Pagina 1 van 1

Veerpootbrug (voor)

Geplaatst: 28.03.2005 - 13:30
door Mark
Op mijn T4 zit nog het originele onderstel,veren enz. Ik ben dan ook niet echt te spreken over de wegligging (bekend probleem). Vooral het wegtrekken naar links en rechts cq schaatsen van de auto bij acceleratie van 0 - 100 kmph. Kan dit enigzins of veel verholpen worden door het monteren van een veerpootbrug? Wie heeft hier ervaring mee?

Geplaatst: 28.03.2005 - 13:54
door snorremans
Een veerpootbrug heeft volgens mij alleen maar een functie als er een pk'tje of 300 onder de kap ligt en je er mee op het circuit gaat rijden, voor de rest staat het leuk en is het een suggestie of je er een betere wegligging van hebt.

Of zit je volvo zo slap in elkaar dat je hem moet ondersteunen met balken :lol: :lol:

Geplaatst: 28.03.2005 - 15:49
door Battlecruiser
Bij sommige sterke Volvo's (zoals de V70, S60 en S80) zit er standaard een veerpootbrug gemonteerd. Daar wordt de auto een heel stuk stijver van.

Bij een zwak gemotoriseerde S/V40 heeft het weinig zin, maar bij een T4 die navenant bereden wordt, kan het heel wat helpen. Niet alleen op een circuit, maar misschien juist en vooral op de steeds hobbeliger wordende straten in NL. Vroeger hadden we strakkere wegen dan nu, dus de noodzaak voor veerpootbruggen neemt alleen maar toe...

Geplaatst: 28.03.2005 - 16:20
door Reitse
Dat dacht ik ook ja, dat die veerbrugpoot er standaard in zou zitten. Maar die pootveerbrug is geen brugpootveer maar een deel van de motorophanging...

Geplaatst: 28.03.2005 - 16:35
door Battlecruiser
Hij verbindt anders wel de beide veerpoten met een behoorlijk stukje staal

Geplaatst: 30.03.2005 - 10:28
door Marinus
snorremans schreef:Een veerpootbrug heeft volgens mij alleen maar een functie als er een pk'tje of 300 onder de kap ligt en je er mee op het circuit gaat rijden, voor de rest staat het leuk en is het een suggestie of je er een betere wegligging van hebt.

Of zit je volvo zo slap in elkaar dat je hem moet ondersteunen met balken :lol: :lol:
Daar heb je geen 300 pk voor nodig en met een T4 ga je al snel over de 200. Ik heb een veerpootbrug op mijn T4 en dat was een hele verbetering.

Een setje nieuwe monroe sensatracs erbij was trouwens een nog grotere verbetering.

Geplaatst: 30.03.2005 - 11:25
door Mark
thx

Wat kosten die sensatracs eigenlijk?

Geplaatst: 30.03.2005 - 14:14
door Marinus
Dat verschilt van wie, wat en waar.

Ik zou het even bij de plaatselijke automaterialenhandel vragen, de Brezan, of de PD in Dokkum als je toevallig in friesland zit.

Maar ze zijn aardig betaalbaar. En ik verhouding tot het alternatief of orgineel grofweg goedkoop en in kwaliteit zeker niet minder dan orgineel en alternatief.

Geplaatst: 30.03.2005 - 21:44
door bart simpson
Battlecruiser S80 schreef:Hij verbindt anders wel de beide veerpoten met een behoorlijk stukje staal
Als je dat stuk staal eens beetpakt en er iets aan draait beweegt het omdat het in rubber opgehangen is, het zit ook niet aan de veerpoten vast.
Een veerpootbrug zou over het uiteinde van de veerpoot vast behoren te zitten (en wel met 3 bouten per kant)
Bij een V40 T4 is wel degelijk winst te behalen met zo´n brug.
Kijk eens bij: www.heicosportiv.de
Aluminium Domstrebe S/V40
Aus Aluminium gefertigt. 2-fach einstellbar.
Speziell in Verbindung mit einer Tieferlegung wird durch den steiferen Vorderwagen eine deutliche Verbesserung der Fahrdynamik erzielt.
Preis: ab 229,00 EURO

Geplaatst: 31.03.2005 - 09:18
door Walter
Een originele veerpootbrug kost bij de dealer 156 eu ex btw. Onderdeelnummer 9481207. Voor een 850 is er een andere, die is goedkoper.

ik heb op mijn 850 zo'n ding gezet (en heb 126 Aribische volbloedjes onder de kap) met wel degelijk effect in de wegligging. Auto ligt rustiger, zeker op fly-overs maar ook bij rechtuit. Het maakt de carrosserie een stuk stijver

Geplaatst: 31.03.2005 - 14:15
door v40jlt4
Ik was inderdaad 184.60 euro kwijt voor een officiele Volvo veerpootbrug.
Het mooie van de volvo veerpootbrug is dat daar wat afstandsbusjes en andere schriefjes bijzitten voor het zekeringenkastje. Heb je die niet, dan moet je de veerpootbrug losmaken wil je het zekeringenkastje open kunnen maken!.

Overigens zijn mijn ervaringen dezelfde als die van Marinus, het heeft wel degelijk zin op een T4.

Een nog grotere vooruitgang echter waren de instelbare gele koni schokbrekers. Desalniettemin, de veerpootbrug op zich is zeker een aanwinst.

Janis

Geplaatst: 01.04.2005 - 11:52
door Mark
Bedankt heren, ik ben overtuigd. De veerpootbrug komt erop en misschien in een later stadium veren en shocks. Alleen wat een prijsverschillen. Van +- €75 tot €220+. Is dit ook evenredig met de kwaliteit??

Geplaatst: 01.04.2005 - 13:07
door bart simpson
Die van Heico is van aluminium, maar of dat beter is, ik weet het niet.

Geplaatst: 01.04.2005 - 13:37
door Walter
die van Volvo is ook van aluminium.

Geplaatst: 01.04.2005 - 16:35
door Marinus
Mark schreef:Bedankt heren, ik ben overtuigd. De veerpootbrug komt erop en misschien in een later stadium veren en shocks. Alleen wat een prijsverschillen. Van +- €75 tot €220+. Is dit ook evenredig met de kwaliteit??
Zie het zo, een stok tussen je veertorens zorgt voor stijfheid, de euro's betaal je voor de looks.

Geplaatst: 01.04.2005 - 23:40
door Mark
Dan ga ik toch voor de goedkopere (OMP). Het gaat me in de eerste instantie om de wegligging.

Geplaatst: 02.04.2005 - 09:36
door joost
Mark schreef:Wat kosten die sensatracs eigenlijk?
159 voor achter en 163 voor voor. Sensatracks zijn inmiddels weer opgevolgd door een nieuwer type de Reflex. Die zijn goedkoper (waarschijnlijk omdat deze couranter zijn) 95 voor achter en 145 voor achter.

Joost.