Pagina 1 van 2

Dimlicht probleem S60/ V70 2003

Geplaatst: 06.01.2007 - 18:03
door robertslaat
Vandaag tijdens het rijden mijn lichten aan gedaan. Het leek alsof ik geen licht had en dat was ook zo na drie keer toe de lichtschakelaar te hebben omgedraaid nog steeds geen dimlicht.

Beide koplampen hadden er geen zin meer in. De overige verlichting is niets mis mee maar het dimlicht is ermee opgehouden.

Thuis alle zekeringen gecheckt (onder de kap en in de auto) Alles bleek nog goed te zijn.

Rara wat kan dit zijn? Moet ik aan een ralais gaan denken en zo ja welke?

Ik heb de spanning gemeten op de stekkers van de koplampen en die is 0,0. De lampen zijn dus wel goed alleen krijgen ze geen spanning.

Wie kan mij helpen, moet morgenavond weer werken (in het donker).

Groeten Robert

Geplaatst: 07.01.2007 - 11:32
door NOS
Dat had ik laatst ook, alleen dan bij een lamp.
Het was de stekker van de kabelboom naar de lamp die door de hitte van de motor (D5) zacht geworden was.

Geplaatst: 07.01.2007 - 12:25
door robertslaat
Verder niemand een idee??

Geplaatst: 07.01.2007 - 19:19
door Battlecruiser
De meeste kans maak je met het dimlichtrelais. ik weet niet precies waar het zit, maar waarschijnlijk in de grote zekeringenkast onder de motorkap. zeer waarschijnlijk staat er Hella op...

Geplaatst: 08.01.2007 - 04:03
door robertslaat
Dankjewel alvast.

ga morgen ff kijken. kan ik dat relais ook testen met een multimeter??

Geplaatst: 08.01.2007 - 18:17
door emielkosse
Ja dat kan, Als je weet welk relais aangestuurd moet worden kun je meten of er spanning op de spoel staat (12V) .. ff plaatje ter verduideling relais
Afbeelding
Wanneer deze spanning er is wordt het relais bekrachtigd. Daarna kun je kijken of luisteren of deze ook 'klikt' op moment dat je dim-licht aan/uit schakeld. Werkt dat dan kun je kijken of de 12V spanning wordt geschakeld tussen de contacten, zoja dan is het de kabel naar de koplamp zoniet dan moet je verder kijken.
Waar woon je? In omgeving Slagharen? anders zou ik zeggen kom een keer langs.

Geplaatst: 09.01.2007 - 11:46
door robertslaat
Bedankt Emiel voor je duidelijke schemaatje. maar..... het relais was ook niet stuk. Heb de comp laten uitlezen en deze gaf direct de storing aan.

Ik had een kapotte "shunt". Ooit van gehoord? Ik niet maar later wist ik wat het was. het is een weerstand die lijkt op een grote steekzekering met 6 pootjes die onder het dashboard op de CEM zot geprikt.

Deze was (omdat ik er een gaatje in heb geboord om van de melding kapot dimlicht af te zijn i.v.m. xenon) zwakker geworden en vliegt er bij piekspanning door.

Onderdeel kost 3,.. euro. Heb er gelijk eentje extra besteld.

Allemaal bedankt voor de reakties maar de juiste oplossing zat er dus niet bij.

Robert

Geplaatst: 09.01.2007 - 19:08
door Battlecruiser
Moet je ook maar geen gaatjes boren in je Volvo! :)

Geplaatst: 09.01.2007 - 19:10
door DrRossi
Fijn dat het is opgelost.
Ik moet wel zeggen dat je de info beetje bij beetje vertelde.
En pas aan het einde is me duidelijk dat je gewoon een enorme beun bent.
Die shunt was mijn eerste gedachte toen je vertelde van je xenon set!
Voor het zelfde geld brand je de zekeringkast of computer door!

Geplaatst: 09.01.2007 - 20:51
door Gast
@robertslaat, jouw info van 6-01:
* Vandaag tijdens het rijden mijn lichten aan gedaan. drie keer toe de lichtschakelaar omgedraaid nog steeds geen dimlicht.
* alle zekeringen gecheckt (onder de kap en in de auto) Alles bleek nog goed te zijn.
* aan een ralais gaan denken en zo ja welke?
* spanning gemeten op stekkers koplampen en is 0,0. De lampen zijn dus wel goed alleen krijgen ze geen spanning.
Rara wat kan dit zijn? Verder niemand een idee??


