Pagina 1 van 2
440 aanschaffen?
Geplaatst: 13.01.2007 - 13:45
door mmgfok
In onze zoektocht naar onze eerste auto zijn wij o.a. uitgekomen bij een Volvo 440.
Ik ben zelf erg enthousiast over deze auto (model, prijs/luxe etc., merk etc.), maar ga natuurlijk niet zomaar een auto kopen zonder me er in verdiept te hebben.
Daarom heb ik een aantal vragen die ik volgens mij het beste op dit forum kan stellen.
Qua kosten: ik weet wat de auto me gaat kosten in de wegenbelasting, maar is 'ie ook een beetje te verzekeren? Of is dit model om de één of andere reden duurder dan een gemiddelde auto in deze prijs-gewichtsklasse? (ik ga volgende week mijn verzekeraar bellen, maar misschien dat iemand hier een antwoord heeft)
Mijn voorkeur gaat uit naar een model uit de periode 1994-1996. De enige eis die ik heb is stuurbekrachtiging, en die zit volgens mij standaard op dat model (volgens wikipedia, that is).
Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten (ik las ergens anders op dit forum iets over roest bij de achterbanden?). En als laatste: er zijn 400.000 verschillende modellen.

Nou maakt de motorversie mij niet zoveel uit, maar zijn er bepaalde uitvoeringen die ik juist wel of niet zou moeten nemen.
Een hoop vragen, maar als men mij op weg zou kunnen helpen... Graag!
edit: budget is misschien ook wel handig. Alles incl. willen we eigenlijk niet meer uitgeven dan €1750,-
Geplaatst: 15.01.2007 - 09:04
door YannickvanRooyen
Roest bij de achterspatborden is inderdaad een probleem. Ook een lekkend rechter achterlicht komt aardig vaak voor (water in je achterbak dus)
Verder is het een beetje het standaard rijtje.. je bent niet de eerste die dit vraagd, dus zoek dit en het volvo440.nl forum een beetje af, kom je voldoende info tegen!
succes met de speurtocht!
Geplaatst: 22.02.2007 - 13:57
door mmgfok
Ok, inmiddels weer een stapje verder. Via via heb ik inmiddels een 440 gevonden, maar ik twijfel over het één en ander.
Het is een 440 1.8 uit '95. Alles erop en eraan. CC, ABS, airbags etc. etc. Nou is de verkoopprijs iets minder dan 1000 euro. Bijna 2,5 ton op de teller. De kilometerstand lijkt me geen probleem als ik wat rondlees op dit forum, toch? En al die extra's, is dat allemaal origineel? Communicatie met de verkoper verloopt nogal moeizaam ivm vakantie, vandaar dat ik het hier even vraag. En de prijs. Is die niet heel erg laag? Hij is wel net APK gekeurd.
Mocht iemand tips hebben, bitte

Geplaatst: 22.02.2007 - 15:36
door V480-S60
Nee hoor, die prijs is normaal voor een 1.8. uit dat jaar.
Zeker met die km-stand. Die er dus voor de betrouwbaarheid niet toe doet.
Als er geen roest is dan lijkt het wel ok.
ABS, Airbags CC etc. waren vaak opties. Maar ABS op een 1.8 440 bestaat bij mijn weten niet. Wel op de 2.0.
CC kan je controleren op origineel via het forum. Zelf even naar de linkerhandle kijken. Zit alles hierop gemonteerd. En vergelijk dat met foto's hier op het forum.
Geplaatst: 22.02.2007 - 16:03
door mmgfok
V480-V40 schreef:Nee hoor, die prijs is normaal voor een 1.8. uit dat jaar.
Zeker met die km-stand. Die er dus voor de betrouwbaarheid niet toe doet.
Als er geen roest is dan lijkt het wel ok.
ABS, Airbags CC etc. waren vaak opties. Maar ABS op een 1.8 440 bestaat bij mijn weten niet. Wel op de 2.0.
CC kan je controleren op origineel via het forum. Zelf even naar de linkerhandle kijken. Zit alles hierop gemonteerd. En vergelijk dat met foto's hier op het forum.
Er is wel roest, maar dat was een aandachtspunt tijdens de laatste apk (ik weet niet of dat wat zegt over de ernst ervan).
ABS leek me al een sterk verhaal. Ik heb het nog nooit ergens anders gezien.......
En bedankt voor je tip over de CC. Ik zal even kijken of ik kan vinden wat je schrijft

