Pagina 1 van 1

ombouwen motorblok

Geplaatst: 12.01.2007 - 22:15
door Volvo driver
Hoi,

Weet er iemand toevallig of het subframe van een volvo 4401.8i hetzelfde is als een volvo 440 met een 1.7 turbo motor of een 2.0i motor?

Ik wil namelijk een andere volvo 440 kopen, alleen met de 1.7 turbo of een 2.0i motor zijn weinig te vinden van het bouwjaar '96 integenstelling tot de 1.8i.

Nu zit ik eraan te denken om een volvo 440 1.8i te kopen en dan een ander blok erin te zetten.

reacties zijn welkom :wink:

Geplaatst: 15.01.2007 - 09:11
door YannickvanRooyen
Waarom perse van dit bouwjaar? Dat ie zo nieuw mogelijk is maakt m alleen duurder in de verzekering, that's all ;)

Op marktplaats staat een mooie 460 turbo met full opties uit '94.. full leather :D 1500 euro..

Als je wilt gaan turbo-en kun je _volgensmij_ beter een van het oude model kopen en deze zelf een beetje opleuken, als je eentje van het tussenmodel (watervalgrille) koopt kun je als het goed is er zelfs een nieuwe neus en koplampen e.d. op leggen :) Reden van het oude model kopen is dat ik meen dat ik ergens gelezen heb dat die van het nieuwe model minder makkelijk te tunen zijn.. oude versie is met een beetje handigheid naar 160+ pk te kietelen :D

Geplaatst: 19.01.2007 - 23:19
door Volvo driver
YannickvanRooyen schreef:Waarom perse van dit bouwjaar? Dat ie zo nieuw mogelijk is maakt m alleen duurder in de verzekering, that's all ;)

Op marktplaats staat een mooie 460 turbo met full opties uit '94.. full leather :D 1500 euro..

Als je wilt gaan turbo-en kun je _volgensmij_ beter een van het oude model kopen en deze zelf een beetje opleuken, als je eentje van het tussenmodel (watervalgrille) koopt kun je als het goed is er zelfs een nieuwe neus en koplampen e.d. op leggen :) Reden van het oude model kopen is dat ik meen dat ik ergens gelezen heb dat die van het nieuwe model minder makkelijk te tunen zijn.. oude versie is met een beetje handigheid naar 160+ pk te kietelen :D

De reden dat ik opzoek ben naar een 440 van bouwjaar '96 is dat ik dan de meeste kans heb dat de carrosserie nog helemaal vrij is van roest. :P
want daar heeft mijn 440 van 1993 behoorlijk last van. Ik wil me zelf namelijk zo min mogelijk bezig houden met de carrosserie, zodat die tijd kan gebruiken om een andere motor in te bouwen en andere toebehoren.
:)

owja een 460 tot 1994 is nix voor mij omdat ik dan meer aan de wegenbelasting moet gaan betalen. ik zit nu op 81 euro per kwartaal. en wil liever niet nog hogere vaste lasten.

Geplaatst: 20.01.2007 - 13:14
door YannickvanRooyen
Mijn 440 uit 1990 had geen roest, mijn 440 uit 1994 had geen roest, mijn 440 uit 1996 heeft bijna geen wielranden meer..

Bouwjaar is niet belangrijk, maar het onderhoud. Belangrijk is om eens in de zoveel tijd die wielkasten helemaal schoon te spuiten, en als je de mogelijkheid hebt de boel te tectyleren.. als dat door de vorige eigenaar of dealer gedaan is zit je gebakken, gewoon heel goed schoon houden :)

subframe (ombouwen motorblok)

Geplaatst: 20.01.2007 - 21:58
door Volvo driver
Hallo,

Weet er iemand toevallig of het subframe van een volvo 4401.8i hetzelfde is als een volvo 440 met een 1.7 turbo motor of een 2.0i motor?

ik weet nu namelijk nog steeds niet of het subframe gelijk is :(

Geplaatst: 21.01.2007 - 13:53
door arjen-440
is zoeist niet op vadis te vinden?
aan de hand van onderdeel nummers ed?

