Melding Abs/Anti-Skid service vereist uitlaatgassenreiniger
Geplaatst: 13.01.2007 - 09:10
Hallo mensen op het forum,
Ik ben vorige week met mijn rechter voorwiel in een groot gat in de weg terecht gekomen. Ik dacht dat het hele onderstel eronder uitgeslagen was. Nadat ik mijn auto langs de weg had geparkeerd, hem opgekrikt en gekeken naar de schade. Gelukkig was er niks te zien en het stuur sond ook nog recht.
"s avonds ging ineens het lampje ABS en van de uitlaatgassenreiniger geel branden. Plus de melding "Abs/Anti-Skid service vereist"
Ik dacht dat het aan de klap te wijten was. Zelf gekeken of er iets was, maar dit was niet het geval. Via het Dashboard de meldingen gereset.
Iedere keer kwamen de meldingen terug, volgens de dealer kon het geen kwaad en deed alleen de ABS het niet meer. Waarschijnlijk een sensor of een computer van de ABS.
Ik dacht gelijk dat loopt in de papieren. Ik ben daarna naar huis gekomen en heb 1000 km gereden zonder storing over de Deutshe Autobahn. Ik dacht dat het probleem opgelost was. De volgende dag naar mijn werk en ja hoor, alles weer branden en dezelfde melding.
Ik ben 's middags zelf op onderzoek gegaan en ik ben begonnen met het wiel dat in de put geland was. Het rechtervoorwiel.
Nadat ik mijn wioel had gedemonteerd, kwam er een lange bout uit de naaf gevallen. Wat bleek nou, door de harde klap is de loctide van de bout losgegaan en is de bout losgekomen. "Het schrikeffect". deze bout zorgt ervoor dat de aandrijfas vast blijft zitten en zorgt er tevens voor dat de abs sensor op zijn plaatsblijft. Vandaar de meldingen weg en weer teruig. Ik was ook verbaasd dat er rechts schroefdraad gebruikt wordt voor een steekas. Hij draait zich nu los i.p.v. vast tijdens het rijden.
De dealer had het over een reparatie van minimaal 1500 euro met deze meldingen. Uiteindelijk een nieuwe Bout gekocht voor 2 euro. En alles was weer als nieuw. Als je zo'n melding krijgt kan je dit cotroleren door de as beet te pakken en kijken of je hem heen en weer kan halen.
Alleen begrijp ik de storing uitlaatgassenreiniger niet. Misschien toeval, Ik heb mijn bi -- feul een nette service laten geven door de gasboer in Arkel.
Ik had de topic gelezen en wilde het eerst zelf doen. Uiteindelijk doordat ik alles op straat moet demontyeren maar niet gedaan.
Gasverdeelhuis gereviseerd, ultrasoon gereinigd en alle filters vervangen. Gasdruk gemeten etc, voor 275 euro en na 4 uur werk rijd hij als nooit tevoren.
ACA in Arkel is de beste gasspecialist die je kan vinden. Ze weten en doen en kunnen er werkelijk alles.
Misschien een tip, de meeste Volvodealers hebben niet genoeg specialisatie voor gasauto's
groet anton
Ik ben vorige week met mijn rechter voorwiel in een groot gat in de weg terecht gekomen. Ik dacht dat het hele onderstel eronder uitgeslagen was. Nadat ik mijn auto langs de weg had geparkeerd, hem opgekrikt en gekeken naar de schade. Gelukkig was er niks te zien en het stuur sond ook nog recht.
"s avonds ging ineens het lampje ABS en van de uitlaatgassenreiniger geel branden. Plus de melding "Abs/Anti-Skid service vereist"
Ik dacht dat het aan de klap te wijten was. Zelf gekeken of er iets was, maar dit was niet het geval. Via het Dashboard de meldingen gereset.
Iedere keer kwamen de meldingen terug, volgens de dealer kon het geen kwaad en deed alleen de ABS het niet meer. Waarschijnlijk een sensor of een computer van de ABS.
Ik dacht gelijk dat loopt in de papieren. Ik ben daarna naar huis gekomen en heb 1000 km gereden zonder storing over de Deutshe Autobahn. Ik dacht dat het probleem opgelost was. De volgende dag naar mijn werk en ja hoor, alles weer branden en dezelfde melding.
Ik ben 's middags zelf op onderzoek gegaan en ik ben begonnen met het wiel dat in de put geland was. Het rechtervoorwiel.
Nadat ik mijn wioel had gedemonteerd, kwam er een lange bout uit de naaf gevallen. Wat bleek nou, door de harde klap is de loctide van de bout losgegaan en is de bout losgekomen. "Het schrikeffect". deze bout zorgt ervoor dat de aandrijfas vast blijft zitten en zorgt er tevens voor dat de abs sensor op zijn plaatsblijft. Vandaar de meldingen weg en weer teruig. Ik was ook verbaasd dat er rechts schroefdraad gebruikt wordt voor een steekas. Hij draait zich nu los i.p.v. vast tijdens het rijden.
De dealer had het over een reparatie van minimaal 1500 euro met deze meldingen. Uiteindelijk een nieuwe Bout gekocht voor 2 euro. En alles was weer als nieuw. Als je zo'n melding krijgt kan je dit cotroleren door de as beet te pakken en kijken of je hem heen en weer kan halen.
Alleen begrijp ik de storing uitlaatgassenreiniger niet. Misschien toeval, Ik heb mijn bi -- feul een nette service laten geven door de gasboer in Arkel.
Ik had de topic gelezen en wilde het eerst zelf doen. Uiteindelijk doordat ik alles op straat moet demontyeren maar niet gedaan.
Gasverdeelhuis gereviseerd, ultrasoon gereinigd en alle filters vervangen. Gasdruk gemeten etc, voor 275 euro en na 4 uur werk rijd hij als nooit tevoren.
ACA in Arkel is de beste gasspecialist die je kan vinden. Ze weten en doen en kunnen er werkelijk alles.
Misschien een tip, de meeste Volvodealers hebben niet genoeg specialisatie voor gasauto's
groet anton