Geplaatst: 22.02.2007 - 16:07
door V480-S60
Laten staan dus.
Als het afgelopen APK een aandachtspunt was, is het dus al behoorlijk ver. Zal de volgende APK niet meer doorkomen.
Reparatie is kostbaar. (En dat is de auto niet meer waard!)
Geplaatst: 22.02.2007 - 16:20
door mmgfok
V480-V40 schreef:Laten staan dus.
Als het afgelopen APK een aandachtspunt was, is het dus al behoorlijk ver. Zal de volgende APK niet meer doorkomen.
Reparatie is kostbaar. (En dat is de auto niet meer waard!)
Duidelijke taal. Ik weet niet waaraan een auto moet voldoen voor een apk e.d., dus mooi dat je dit even laten weten. Thanks.
Geplaatst: 23.02.2007 - 11:09
door V480-S60
Roest is een raar iets. Waarvan ik maar één ding weet.
Als op het APK formulier wordt vermeld dat het een aandachtspunt is, betekent dit dat je er voor de volgende APK wat aan gedaan moet hebben. Doe je dit niet dan wordt ie de volgende keer daarop afgekeurd. (ervaring, met niet Volvo van een familielid.)
Geplaatst: 26.02.2007 - 20:03
door mmgfok
Ok. Nu ééntje gevonden met een klein beetje roest, alleen aan de binnenkant van één van de wielkasten. Dus dat is alweer een stuk beter. Ik denk sowieso dat de prijs +- 1000e niet gek is voor deze auto.
Ik hou men hier wel op de hoogte

Geplaatst: 26.02.2007 - 20:35
door YannickvanRooyen
die roest kan heel vervelend zijn.. maar is met wat verstand van zaken goed tegen te gaan...
Denk dat je misschien maar eens moet informeren bij een schadeherstel bedrijf.. ik weet bijvoorbeeld ook dat er een goedje bestaat dat roest gewoon weer omzet naar normaal metaal..
Geplaatst: 27.02.2007 - 00:12
door Edwin Volvo 440
YannickvanRooyen schreef:die roest kan heel vervelend zijn.. maar is met wat verstand van zaken goed tegen te gaan...
Denk dat je misschien maar eens moet informeren bij een schadeherstel bedrijf.. ik weet bijvoorbeeld ook dat er een goedje bestaat dat roest gewoon weer omzet naar normaal metaal..
en wat voor goedje is dat dan wel niet
want da moete we hebben dan
Geplaatst: 27.02.2007 - 08:47
door YannickvanRooyen
Het heet roestomvormer, maar verwacht er geen wonderen van! Het is eigenlijk bedoeld om dingen die na het roesten weer een laklaag krijgen volledig te ontdoen van roest (dus ook onzichtbare delen), het is niet zo dat je dit er op gooit en je wielkasten weer als nieuw zijn! Wel kun je het gebruiken om een roestplek na het schuren eerst even te behandelen, daarna paar lagen lak er over heen en goed poetsen, en dan wat vernis er overheen en deze weer bijna weg poetsen.. de wielkasten moeten van binnenuit getectyleerd worden (moeten.. is slim,kan veel schelen)
Als je tot aankoop over gaat van een model, weet dan zeker dat het maar een beetje oppervlakkige roest is, mag dus bijvoorbeeld niet een aandachtspunt geweest zijn.. maar zelfs dat zegt weinig.. ik kocht mijne met apk, dit keer apk afkeur voor de roest..
Geplaatst: 05.03.2007 - 16:53
door mmgfok
Wederom weer eens een vraagje.
Ik heb een geschikte 1.8 gevonden, waar ik door omstandigheden nog geen proefrit in heb kunnen maken.
Airco, cruisecontrol en 250.000 op de teller (geen probleem?)
Vrijwel geen schade, behalve dan het volgende plekje op de wielkast aan de voorkant, een paar kleine deukjes waar aan de buitenkant ook nog wat roest zit.

(klikken voor vergroting)
Valt mee toch? Verder was er geen roest te zien.
Geplaatst: 05.03.2007 - 17:33
door V480-S60
Als dat alles is wat is beschadigd. De auto niet op LPG heeft gelopen!! dan lijkt dit een betere koop. Even bij de sloop een nieuw paneel halen en je bent het mannetje.
Succes.
Geplaatst: 05.03.2007 - 18:38
door YannickvanRooyen
Idd, nieuw paneel, klaar is kees. Of er een LPG installatie in gezeten heeft of niet is heel makkelijk te zien: gatenkaas in de achterbak.
Overigens, die velgen maken de auto het al waard

wat kost ie?
Geplaatst: 05.03.2007 - 20:29
door mmgfok
YannickvanRooyen schreef:Idd, nieuw paneel, klaar is kees. Of er een LPG installatie in gezeten heeft of niet is heel makkelijk te zien: gatenkaas in de achterbak.
Overigens, die velgen maken de auto het al waard

wat kost ie?
Ik kon 'm meenemen voor 1000e.
Maar ja, een proefrit was dus niet mogelijk (sleutels waren weg

