Pagina 1 van 1

wat betekenen deze pijlen op het 244 DL 1978 dashbord?

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:07
door Sjaak Jansen
Tijdens mijn zoektocht naar een goede 244DL eind jaren 70, kwam ik verschillende foto's tegen.

Kan iemand mij vertellen wat deze 2 pijltjes op het dashboard voor functie hebben, of zou dit een knutselwerk van de eigenaar kunnen zijn??


Ben benieuwd!

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:10
door Battlecruiser
Niveauregeling bij een stationcar. Handmatig dus.

Vanaf 1979 waren ze allemaal automatisch, dus vanaf die tijd zie je die knoppen niet meer.

Tot 1979 had men de keuze uit automatisch of handmatig.

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:26
door Sjaak Jansen
Battlecruiser S80 schreef:Niveauregeling bij een stationcar. Handmatig dus.

Vanaf 1979 waren ze allemaal automatisch, dus vanaf die tijd zie je die knoppen niet meer.

Tot 1979 had men de keuze uit automatisch of handmatig.

Kun je iets zeggen over de niveauregeling?

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:39
door Battlecruiser
De niveauregeling zorgde er voor dat de achterzijde van de auto omhoog of omlaag gesteld kon worden, wat handig was bij een zware last achterin of als er een zware last getrokken werd.

Er waren 3 uitvoeringen:
1) volledig handmatig (dan moest je vóór de rit op een of andere manier via een vulnippel lucht vullen of lossen) Niet erg praktisch! Kosste in de jaren 70 ongeveer 600 gulden

2) semi-automatisch. Dat is de versie met de fraaie drukknoppen op het dashboard met de bijbehorende meterschaal. Er was dan een compressor gemonteerd. Kostte toen ongeveer 1400,- gulden.

3) volautomatisch. Zonder die mooie knoppen, maar uiteraard ok met compressor.

O, en ik zie een foutje in min vorige posting: vanaf 1979 was de automatische versie leverbaar voor de stationcarmodellen. De overige keuzes bleven gewoon bestaan...

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:44
door Sjaak Jansen
Battlecruiser S80 schreef:De niveauregeling zorgde er voor dat de achterzijde van de auto omhoog of omlaag gesteld kon worden, wat handig was bij een zware last achterin of als er een zware last getrokken werd.

Er waren 3 uitvoeringen:
1) volledig handmatig (dan moest je vóór de rit op een of andere manier via een vulnippel lucht vullen of lossen) Niet erg praktisch! Kosste in de jaren 70 ongeveer 600 gulden

2) semi-automatisch. Dat is de versie met de fraaie drukknoppen op het dashboard met de bijbehorende meterschaal. Er was dan een compressor gemonteerd. Kostte toen ongeveer 1400,- gulden.

3) volautomatisch. Zonder die mooie knoppen, maar uiteraard ok met compressor.

O, en ik zie een foutje in min vorige posting: vanaf 1979 was de automatische versie leverbaar voor de stationcarmodellen. De overige keuzes bleven gewoon bestaan...
Heeft het knopje rechts er ook nog iets mee te maken?

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:46
door Battlecruiser
Nee, dat is geen Volvo-accessoireknopje.
Misschien iets van een electrische antenne of wellicht de lpgschakelaar.

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:55
door Sjaak Jansen
Ik hoop dat ik deze auto in het weekend a.s kan gaan bekijken!
Dank voor je zeer bruikbare informatie!!

Geplaatst: 30.12.2006 - 18:42
door whitehorsekart
Die niveauregeling lijkt heel leuk, maar ik heb op de 240 die ik had alleen maar lekke systemen meegemaakt.

Ben benieuwd of iemand er iets positiefs over kan melden?
Dat was met het beschreven handmatige systeem nog niet zo erg, omdat je op het dashboard kunt zien wat er gebeurt. Dat systeem met het nippel onder de motorkap functioneerde m.i. alleen de eerste jaren.

Trouwens: die "load-a-justers" onder mijn 940 station gingen langer mee, maar vervanging bleek zó kostbaar, dat we daar maar zwaardere veren onder hebben gezet!

Geplaatst: 04.01.2007 - 14:26
door Sjaak Jansen
Dank jullie wel voor de bruikbare tips.
Inderdaad was de compressor stuk, maar buiten dat was de auto in niet zo'n goede toestand: er was aan gewerkt aan alle zijkanten, een jaar geleden.
De blaasjes onder de lak waren op cruciale plekken weer zichtbaar.
Een proefrit maken mocht niet, dus...snel op zoek naar de volgende 244!

Geplaatst: 04.01.2007 - 15:48
door Battlecruiser
Als je geen proefrit mag maken, moet het inderdaad wel een foute wagen zijn!

Geplaatst: 09.01.2007 - 13:20
door mightyspawn
haha idd, geen proefrit is geen deal bij mij iig. En als de blaasjes weer opkomen is t slechte zaak.