Pagina 1 van 1

vermogen kwijt en een hoop lawaai bij hoge toeren.

Geplaatst: 27.12.2006 - 12:01
door mightyspawn
Nou ik was met kerst in Duitsland bij familie. Heenweg ging prima, daar ook nog een hoop gereden ging ook prima, tot 1e kerstdag. Wilden we bij familie langs gaan om kerst te vieren paar dorpen verder en op de snelweg rond de 100 toen ik eenmaal van zn 4 in zn 5 wilde schakelen kreeg mn blok een opdonder, toerental bleven gewoon normaal. Maar een hard kabaal en totaal geen trekkracht meer boven de 140. En van 120 tot 140 doet die eeuwen over, waar die vroeger zo opzat.

Toen maar op een parkeerplaats gegaan en even gekeken, nou onder de 3000 toeren klinkt die normaal, maar daarboven lijkt wel of die overtoeren maakt, maar aan de toerental meter is niks aparts te merken. Ook komt er een pokke lawaai uit, lijkt wel of die ergens lekt. Ik heb t idee bij de uitlaat ergens. Toen verder gereden en gister avond naar huis, we zijn zonder problemen thuis gekomen.

Waar moet ik t nu zoeken, zou t ook kunnen zijn dat die maar op 3 cilinders aan t rijden is op t moment? Hoe kan ik dit makkelijk testen? Kleppen doorgebrand, maar dan betwijfel ik of die nog wel prettig rijdt.

Re: vermogen kwijt en een hoop lawaai bij hoge toeren.

Geplaatst: 27.12.2006 - 16:37
door Vosje
mightyspawn schreef:Waar moet ik t nu zoeken, zou t ook kunnen zijn dat die maar op 3 cilinders aan t rijden is op t moment? Hoe kan ik dit makkelijk testen?
Trek bij stationair draaiende motor een voor een de bougiekabels los. Gaat de motor merkbaar slechter lopen: niets aan de hand met de betreffende cilinder. Blijft de motor gewoon hetzelfde doordraaien bij een losgetrokken bougiekabel: prijs!
Controleer de ontsteking / bougie van deze cilinder, de werking van de injector (alleen bij multipoint) en de compressie.

Geplaatst: 27.12.2006 - 22:32
door v40pokemon
misschien spruitstukpakking ertussenuit? Bij hoger toerental andere druk. komt vaker voor. vooral bij stevig doortrappen af en toe (te snel verschil koud -> warm)

Geplaatst: 28.12.2006 - 14:59
door mightyspawn
De reden zal wel de kou zijn. De oprit van de snelweg daar is bergopwaarts en redelijk klein dus je moet redelijk vol gas geven om normaal in te kunnen voegen.

Eerst zal ik die cilinders eens checken en daarna die pakking. Hij was ook een stuk minder zuinig op de terugweg. Streepje staat 5mm boven het rode gedeelte, en was vol toen we vertrokken. En de afstand is precies 370km. En normaal blijft die net boven de helft staan bij dezelfde afstand.

Geplaatst: 28.12.2006 - 20:29
door YannickvanRooyen
En wat zegt je computer?

Geplaatst: 04.01.2007 - 09:50
door mightyspawn
niks, alles prima.

maar t was de pakking, gister gerepareerd. Meteen ook de uitlaat opnieuw laten bevestigen, die was ook niet 100% luchtdicht.

Geplaatst: 05.01.2007 - 20:50
door mightyspawn
Helaas voorbarige conclusie, heeft niks met die pakking te maken. Hij was eromheen beetje vochtig door de ouderdom, dus maar hersenloos die pakking vervangen. Dus dat was overbodig, het euvel zit er nog steeds.

We hebben de brandstoffilter, de stappenmotor, computer uitgelezen die niks aan geeft, morgen nog eens doen dan maar. Distruriem gecontroleerd of die misschien fout zit, zo ook de kleppen. Dat loopt allemaal prima. Hij loopt ook niet op 3 of nog minder cilinders. Diverse sensoren zoals die van t krukas hebben we verwisseld met een ander, ook geen verschil. We zijn nu maar uitgekomen op een defecte boardcomputer en/of defecte/niet goed functionerende benzinepomp.

Dat gaan we morgen proberen. Hopelijk lost dat t euvel op, iig de computer nog een keer opnieuw uitlezen, we hebben er nu 12 uur de accu afhangen. Daarna uitlezen, rondje rijden en nog een keer uitlezen. Dan de vervangende computer erin hangen, als er dan nog geen error wordt aangegeven ga ik voor de benzinepomp. Wil dat ook niet werken. Geef ik die wagen eens een goeie schup onder zn reet.

Geplaatst: 05.01.2007 - 20:52
door mightyspawn
Maakt t iets uit of ik er een computer van een modeljaar 1995 van een 1800 b18u motor erop hang. Origineel is de wagen een modeljaar 1994 (nieuwe facelift).