Vervolgens kom 9 januari er dood leuk mee aanzetten dat je gaatje geboord had in een shunt!

Dan durf je ook nog het volgende mede te delen: bedankt voor de reakties maar de juiste oplossing zat er dus niet bij.

Nee, jij bent lekker, dat is vragen waarom je een lekke band hebt nadat je de spijker er uit hebt getrokken.
Ik noem het gebrek (achterhouden) aan info
In deze sluit ik mij aan bij de woorden van @DrRossi: je bent gewoon een enorme beun met veel geluk.

Maar toch ook enorm dapper dat je het hier durft te vermelden. :P

Geplaatst: 10.01.2007 - 01:03
door robertslaat
Nou, Nou heren, beetje overdreven reacties allemaal (vooral Alex V70 en DrRossi). Dat gaatje in die shunt had ik nl al een jaar geleden geboord. Dit verhoogde/verlaagde de weerstand van de schunt en hierdoor kreeg ik geen melding: "Dimlicht defect". Werkt perfect!

Ik heb hier nooit meer aan gedacht omdat dit een jaar lang goed heeft gefunctioneerd. De term "beun" slaat dus nergens op vind ik.

Heb overigens geen info achter gehouden zonder dat ik me ervan bewust was. Beetje jammer vind ik jullie reacties dus wel.

Maar goed, dat is jullie keus.

Geplaatst: 10.01.2007 - 08:56
door Battlecruiser
Volgens mij maakte Dr Rossi maar een grapje, hoor!

Geplaatst: 10.01.2007 - 11:29
door robertslaat
Mijn probleem is opgelost dus wat mij betreft kan dit topic op slot.

Robert

Geplaatst: 10.01.2007 - 12:25
door paQ
DrRossi schreef: Voor het zelfde geld brand je de zekeringkast of computer door!
ik heb ook een gaatje in die weerstand zitten.
Het lijkt me juist eerder dat de zekering doet wat die moet doen; kapot gaan ZODAT er geen verdere schade ontstaat.
door de weerstand van de zekering te verlagen, neemt de kans dat veel te hogen spanningen door de zekering in de ECM komen alleen maar af.

Geplaatst: 10.01.2007 - 14:30
door robertslaat
Klopt.

Je moet ook zien als een grote zekering die je iets zwakker maakt. Gaatje in de shunt boren gebeurd vogens mijn volvo-dealer wel vaker en heeft als enige risico dat hij kapot KAN gaan. Dus..... gewoon zo laten.

Groeten Robert en veel licht-plezier met je xenon set

Geplaatst: 10.01.2007 - 17:52
door DrRossi
Allen verhoog je de weerstand door er een gat in te boren grapjas!

Geplaatst: 10.01.2007 - 18:25
door emielkosse
Heej Robert,

Mooi dat je het gevonden hebt.... succes er verder mee.

@DrRossi: Hoezo verhoogt de weerstand van de shunt als je er een gat in boort, zorg je er dan juist niet voor dat het vermogen afneemt? <-- vermogen verlaag je doordat de weerstand minder warmte kwijt kan (kleiner opp.)

Geplaatst: 10.01.2007 - 18:29
door paQ
DrRossi schreef:Allen verhoog je de weerstand door er een gat in te boren grapjas!
maar je maakt hem toch juist 'dunner'?

Geplaatst: 10.01.2007 - 20:30
door DannyB
Op aanvraag van Dr Rossi even een uitleg over de werking van de shuntweerstand.

De shunt is een meet weerstand die parallel over de stroomdraad zit. hierover wordt door de computer een spanningsval gemeten.

De shunt weerstand heeft bij een bepaalde stroom een bepaalde spanningsval.
Dus verlaag je de stroom (xenon) dan meet de computer een lagere spanningsval over de shunt.
Geef je de shuntweerstand een hogere weerstands waarde door er een gat in te boren, dan zal door de hogere weerstand (dunner draadje) een hogere spanningsval onstaan en compenseer je de verlaging van de daadwerkelijke stroom en dus de spanningsval over de shuntweerstand.

Een gat van max. 2mm en op de juiste plek

Gr. Danny

Geplaatst: 10.01.2007 - 20:45
door Gast
Kan je geen shunt plaatsen die de juiste waarde heeft?