accuspanning en engine light
Geplaatst: 16.12.2025 - 16:50
Ik heb af en toe als de wagen wat langer heeft stilgestaan 2-3 dagen. dat bij het starten, tijdens het aandrijven
via de startmotor, de motor even inhoudt, stokt.
weer even opnieuw starten en het gaat goed.
maar dan brand wel het z.g. engine light.
dat kan ik weer wissen via uitlezen etc, codes zijn vaak wisselend, nokkenassensor etc. maar heb ik allemaal vervangen.
of even de massa kabel van de acuu los halen 5 -10 seconden.
als de motor warm is en een stuk gereden, komt het probleem die dag niet meer terug.
Kan het zijn dat de accuspanning te laag is bij het opstarten, als de auto wat langer heeft stilgestaan en koud is?,
en daardoor verkeerde signalen aan de ECU doorgeeft, en allerlei storingscodes doorgeeft?
de accuspanning geeft bij koude motor, en langere stilstand 12.2 volt aan.
na opstarten, is de spanning 12.7 v
dynamo geeft bij iets meer toeren boven stationair, 14,2 volt.
zijn die waarden goed, of is de accu op zijn eind aan het lopen.
bosch accu 4 jaar oud.
gvz
via de startmotor, de motor even inhoudt, stokt.
weer even opnieuw starten en het gaat goed.
maar dan brand wel het z.g. engine light.
dat kan ik weer wissen via uitlezen etc, codes zijn vaak wisselend, nokkenassensor etc. maar heb ik allemaal vervangen.
of even de massa kabel van de acuu los halen 5 -10 seconden.
als de motor warm is en een stuk gereden, komt het probleem die dag niet meer terug.
Kan het zijn dat de accuspanning te laag is bij het opstarten, als de auto wat langer heeft stilgestaan en koud is?,
en daardoor verkeerde signalen aan de ECU doorgeeft, en allerlei storingscodes doorgeeft?
de accuspanning geeft bij koude motor, en langere stilstand 12.2 volt aan.
na opstarten, is de spanning 12.7 v
dynamo geeft bij iets meer toeren boven stationair, 14,2 volt.
zijn die waarden goed, of is de accu op zijn eind aan het lopen.
bosch accu 4 jaar oud.
gvz