overstap van v40 1.8 naar een v50 d2.0

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
immaculatae
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 30.12.2006 - 14:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Sta op het punt de v50 aan te schaffen met de d2.0 motor. Rij nu (bij 250.000km) een V40 1.8 benzine. Graag tips (zeker de overstap naar de diesel is nieuw voor me).
Mijn dank zal groot zijn (en die van mijn dochters en vrouw ook)
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Beste immaculatae,

Drie jaar geleden heeft mijn vader deze stap ook gezet. Al ruim 30 jaar benzine gereden en toch op aanraden van de dealer een proefrit gemaakt met een diesel. Duidelijk werd meteen dat een diesel echt een krachtbron is. (de proefrit vond plaats in een D5, welke het ook geworden is). Mijn vader had indertijd argumenten in de trand van, diesel maakt lawaai, ik hoef geen taxi, diesel dat rijdt niet, het trekt niet op etc. Echter is dit allemaal niet waar. Wat hem tegenwoordig is meegevallen dat hij minder vaak hoeft te tanken (bij 1000 km per week ongeveer) en dat de volvo diesel echt een krachtbron is. Met een diesel kom je meer dan normaal mee in het verkeer. Vorige week opperde mijn vader zelfs het idee om met de nieuwe D5 proef te gaan rijden. Om aan te geven wat hij van de diesel is gaan vinden.

Mijn tip luidt dan ook, kijk wat voordeliger is kwa kilometers. Diesel of benzine. En zeer zeker zou ik eens met de 2.0D gaan proefrijden. Je zult zien, hij zal je heel erg bevallen. Ik heb ooit eens in een S40 1.8D gereden, welke mij enigzins tegenviel. Het vermogen was gewoon te weinig. Maar ik heb vernomen dat dit bij de 2.0D goed verdeeld is. Wel kan ik me voorstellen dat hij bij 0-25 onder doet aan de benzines. Maar als je over dat punt heen bent trek je vegrelijkbare benzines er makkelijk uit. Mocht je dat belangrijk vinden.

Sterkte ermee en gewoon gaan testrijden joh!

En voor de beginnende (rijdende) dochters is een diesel handig omdat hij minder snel afslaat.... Grapje
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
immaculatae
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 30.12.2006 - 14:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Dank je wel voor je reactie. Die testrit ga ik zeker doen. Ben een priverijder (geen leasebak) en ben voornemens die auto zeker een aantal jaren (eerder 10 dan 3) te gaan gebruiken.
Hoe zit het met het verschil tussen diesel en benzine. Lees in dot forum dat zelfs de moderne dieselmotoren een inrij periode van 10.000 km hebben dan dat ze dan pas daarna echt doen wat ze zouden moeten doen.
een groet

joep :smilecolros:
Sinds 6 april 2006 v50 2.0d, edition 2 Deep Blue solid
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Zeker als je aangeeft er langer dan 3 jaar te rijden zou denk ik een diesel veel beter zijn. Dan gaat een benzine motor van volvo al lang mee, maar een diesel gaat net zoals vroeger gewoonweg langer mee. Als ik het goed heb. Wellicht dat iemand hier anders over denkt....
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

the fonz schreef:Zeker als je aangeeft er langer dan 3 jaar te rijden zou denk ik een diesel veel beter zijn. Dan gaat een benzine motor van volvo al lang mee, maar een diesel gaat net zoals vroeger gewoonweg langer mee. Als ik het goed heb. Wellicht dat iemand hier anders over denkt....
Bij 1000km per week? dan zou je niet eens in dubio moeten staan, altijd een diesel en neem dan ook die 5 bak, die is 0,2 ltr op 100km zuiniger als de 6 bak.
immaculatae
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 30.12.2006 - 14:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

:?: Dat laatste begrijp ik niet, als je een 6-bak hebt dan kun je toch lager in de toerentallen blijven (=zuiniger) zou ik zeggen
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

immaculatae schreef::?: Dat laatste begrijp ik niet, als je een 6-bak hebt dan kun je toch lager in de toerentallen blijven (=zuiniger) zou ik zeggen
dit zijn de gegevens vanuit Volvo waarop o.a. de relatieve zuinigheidscijfers gebaseerd zijn:

de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20531
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Vanaf 750 km/week

Niet twijfelen. De 2.0 diesel!

(en dat is nog eens de beste caravantrekker van het hele spul ook)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

bart simpson schreef:
immaculatae schreef::?: Dat laatste begrijp ik niet, als je een 6-bak hebt dan kun je toch lager in de toerentallen blijven (=zuiniger) zou ik zeggen
dit zijn de gegevens vanuit Volvo waarop o.a. de relatieve zuinigheidscijfers gebaseerd zijn:

de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak
Ow dat wist ik niet. Al moet ik zeggen dat ik me wel goed kan voorstellen dat de tussenacceleratie met 6 versnellingen langer op zich laat wachten dan bij de 5 bak. hetgeen vast met een koppel te maken heeft.

Zo zie je maar hoe informatief dit forum is! :wink:
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Zelf heb ik een soortgelijke overstap gemaakt. Ik rijd 50.000 km per jaar en had een V40 1.8 benzine. Nu rijden we met een V50 1.6D. Was het rijden in de V40 al bepaald geen straf, de V50 rijdt nog veel fijner. Hij is stiller, rijdt strakker en de 1.6D is niks langzamer dan de 1.8. Ik was een beetje huiverig voor de 1.6 maar na een proefrit overtuigd. Ik heb daarom nooit met een 2.0D gereden, maar die zal ongetwijfeld sneller zijn en misschien nog een tandje stiller. Maar omdat ik de auto privé heb aangeschaft heb ik voor de meest financieel gunstige optie gekozen, de 1.6 is goedkoper in aanschaf en verbruik. Ik hoef overigens niks achter de auto mee te slepen zoals een aanhanger of caravan. Misschien dat de keus dan anders was uitgevallen.

De overgang van benzine naar diesel gaat bijna ongemerkt. De motor moet wat meer toeren maken dan de benzine misshien bij optrekken. Vooral vanaf 1500 tpm gaat de diesel rap van z'n plek. Grote voordeel is dat de motor nooit meer dan 2800tpm hoeft te maken. Bij 130 km/u nog geen 2600 tpm.
Het gekke is dat als ik nu in een benzine auto stap enorm moet wennen.
V60 D4 Kinetic
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”