Pagina 1 van 1

Wat voor turbo's heeft de S80 T6?

Geplaatst: 05.01.2007 - 16:03
door davidjoost
Kan iemand me wat meer vertellen wat voor turbo's er op de S80 T6 zitten? En hoe werken ze samen, ieder 3 cilinders o.i.d.? Of is de een voor hoge en de andere voor lage toeren?

Hoe is de betrouwbaarheid, komt het wel eens voor dat een of beide turbo's stuk gaat? En moet je de motor laten nadraaien na een wilde rit?

Groeten,

David Joost

Geplaatst: 06.01.2007 - 21:23
door DrRossi
Hallo David,
Een T6 heeft 2 13G's die elk geblazen worden door 3 cylinders.
Deze kleine turbo's zijn door hun geringe gewicht al snel op druk.
Zo zie je dat de T6 zijn maximale koppel al bij een laag toerental heeft.
Met normaal onderhoud gaan die kleintjes ook gewoon een auto leven mee.
Je moet bij elke geblazen auto deze even laten nadraaien zodat er olie blijft rondgepompt om te koelen en smeren.

Geplaatst: 11.01.2007 - 11:51
door JW240
13G? een 13G is nauwelijks kleiner dan een 15G qua compressor flow.
Een 13G kan dus wel voor 250 pk lucht leveren. dat x2 geeft ruwweg 500 pk....
Chip een t6 en de eerste begrenzing is de standaard turbo's.
Nieuwere t6 motoren hebben turbo's met een geintegreerd spruitstuk, niet zo makkelijk te upgraden...

Ik heb gevonden dat ze een TD04-8b gebruiken. Eigenlijk is de t6 een soft turbo, maximale turbodruk is 0.5 bar. de t5's gaan wel wat hoger, de R flink hoger.

hier heb je er een in een verlopen ebay-ad: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0000428841

Geplaatst: 11.01.2007 - 13:55
door davidjoost
Onze T6 is van 02-1999... TD04, dat is toch van Mitsubishi dan...? In ieder geval duurzaam/betrouwbaar dan! (Saab gebruikt mitsubishi-turbo's in haar Aero modellen en die gaan eigenlijk nooit stuk, i.t.t. de Garrets van de lpt's)

ik heb tijdens het rijden wel gemerkt dat de T6-turbo's een bijna onmerkbaar snelle spool-up hebben (volle trekkracht is vrijwel direct voorhanden) dus dat duidt wel op een low-pressure-turbo (of 2 haha)...

davidjoost

Geplaatst: 11.01.2007 - 18:24
door DrRossi
De eerste begrenzing is de bak, die kan het koppel niet aan.
Het klop dat ze op 0.4 bar draaien en met een chip laten ze 1.1 bar toe maar daarna heb je met je downpipes en katalisatoren een probleem.

Het kan heel goed dat het TD04-8b zijn.
Maar die van mij zitten gewoon los op het spruitstuk geschroeft.

Geplaatst: 11.01.2007 - 18:51
door Emiel
Tis kleiner dan een 13G iig, een haarföhn is groter...

Geplaatst: 12.01.2007 - 03:39
door davidjoost
De eerste begrenzing is de bak, die kan het koppel niet aan.
Hoeveel Nm kan die maximaal aan dan?

Groeten,

David Joost

Geplaatst: 12.01.2007 - 13:11
door DrRossi
De meeste tuners gaan niet verder dan 450 nm.
De bak is een cormpromis vanwege de beperkte ruimte door de dwarsopstelling van de motor.
Er waren al geavanceerdere bakken beschikbaar ten tijde van de ontwikkeling van de S80 maar die waren te breed.
De draaicircel is nu al op het randje.