), dus ik kon niks zien behalve het overduidelijke. Velgen waren inderdaad prima, geen roest dus (tenminste op het eerste gezicht), en al met al een op het zicht prima auto. het enige waar ik nog wat tegenaan hik is de km-stand en het gebrek aan onderhoudshistorie. Maar daar ga ik (over)morgen nog even over bellen, want bij het nummerbord stond wel een garage-naam.
Geplaatst: 09.03.2007 - 10:16
door mmgfok
Gebeld met een bedrijf waar de Volvo even in onderhoud is geweest. blijkt dat zij alleen 2x een APK + onderhoudsbeurt hebben gedaan, in maart 2001, en april 2002. Vervolgens is in 2002 bij 183.000 de distr.riem vervangen. Dat is nu dus ongeveer 70.000 km geleden......... Niet heel veel wijzer geworden volgens mij.
Geplaatst: 09.03.2007 - 17:01
door Edwin Volvo 440
mmgfok schreef:Gebeld met een bedrijf waar de Volvo even in onderhoud is geweest. blijkt dat zij alleen 2x een APK + onderhoudsbeurt hebben gedaan, in maart 2001, en april 2002. Vervolgens is in 2002 bij 183.000 de distr.riem vervangen. Dat is nu dus ongeveer 70.000 km geleden......... Niet heel veel wijzer geworden volgens mij.
nee idd in die tijd kan er al weer zoveel gebeurt zijn.
en zowiezo sleutels niet aanwezig?? beetje vaag allemaal
of een flauwe smoes
en je kon dus ook nog niet onder de kap kijken??
zker een proefrit proberen te regelen...
( ken iemand die ook ooit bijna een had gekocht zonder proefit)
hij wilde een proefrit maken die handelaar zegt nee da kan nie accu is deffect .
en die werd pas gemaakt als we hem kochten en de apk erop ging
wij terug zelf een accu meegenomen. toen wilde we die erin zitte was die accu van hem opeens nie meer kappot en mochten we er wel mee rijden
bleek dat er vanalles mis mee was
motor draaide nie lekker
koppeling op
maar dit ff terzijde scu 6 nog!!!
Geplaatst: 09.03.2007 - 21:13
door mmgfok
Edwin Volvo 440 schreef:mmgfok schreef:Gebeld met een bedrijf waar de Volvo even in onderhoud is geweest. blijkt dat zij alleen 2x een APK + onderhoudsbeurt hebben gedaan, in maart 2001, en april 2002. Vervolgens is in 2002 bij 183.000 de distr.riem vervangen. Dat is nu dus ongeveer 70.000 km geleden......... Niet heel veel wijzer geworden volgens mij.
nee idd in die tijd kan er al weer zoveel gebeurt zijn.
en zowiezo sleutels niet aanwezig?? beetje vaag allemaal
of een flauwe smoes
en je kon dus ook nog niet onder de kap kijken??
zker een proefrit proberen te regelen...
( ken iemand die ook ooit bijna een had gekocht zonder proefit)
hij wilde een proefrit maken die handelaar zegt nee da kan nie accu is deffect .
en die werd pas gemaakt als we hem kochten en de apk erop ging
wij terug zelf een accu meegenomen. toen wilde we die erin zitte was die accu van hem opeens nie meer kappot en mochten we er wel mee rijden
bleek dat er vanalles mis mee was
motor draaide nie lekker
koppeling op
maar dit ff terzijde scu 6 nog!!!
Bedankt voor de tip, maar ik ben er vrij zeker van dat die man de sleutels toen gewoon niet had. Een collega had die meegenomen nadat die er 's middags een ritje in had gemaakt. Ik heb weer gebeld vandaag, en voor morgen een proefrit geregeld. Ik koop sowieso geen auto zonder proefrit, en een vriend van mij (monteur) gaat mee, dus technisch wordt ook alles bekeken.
Geplaatst: 10.03.2007 - 15:14
door mmgfok
Nou, de kogel is door de kerk. Hij staat voor de deur. Een Volvo 440 1.8, met cruisecontrol en airco. De eerste 60 kilometer zit er inmiddels op, en ik ben er zeer tevreden mee!
De aandachtspunten zijn, op korte termijn:
- stereo inbouwen
Langere termijn:
- nieuw plaatwerk rechtsvoor (zie foto paar posts terug)
- hoedenplank repareren (ligt nu los in de auto)
Er zal de eerste keer tijdens de APK (juli) wel het één en ander naar voren komen, maar dat weet ik nu redelijk in te schatten met dank aan een vriend van me die dus monteur is.
Nog een paar foto's:
En ook iedereen op dit forum bedankt natuurlijk!