Snelheidsmeter vs Boordcomputer

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

In het topic Bumperklevers is het in een aantal reacties gegaan over snelheid en dan met name het verschil in de aanduiding door de snelheidsmeter en de boordcomputer. Mijn vraag is waar dat verschil door veroorzaakt wordt. Krijgt de boordcomputer andere gegevens?

Ik heb het verschil onlangs gemeten door de CC op 140 vast te zetten en vervolgens de boordcomputer in de gemiddelde snelheid stand te resetten. De snelheid die deze vervolgens aangaf was 133.

Ben benieuwd waardoor het verschil veroorzaakt wordt.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

De snelheidsmeter krijgt zijn info door een "gever"in de versnellingsbak.

De boordcomputer via het ABS-systeem (via de sensoren op de wielen dus).

Dit laatste syteem is digitaal en behoorlijk precies, anders zou immers het ABS ook niet goed kunnen functioneren.
Het systeem via de versnellingsbak is nogal globaal (in de juiste betekenis van dit woord: onprecies dus).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ik hoopte al dat jij zou reageren :D !

Dus ik mag er vanuit gaan dat de boordcomputer een beter indicatie geeft. Dat wilde ik weten. Ik zal er niet blind op varen, maar toch wel handig. T´is zo lullig als je denkt dat het zo is en het blijkt niet zo te zijn... flits!

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”