Pagina 1 van 1

Gloeiende deeltje uit Uitlaat na volgas op de snelweg...

Geplaatst: 13.01.2007 - 16:06
door denren
Dag mensen :)

Eindelijk rijden we, na 7 maanden in een Laguna uit 2002 gereden te hebben, weer in een Volvo 2.5D Automaat uit 1999. 250duizend km op de teller gekocht bij de Volvodealer Henk Scholten in Arnhem.

Kan je verliefd worden op een auto... JA, ben gewoon weg van Volvo. Robuust, kracht, Betrouwbaar.. Kijk in een straat met moderne auto's en je oog valt meteen op.. inderdaad de Volvo die er staat.. Maar goed.

Schitterende auto dus waar nog wat kleine dingen aan moet gebeuren ( kras op Dashbord. Bumper krassen. De vorige eigenaar snapte een aantal dingen niet helemaal.. wie boort er nou gaten in zijn Dashbord om zijn karkit vast te zetten... Ophangen! :).

Wat is nu het geval.

Gisterenavond, nu eerst mijn display op de SC-805 (overgenomen voor een leuke prijs van een volvo liefhebber ) te hebben bekeken of er geen flitser stond opgesteld.. even volgas gereden. Zie ik ineens wat rode, gloeiende deeltje achter me op de snelweg. Wil overigens even benadrukken wat een machtig gevoel dat geeft, de diesel in combi met automaat gaat.. SNEL en Soepel en dat geluidje.. droom weer weg.. Gloeiende deeltjes dus. Ik aan de kant want we hebben de auto net een paar dagen en toch een beetje bang dat mijn droom in vlammen op zou gaan. Nog wat gas gegeven en zag dat er nog wat kleine gloeiende deeltjes uit de uitlaat kwamen. Vervolgens heb ik volvo car-service gebeld en die vertelde me dat ik niet verder mocht rijden en moest wachten op de Anwb. Daar was ik al lid van maar na mijn ervaringen met de Laguna ben ik een beetje erg onzeker geworden haha. Na een uur kwam de wegenwacht en die man snapte er al niets van.. een V70 langs de kant van de weg.. ;). Een tweede wegenwacht kwam erbij en er was niets meer te zien bij de uitlaat. We hebben de uitlaat warm laten worden, nog effe wat plankgas op de snelweg en weer na laten kijken maar niets. Waarom dit verhaal.. heeft iemand ervaring met dit. De wegenwachtmannen haalde aan de de Cat eventueel kapot is of vervuild zou zijn. Er zijn geen storingen, de auto houdt ook niet in.

Wie herkent dit!! :)

Ik hoor het graag,

Vriendelijke groet,
René

Geplaatst: 14.01.2007 - 09:28
door Johan Braziltraveller
Wil overigens even benadrukken wat een machtig gevoel dat geeft


Het Henk Wijngaard effect...flam in de pijp.

Hoop dat het meevalt.

Geplaatst: 14.01.2007 - 12:20
door denren
Ben nog nooit door die Brennerpas gereden ;) maar ik hoop ook dat het meevalt, sterker nog hoop dat iemand herkent wat dit is. Ik heb nu nog garantie.

Geplaatst: 15.01.2007 - 00:52
door Hans
Lijkt mij inderdaad deeltjes die uit de demper komen. Want daat zit volgens mij een soort glaswol in. Kan me voorstellen als dat los gaat laten of doorgeroest is dat het heet wordt en als vonkjes mee naar buiten komt.

Geplaatst: 15.01.2007 - 07:24
door denren
Aan zoiets denk ik nu ook en vraag me af of dit kwaad kan. Tot nu toe heb ik het niet meer gehad.. niet dat ik iedere keer in de spiegel zit te kijken ;)

Geplaatst: 15.01.2007 - 09:10
door Battlecruiser
Je zult er niet gauw motorschade aan over houden. Luister af en toe eens even naar het geluid van je uitlaat onder de auto (motor aan en eventjes onder de auto bukken): hoor je geen verdachte geluiden dan valt het allemaal wel mee.
Er kan nl. wel eens een tussenschotje in je uitlaat kapotgaan en dan kan er van dat vullingsmateriaal meekomen.
Als je katalysator aan het desintegreren is, merk je het vanzelf bij de volgende APK.

Geplaatst: 15.01.2007 - 17:48
door denren
Bedankt voor de reactie!! Ik ga de komende maandjes wat zaken noteren en dan mag de dealer bij de eerst volgende onderhoudsbeurt wat extra werkzaamheden gaan verrichten :) Ze proberen ook altijd zoveel mogelijk winst te maken die gasten ;)

Geplaatst: 16.01.2007 - 16:56
door bud
kunnen het gewoon roetdeeltjes geweest zijn..


uitlaten van diesels raken verstopt met roetdeeltjes als je altijd rustig rijdt
( heb het golffie van me zusje 20 km over de snelweg moeten jagen met 6ooo rpm om de uitlaat schoon te branden )

Geplaatst: 16.01.2007 - 16:59
door IkeV70
bud schreef:( heb het golffie van me zusje 20 km over de snelweg moeten jagen met 6ooo rpm om de uitlaat schoon te branden )
:D Dat zou mijn diesel niet overleven denk ik... (als ik mijn diesel uberhaupt tot 6000 tpm zou kunnen opjagen)

Geplaatst: 16.01.2007 - 17:23
door V70ORD5
Mijn schoonvader kreeg laatst van de garage zelfs het advies om die S70 met 250k op de teller eens flink op zijn donder te geven.
De uitlaat begon op het baasje te lijken. (vol)
Dus ben ik maar even voor hem de snelweg op gegaan, 140 km/u is schoonpa al veel te hard.
Je kan begrijpen dat de S70 ook ff moest wennen aan echt snelheid maken.
Ook gloeiende roetdeeltjes gezien.
Is natuulijk logisch, uitlaat wordt veel en veel heter dan normaal. Dan komt het roet goed los, zeker met de hogere doorstroom snelheid van de maximale verbranding tijdens heftig optrekken.

Volgens mij is er niets aan de hand met je V70. Gewoon lekker doorknallen.

Geplaatst: 16.01.2007 - 18:43
door denren
Ik ga het houden op roetdeeltjes en dat de vorige eigenaar rustig met de auto heeft gereden. Alles werkt perfect en die gloeiende deeltjes heb ik ook niet meer waargenomen. We rijden nu een week in de V70 en bevalt nog steeds meer dan prima. Gewoon een heerlijke cult bak met genoeg ruimte lol :)

Geplaatst: 17.01.2007 - 08:09
door Guestuser
Lekker toeren en uiteraard op z'n tijd (zoals een goed dieselrijder betaamt) de pijp even lekker schoonblazen :twisted: