschift

Geplaatst: 16.12.2025 - 20:27
door Bover
Er zijn hele topics over vol geschreven vwb het flushen op dit forum. . Vraag het anders eens aan een reparateur van automaat bakken... Er zijn ook flush tegen- en voorstanders.. Dus de waarheid of wat het beste is.....
Daarnaast heb je nog de. discussie originele Volvo olie of olie syntheet van Kroon in. Wel of niet Powerflush of fill zoals als Ferdi hierboven aangeeft....
Mijn ervaring: Ik flush elke 70-80K sinds 2012 en de bak doet het fantastisch zeker hier in de bergen. Vorige volvo heeft al 540K op de tgeller staan en mijn huidige XC70 2012 twee keer gespoeld vanaf de koop 142.642 bij https://www.gspowerflush.nl/ te Uden; Huidige stand 220K

Spoelen powerschift

Geplaatst: 16.12.2025 - 20:56
door EVV
Bover schreef: 16.12.2025 - 20:27 Er zijn hele topics over vol geschreven vwb het flushen op dit forum. . Vraag het anders eens aan een reparateur van automaat bakken... Er zijn ook flush tegen- en voorstanders.. Dus de waarheid of wat het beste is.....
Daarnaast heb je nog de. discussie originele Volvo olie of olie syntheet van Kroon in. Wel of niet Powerflush of fill zoals als Ferdi hierboven aangeeft....
Mijn ervaring: Ik flush elke 70-80K sinds 2012 en de bak doet het fantastisch zeker hier in de bergen. Vorige volvo heeft al 540K op de tgeller staan en mijn huidige XC70 2012 twee keer gespoeld vanaf de koop 142.642 bij https://www.gspowerflush.nl/ te Uden; Huidige stand 220K
Maar jij hebt dan ook een echte automaat en geen powershift. TS wel, wat valt daar nu aan te spoelen?

Spoelen powerschift

Geplaatst: 16.12.2025 - 21:29
door Fredhead
Geen idee of dat met een Powershift anders is maar denk dat bijna alle automaten wel te spoelen zijn.
Vraag is alleen of je dat nog moet willen als het vanaf een bepaalde kilometerstand of x aantal jaren geleden nog nooit is gebeurd.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 16.12.2025 - 22:00
door Urbexpeditie
Gouwe schreef: 16.12.2025 - 08:29 Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Een powershift heeft geen koppelvormer maar een automatische dubbele-koppeling (DCT).
Eén koppeling voor de oneven versnellingen en één voor de even. Als de eerste versnelling wordt aangezet, dan staat de opvolgende versnelling al klaar. Hierdoor kan een powershift sneller schakelen.


Powershift staat er wel om bekend dat het bij koude motor of stop/start verkeer wat schokkerig kan reageren.
Gezien de km-stand vraag ik mij af of wat je ervaart een eigenschap is of dat er vervuiling in de bak zit. Hoewel drain & fill geen kwaad kan.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 06:26
door EVV
Urbexpeditie schreef: 16.12.2025 - 22:00
Gouwe schreef: 16.12.2025 - 08:29 Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Een powershift heeft geen koppelvormer maar een automatische dubbele-koppeling (DCT).
Eén koppeling voor de oneven versnellingen en één voor de even. Als de eerste versnelling wordt aangezet, dan staat de opvolgende versnelling al klaar. Hierdoor kan een powershift sneller schakelen.


Powershift staat er wel om bekend dat het bij koude motor of stop/start verkeer wat schokkerig kan reageren.
Gezien de km-stand vraag ik mij af of wat je ervaart een eigenschap is of dat er vervuiling in de bak zit. Hoewel drain & fill geen kwaad kan.
Ik heb een keer een V60 2.0T mee gehad als vervangende auto, met powershift bak. De auto had 175.000 km gereden maar wat een onding was dat. Als het eenmaal reed viel het schakelen best mee, maar wegrijden ging echt zo belabberd, totaal niet te vergelijken met een echte automaat. Eerst niet willen aangrijpen om vervolgens ineens met een enorme schok alsnog in beweging te komen. Alsof je de eerste rijles hebt.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 09:53
door stinus
De olie is bijna 14 jaar oud, gewoon vervangen. Bij 45.000km zal er nagenoeg geen slijtage in de bak zijn, spoelen heeft niet zoveel zin.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 14:23
door Bover
Mijn aanname is ondanks beweringen fabrikanten van sommoge auto s dat links of rechts om niet bestaat dat olie "levenslang" mee kan draaien. Het lijkt mij dat het vervangen van alle soorten olie/cardan/Haldex in een auto regelmatig moet gebeuren. Welke methode wenselijk wordt aangewend zal per auto verschillen...

zie uitleg:
https://www.autoweek.nl/onderhoud/verse ... elt-beter/

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 14:43
door Urbexpeditie
EVV schreef: 17.12.2025 - 06:26
Urbexpeditie schreef: 16.12.2025 - 22:00
Gouwe schreef: 16.12.2025 - 08:29 Beter bekend als de drain and fill methode. Zoek hier maar even.
Overigens de vraag of het 45K of 450K is wat de auto gelopen heeft? Ik neem aan dat laatste en eerlijk gezegd denk ik dan dat het überhaupt beter is om het maar gewoon te laten voor wat het is.
Die koppelomvormer is er wel geweest dan inmiddels en dat ga je niet oplossen met olie verversen.
Een powershift heeft geen koppelvormer maar een automatische dubbele-koppeling (DCT).
Eén koppeling voor de oneven versnellingen en één voor de even. Als de eerste versnelling wordt aangezet, dan staat de opvolgende versnelling al klaar. Hierdoor kan een powershift sneller schakelen.


Powershift staat er wel om bekend dat het bij koude motor of stop/start verkeer wat schokkerig kan reageren.
Gezien de km-stand vraag ik mij af of wat je ervaart een eigenschap is of dat er vervuiling in de bak zit. Hoewel drain & fill geen kwaad kan.
Ik heb een keer een V60 2.0T mee gehad als vervangende auto, met powershift bak. De auto had 175.000 km gereden maar wat een onding was dat. Als het eenmaal reed viel het schakelen best mee, maar wegrijden ging echt zo belabberd, totaal niet te vergelijken met een echte automaat. Eerst niet willen aangrijpen om vervolgens ineens met een enorme schok alsnog in beweging te komen. Alsof je de eerste rijles hebt.
Het is niet niet mijn keuze voor bak. Maar mits goed afgesteld.
stinus schreef: 17.12.2025 - 09:53 De olie is bijna 14 jaar oud, gewoon vervangen. Bij 45.000km zal er nagenoeg geen slijtage in de bak zijn, spoelen heeft niet zoveel zin.
Yep. Olie eruit en nieuw er in.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 17:14
door EVV
Bover schreef: 17.12.2025 - 14:23 Mijn aanname is ondanks beweringen fabrikanten van sommoge auto s dat links of rechts om niet bestaat dat olie "levenslang" mee kan draaien. Het lijkt mij dat het vervangen van alle soorten olie/cardan/Haldex in een auto regelmatig moet gebeuren. Welke methode wenselijk wordt aangewend zal per auto verschillen...

zie uitleg:
https://www.autoweek.nl/onderhoud/verse ... elt-beter/
Hoe vaak vervang je de olie in een handbak? Uiteindelijk is een powershift meer een automatische handbak dan een echte automaat met koppelomvormer en allerlei inwendige koppelen.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 17:35
door Bover
De handbakken lees ik al rondkijkend op web staat minstens èèn keer per 150.000km handbak olie aflaten lopen en bijvullen...

Onder de link de ANWB over dit onderwerp en die geeft altijd risico vermijdende antwoorden ha ha
https://experts.anwb.nl/auto/post/verni ... TRV6wFF8vH

en de professional:

https://www.professionalautorepair.com/ ... id-a-guide

en nog speciaal advies voor de Volvorijders op die pagina: .https://www.professionalautorepair.com/ ... e-your-oil

( Ik doe Geartronic rond de 70K is elke Twee en half jaar en de motor olie ongeveer elke 12.000 full syntheet Castrol 0/40 )

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 17:47
door Urbexpeditie
EVV schreef: 17.12.2025 - 17:14
Hoe vaak vervang je de olie in een handbak? Uiteindelijk is een powershift meer een automatische handbak dan een echte automaat met koppelomvormer en allerlei inwendige koppelen.
Iedere 80.000 tot 120.000 km. Dit is afhankelijk van of je veel stadsverkeer en/of files rijdt etc. Dus feitelijk eerder 80.000 km bij veel optrekken en schakelen.
Bij veel merken zit de bak rechtstreeks onder de krukas of er net achter. Dan wordt deze gesmeerd met de motorolie. Na iedere oliewissel dus ook verse olie in de bak.

Spoelen powerschift

Geplaatst: 17.12.2025 - 23:43
door Rene64
Urbexpeditie schreef: 17.12.2025 - 17:47
EVV schreef: 17.12.2025 - 17:14
Hoe vaak vervang je de olie in een handbak? Uiteindelijk is een powershift meer een automatische handbak dan een echte automaat met koppelomvormer en allerlei inwendige koppelen.
Iedere 80.000 tot 120.000 km. Dit is afhankelijk van of je veel stadsverkeer en/of files rijdt etc. Dus feitelijk eerder 80.000 km bij veel optrekken en schakelen.
Bij veel merken zit de bak rechtstreeks onder de krukas of er net achter. Dan wordt deze gesmeerd met de motorolie. Na iedere oliewissel dus ook verse olie in de bak.


Ik weet het wel van de aloude peugeot 204/304, die hadden motor en blok in een onder elkaar.
De koppeling zat aan de zijkant en was een draa om te vervangen.
Daar was de olie van de motor ook de bakolie.
Hebben ze dat waardeloze systeem weer van stal gehaald? Lijkt mij typisch iets voor de prutsers van Stellantis, die laten ook de distririem in de olie lopen...