Pagina 1 van 1

Koelwater Lekkage

Geplaatst: 11.01.2007 - 10:49
door Stelt
Hallo,

Ik heb een Volvo V70 en deze lekt sinds een maand fors koelvloeistof.

Vuldop expansievat is vervangen
Alle slangen zijn vastgedraaid
Geen olie in koelwater
Geen ´mayonaise´ onder vuldop
Geen witte rook bij stationair draaien
Dus waarschijnlijk geen lekke koppakking
Wel beslagen voorruit

Ik heb het vermoeden dat de auto geen koelwater verliest als ik de airco uitzet. Is er een verband tussen koelwaterlekkage en airco? Kan een defect aan heater/kachelradiator/verdamper leiden tot koelwaterverlies? Als de airco (A/C, airco/climate control) aanstaat, schiet-ie regelmatig op een andere stand, alsof hij helemaal in de war is. Soms blaast hij ook koude lucht, terwijl hij warme lucht moet geven.

Wie helpt mij verder met oorzaak en oplossing?

Bedankt alvast,
Willem

Geplaatst: 11.01.2007 - 12:48
door robertslaat
Ik ben ook benieuwd naar de reakties. Mis af en toe ook wat koelwater maar lijkt niet op een defecte koppakking maar meer op iets wat te maken heeft met de kachel.

Nu als ik dat bovenstaande zo lees herken ik een "op hol geslagen" airco ook wel een beetje. Soms te koud blazen als ie warm moet blazen.

wie o wie kan ons helpen??

Geplaatst: 11.01.2007 - 13:00
door paQ
beslagen voorruit duidt toch meer op vocht onder de kap.

ik heb dat een keer bij mijn andere wagen gehad.
met een paar dagen was ik steeds door mijn 7 liter ruitenwisservloeistof heen.
constant beslagen ramen in de auto.
de dealer hield vol niets te vinden.

na veel zoeken was er toch een lekkage in een van die leidingen wat dus ook het vocht tegen de ruiten veroorzaakte.

Als je koppakking lek zou zijn heb je ofwel vies koelwater, ofwel vieze olie, ofwel witte rook achter je wagen. Denk toch dat er ergens lekt. Is je radiotor helemaal dicht?

Geplaatst: 11.01.2007 - 13:07
door Stelt
Bedankt voor je snelle reactie. Hier kan ik wat mee. Zou het ook een lekkende waterpomp of lekkende kachelradiator kunnen zijn denk je?

Geplaatst: 11.01.2007 - 13:24
door edraket
Wat voor type V70 gaat het om. Is het nog het oude type, en welk bouwjaar?

Het meest voor de hand liggende is de kachelradiator. Deze willen bij de oude types wel een gaan lekken met koelwater verlies en beslagen/vette voorruit tot gevolg. Voel eens bij de voetenruimte aan bestuurderskant. Is de vloerbedekking nat? De kachelunit zit overigens in een kunststof bak. Deze kan vol met water gaan staan zonder in begin te lekken. Het hoeft dus niet te lekken bij de voetjes.

Rijd je op LPG overigens?

Geplaatst: 11.01.2007 - 13:35
door Stelt
Het is een V70 uit '97 (benzine), oud model dus. Nee, de vloerbedekking (bovenop en eronder) voelt normaal aan.

Geplaatst: 11.01.2007 - 14:11
door robertslaat
Ik heb vorig jaar al natte voeten gehad aan de bijrijderskant. Wis t niet wat hetw en heb er tot op heden nog geen last van gehad. Alleen mijn water vervliegd om de paar weken uit het potje zeg maar.

Is een kachelunit duur? weet iemadn dat en is dat zelf te vervangen???

Geplaatst: 11.01.2007 - 14:17
door edraket
De verdamper bevat geen koelwater (alleen de lpg verdamper, vandaar mijn vraag), dus die kan het niet zijn.

Ik heb toch sterk het vermoeden dat de kachelradiator lekt. Haal de bekleding maar eens weg in de voetenruimte. Je ziet dan de kunststof bak zitten. In de motorruimte zie je de leidingen het schutbord doorgaan, dus weet je waar je moet zoeken. Als hier wat groene rommel aanhangt is het zeker de kachelradiator.

Geplaatst: 11.01.2007 - 14:27
door robertslaat
Ok, thanks Eddie.

Maar dat wordt dan morgen want het is hier ontzettend stormachtig weer, ik kom dus niet buiten vandaag.

Geplaatst: 11.01.2007 - 14:37
door Stelt
Ed, bedankt voor de wijze raad. Ik zal ´m van de wee ´ns op de brug zetten.

Geplaatst: 14.01.2007 - 04:36
door robertslaat
En?? is er al iets te zien Stelt??

Geplaatst: 14.01.2007 - 09:57
door Stelt
Nou Robert,

Het lijkt toch de koppakking te zijn. Bij stationair draaien en warme motor is het expansievat (met dop eraf) net de Vesuvius. Maandag gaat-ie naar de garage.

Geplaatst: 14.01.2007 - 12:04
door paQ
oei

ja als het borrelt dan is het niet goed...
doe maar niet meer starten / warm laten worden totdat je naar de garage gaat dan

Geplaatst: 14.01.2007 - 15:04
door Ramon&Ramon
Waar heb je deze vraag nog meer staan?Kom hem overal tegen.....:)