Lucht in de brandstofleiding?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
sanco
5th Gear member

Beste mede forummers. Als ik de kunststof kap van de motor trek en ik kijk naar de doorzichte slang vanaf het brandstoffilter naar de HD pomp zie ik verschillende kleine luchtbelletjes (niet slangdik meestal). Als de motor stationair loopt bewegen deze grotere en kleine belletjes van het filter naar de pomp.
Ik ben waarschijnlijk zelf de veroorzaker hiervan, omdat ik met wat poets- en controle acties (even condens aftappen zoals ik vroeger ook altijd zelf deed ivm de a.s. wintersport) aan de nippels heb zitten draaien van het brandstoffilter vorige week. Het starten verliep daarna even moeilijk maar lukte uiteindelijk wel. Voor de rest heb ik deze week probleemloos 500km gereden, incl een aantal keren vol acceleren en continu 140-150, geen enkel probleem.
Ik was er dan ook voor mezelf rustig over, totdat ik vanmiddag opnieuw even onder de kap heb gekeken. Nog steeds zie ik belletjes voorbij schieten. Ben nu erg aan het twijfelen. Ik zal zeker komende werkweek even bellen/langsgaan bij mijn dealer, maar misschien zijn er hier ook technisch onderlegde mensen of mensen met ervaring die weten of dit gewoon zo hoort bij dit type motor. In feite zou ik even bij iemand anders onder de kap willen loeren om te zien of de brandstofslang daar compleet zonder luchtbellen zijn werk doet, of dat het gewoon cavitatie belletjes zijn van de pomp. Ik had overigens verwacht dat het systeem zichzelf na 500km wel had ontlucht via de retour / overstort in de tank, maar misschien is dit wel een foute gedachte omdat het systeem bijv. volledig gesloten is. Zoals gezegd, starten, accelereren en stationair: alles perfect.

Kortom, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? (behalve dat het achteraf gezien een "stomme" acties is..... :oops: )
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Douglas
1st Gear member

Ik wilde toch mijn oliepijl checken, dus meteen even naar het slangetje gekeken (V50 2.0d MY2007).

De kap krijg ik er niet af. Links is tie zo los, maar rechts niet. Meestal helpt gewoon een stevige ruk, maar bij 6 graden doe ik dat maar niet.

Maar... als ik links onder de kap kijk zie ik duidelijk het brandstof slangetje toch? Er zitten zeker geen luchtbelletjes in.

Heb je geen faciliteiten gezien om te ontluchten? Vroegah kon je een boutje los draaien, ergens mee pompen tot alle lucht uit het systeem was en er dus diesel uitkwam en weer dichtdraaien. De garage moet ook ontluchten...
sanco
5th Gear member

thx douglas voor je moeite. inmiddels bij de dealer geweest. daar zeggen ze dat het niets bijzonders is en dat het gebruikelijk is dat je wat kleine belletjes ziet stromen. Zoals gezegd heb ik ook geen problemen qua onrustig draaien of vermogen. Ik moet het dus maar uit mijn hoofd zetten en vertrouwen dat het normaal is. Ben wel benieuwd of andere berijders die de komende tijd hun kap eens lichten ook bellen zien. (je ziet het het beste als de motor stationair draait) Overigens is het systeem van deze Volvo's zo dat er geen opvoerpomp in de tank zit en ook geen balgje met een nippel waarmee je zelf de zaak weer kunt klaren zoals bijv bij mijn vorige peug. Spaart weer een pomp uit: welkom bij Ford zei een ingewijde mij, want elke andere Volvo heeft nog een normale pomp bij de tank... En zo hebben we weer wat bijgeleerd: aftappen is dus niet op normale manier mogelijk....
trouwens, je had het over oliepeil: ooit wat bij moeten vullen? dat is hier nl wel prima. Het olieverbruik is vrijwel nihil (0,6l/20k) dus bijvullen is feitelijk niet nodig tussen de beurten, maar ik hou hem wel netjes tegen max.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Douglas
1st Gear member

sanco schreef:trouwens, je had het over oliepeil: ooit wat bij moeten vullen? dat is hier nl wel prima. Het olieverbruik is vrijwel nihil (0,6l/20k) dus bijvullen is feitelijk niet nodig tussen de beurten, maar ik hou hem wel netjes tegen max.
Na 21.000 km staat het oliepijl precies tussen de streepjes, maar ik weet niet meer of die eerder hoger stond. Ik heb echter nog nooit olie bijgevuld (en de garage ook niet, want daar is tie na aflevering niet meer geweest).

Kortom, bij mij ook dus nihil olieverbruik.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”