Pagina 1 van 1

Volvo Penta

Geplaatst: 08.01.2007 - 20:19
door pjotr76
Is er iemand die al eerder een 2.5 l heeft gemaakt met een penta krukas :P Pjotr

Geplaatst: 11.01.2007 - 11:45
door JW240
ja dat is een bekende truc bij de oude 4-cylinders, alleen jammer dat die krukassen zo duur zijn, en de bijbehorende zuigers en wat al niet meer.
een AQ171 penta motor (B230 blok met 16V kop en lange slag) geeft bijna 170 pk met 2 hele simpele carburateurtjes. denk eens wat dat zal zijn met een goede uitlaat, licht vliegwiel, sterke ontsteking, verhoogde compressie, itbt's en injectie.

Turbo + compressor + 16V + lange slag krukas geeft ook leuke resultaten.
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=j
Power:
Max. 578Hp at 6300rpm, over 500Hp from 5200 to 7700rpm

Torque:
Max. 706Nm at 4900rpm, over 600Nm from 4300 to 6600rpm

Geplaatst: 11.01.2007 - 16:32
door pjotr76
Kijk dit is een antwoord waar ik wat aan heb, Nu komt natuurlijk de vraag wie heeft een onderblok voor deze as? Ik heb al een penta krukas. :P

Geplaatst: 14.01.2007 - 12:12
door JW240
penta krukassen passen in de B230 van de desbetreffende generatie, even de diameter van de hoofdlagers meten, bij 63 mm heb je een B230 blok van na 1987 (ongeveer) nodig, dunnere hoofdlagers dan heb je van 1985 tot 1987 nodig. Het axiale lager voor de koppeling is ook nog wat verschoven, de vroegere motoren (85-87) hebben het ergens naar het midden zitten, de nieuwere helemaal aan het begin, net zoals de B2X.

Voor de B23 blokken was er volgens mij geen lange slag krukas dus daar hoef je niet naar te kijken.
Als je een krukas hebt voor de dikkere lagers (AQ171C motor) dan zou ik een blok van 1991 (?) en verder kiezen, daar kun je olienozzles inschroeven die de zuigers extra koelen/smeren. De turbomotoren vanaf 1992/3 hebben ze, de niet turbo motoren hebben gewoon dopjes in de gaten geschroefd.