Geplaatst: 21.01.2007 - 16:44
door Ramon&Ramon
alleen benzine en diesel is anders
Je koopt zo,n ding inderdaad voor erg weinig op Marktplaats..

Geplaatst: 21.01.2007 - 19:51
door S.Brouwer
De 1.6 motorblokken en de 2.0 motorblokken zijn zonder problemen uitwisselbaar. De 1.8 in monopint injectie en heeft een ander systeem als de 1.6, en de 1.7 heeft volgens mij carburateurs.

Ik heb 2 jaar geleden het 1.6i motorblok van mijn 440 vervangen door een 2.0i motorblok.

Bijna alle bedrading en aansluitingen komen overeen, het enige wat aangepast moet worden zijn 2 draden die de computer van de auto aansturen. En de computer van de 1.6 moet verwisseld worden met die van een 2.0

Deze computer is geplaatst aan de bijreiderskant tegen het spartbord aan.
Hier zit een stekker waarvan de bedrading genummerd is.
Hierbij moet je nummer 3 loshalen en aftakken naar nummer 22 en 29.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Foto voor:
Afbeelding

foto na:
Afbeelding

Geplaatst: 21.01.2007 - 22:53
door Ramon&Ramon
de vraag was of het subframe hetzelfde was toch?

Geplaatst: 22.01.2007 - 22:56
door Volvo driver
oke ik weet nu dat van alle 440's met benzine motoren het subframe hetzelfde is. dat weer een meevaller :D

dan kan ik dus als ik goed begrijp uit het verhaal van S.Brouwer het beste zoeken naar bijv. een volvo van bj '96 met een 1.6 liter en die vervolgens ombouwen naar een 2.0 liter, vanwege de vele overeenkomsten in de bedrading.

Ik dacht zelf juist dat het 1.7 literblok veel overeenkomsten had met de 2.0 liter. ook als je kijkt naar het injectiesyteem van deze 2 motoren.

Toch blijft het volgens mij het makkelijkst om een volvo 440 van bouwjaar '96 met een 1.8 liter motor te kopen (deze worden redelijk veel aangeboden) en die vervolgens om te bouwen. :)

Geplaatst: 22.01.2007 - 23:00
door Ramon&Ramon
als je je tijd en ergenis tijdens het ombouwen en de onderdelen die je nodig hebt afweegt tegen een complete Volvo kopen van Marktplaats,dan weet ik niet wat gunstiger is!

Geplaatst: 22.01.2007 - 23:03
door Barry (Grillmeister)
Wellicht niets beters te doen dan hobbyien, is voor sommige overigens ook heel ontspannend.

Veel plezier met de operatie iig!!!

Geplaatst: 23.01.2007 - 18:18
door S.Brouwer
Volvo driver schreef:oke ik weet nu dat van alle 440's met benzine motoren het subframe hetzelfde is. dat weer een meevaller :D

dan kan ik dus als ik goed begrijp uit het verhaal van S.Brouwer het beste zoeken naar bijv. een volvo van bj '96 met een 1.6 liter en die vervolgens ombouwen naar een 2.0 liter, vanwege de vele overeenkomsten in de bedrading.

Ik dacht zelf juist dat het 1.7 literblok veel overeenkomsten had met de 2.0 liter. ook als je kijkt naar het injectiesyteem van deze 2 motoren.

Toch blijft het volgens mij het makkelijkst om een volvo 440 van bouwjaar '96 met een 1.8 liter motor te kopen (deze worden redelijk veel aangeboden) en die vervolgens om te bouwen. :)
De 1.8 heeft als ik het goed heb monopoint injectie en de 1.6 en de 2.0 duopoint injectie. Deze systemen komen dus niet overeen.

Het makkelijkste is om een 440 met een 2.0 te kopen, maar ik was al in het bezit van een 440 1.6 dus hoefde alleen het blok over te zetten.
(had een complete 460 gekocht voor €100,-)