Pagina 1 van 1
Dimlicht probleem S60/ V70
Geplaatst: 07.01.2007 - 13:35
door robertslaat
Gisteren tijdens het rijden mijn lichten aan gedaan. Het leek alsof ik geen licht had en dat was ook zo na drie keer toe de lichtschakelaar te hebben omgedraaid nog steeds geen dimlicht.
Beide koplampen hadden er geen zin meer in. De overige verlichting is niets mis mee maar het dimlicht is ermee opgehouden.
Thuis alle zekeringen gecheckt (onder de kap en in de auto) Alles bleek nog goed te zijn.
Rara wat kan dit zijn? Moet ik aan een ralais gaan denken en zo ja welke?
Ik heb de spanning gemeten op de stekkers van de koplampen en die is 0,0. De lampen zijn dus wel goed alleen krijgen ze geen spanning.
Wie kan mij helpen, moet vanavond weer werken (in het donker).
Groeten Robert
Geplaatst: 07.01.2007 - 13:50
door emielkosse
Hallo Robert,
Heb je ook al gekeken of er spanning staat op de stekker van de lamp wanneer je de min-aansluiting van de Voltmeter ergens anders op het chassis houdt? Waar ik op doel is mogelijk ontbreken van massa bij de lamp.
Heb je de zekeringen nagemeten of alleen op zicht gecontroleerd soms zie je haast niet dat ze doorgebrand zijn.
Succes verder.
Re: Dimlicht probleem S60/ V70
Geplaatst: 07.01.2007 - 13:52
door Keesjan36
robertslaat schreef:Gisteren tijdens het rijden mijn lichten aan gedaan.
Hallo,
Moeten die niet altijd aan staan tijdens het rijden? Bij mijn S70 kon je nog met een stelschroefje de stand "altijd aan" omzeilen, maar bij mijn S60 branden ze zowel in stand 0 als helemaal rechtsom.
Misschien een overbodige suggestie, maar doen ze het niet bij contact aan en schakelaar in stand 0 ?
Verder zou ik het ook niet weten als je de zekeringen al nagekeken hebt.
Geplaatst: 07.01.2007 - 13:53
door robertslaat
Ik heb after-market Xenon. Ik heb de stekker gecheckt welke in de trafo van de xenon gaat. Hier zit geen spanning op dus krijgt de trafo GEEn 12V
Ik moet het dus ergens anders zoeken. Bedoelde je dat??
Geplaatst: 07.01.2007 - 13:57
door robertslaat
Hoe meet ik de zekeringen na Emiel.
heb wel een voltmeter hier maar nog nooit gebruikt.
Geplaatst: 07.01.2007 - 14:08
door emielkosse
Als je een redelijke meter hebt kun je die ook in de ohmstand zetten (Ω) wanneer je de meetpennen tegen elkaar houd moet deze zon beetje 0 ohm aangeven, wat duidt op een kleine elektrische weerstand. Een zekering die goed is zal ook rond de 0 liggen.
Wanneer de zekering defect is zal deze hoogohmig zijn en de meeste meters geven dit met OL (Open Loop) aan. Je kunt de zekeringen vaak doormeten zonder ze eruit te halen door de pen op de metalen pinnen van de zekering te zetten die tegenover elkaar zitten.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest anders zal ik ff kijken of ik een fototje kan maken ter verduidelijking.
Geplaatst: 07.01.2007 - 14:20
door robertslaat
moet de auto dan op contact staan Emiel met de lichtschakelaar aan??
Geplaatst: 07.01.2007 - 14:21
door emielkosse
Nee is niet nodig, ik zou de auto gewoon uit laten want je meet de zekering na en het maakt niet uit of de spanning er op staat.
Geplaatst: 07.01.2007 - 15:28
door robertslaat
Heb alle zekeringen gemeten en daar is niets mis mee.
Ook de schelaar in de auto van het licht werk naar behoren. Ik hoor hem twee keer klikken als ik van nulstand naar dimlichrstand draai.
Ook krijg ik geen foutmelding o.i.d.
Wie heeft er nog een idee? Kan het aan een ralais liggen onder de motorkap bij die zekeringen??
Robert
Geplaatst: 07.01.2007 - 19:33
door Battlecruiser
Kijk bij techniek.
Nu staat je vraag op 2 plaatsen, da's niet handig...
Geplaatst: 08.01.2007 - 18:18
door emielkosse
Zet hier maar slotje op vraag wordt verder beantwoord onder 'Techniek'