volvo 440 turbo problemen

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
alexius
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.01.2007 - 12:37

Vraagje voor alle "turbo sleutelaars":
Mijn volvo 440 turbo had eerst goede turbodruk (1.0 bar getuned).Plots was de turbodruk weg en nu bouwt hij bijna geen druk meer op ~0.2 bar.
Zelfs niet als de boost controller afgekoppeld is. de motor loopt verder goed.Ik heb alle slangen nagekeken op lekage.Niks gevonden,Gecontroleerd of de wastegate dicht ging.Dat was ook goed.Nu heb ik het blok eruit gehaald en ik heb de turbo eraf gehaald.Geen axiale speling en een klein beetje radiale speling maar dat is normaal.Toen heb ik het turbine compressor huis van de turbo afgehaald.Ook niks te zien geen aangelopen schoepen of beschadigd huis.
Het enigste wat ik kon zien was dat de schanierbus van de wastegate waarschijnlijk verlopen is.Hierdoor dicht de klep van de wategate niet meer goed af.(zie foto).Hierdoor bleeft er een opening van ~1-2mm open.Kan dit de oorzaak zijn of moetten we verder kijken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Op je duim geslagen?
Groeten van Frans.
alexius
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.01.2007 - 12:37

nee dit is niet mijn duim! heb de foto van internet.
Ik heb liever antwoord op mijn vraag.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Verder kijken dan?
Groeten van Frans.
alexius
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.01.2007 - 12:37

tja goeie vraag , het kon zijn dat iemand al wel eens een soortgelijk probleem had gehad,bijvoorbeeld doordat de wastegate niet goed dicht ging of niet goed afdichte.
Ik ben ook benieuwt wat er gebeurd als je een "goede" wastegate iets los zou zetten,ik vraag me af hoe ver de klep los moet blijven staan om ervoor te zorgen dat de turbo geen druk meer opbouwt.
Ik ben namelijk bang dat mijn wastegate ook teveel kon "lekken" in de uitlaat en dat daardoor geen druk kon op bouwen.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Kijk de injectie eens na, als er een injectieprobleem is, geen ontbranding, geen turbodruk, een turbo wordt toch door uitlaatgassen aangedreven, niet?
Sieger Everts
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15

ik had ook enige tijd geen turbo druk meer , mijn klepje van de wastegate bleek compleet weg. dus het verhaal van jou zo kunnen kloppen

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..

-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties

161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat verhaal klopt zeker, als de wastegate blijft openstaan lekt de druk inderdaad weg.
dit komt vaker voor door een te slappe spanning van de veer in de actuator.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”