Pagina 1 van 1

volvo 440 turbo problemen

Geplaatst: 16.01.2007 - 19:33
door alexius
Vraagje voor alle "turbo sleutelaars":
Mijn volvo 440 turbo had eerst goede turbodruk (1.0 bar getuned).Plots was de turbodruk weg en nu bouwt hij bijna geen druk meer op ~0.2 bar.
Zelfs niet als de boost controller afgekoppeld is. de motor loopt verder goed.Ik heb alle slangen nagekeken op lekage.Niks gevonden,Gecontroleerd of de wastegate dicht ging.Dat was ook goed.Nu heb ik het blok eruit gehaald en ik heb de turbo eraf gehaald.Geen axiale speling en een klein beetje radiale speling maar dat is normaal.Toen heb ik het turbine compressor huis van de turbo afgehaald.Ook niks te zien geen aangelopen schoepen of beschadigd huis.
Het enigste wat ik kon zien was dat de schanierbus van de wastegate waarschijnlijk verlopen is.Hierdoor dicht de klep van de wategate niet meer goed af.(zie foto).Hierdoor bleeft er een opening van ~1-2mm open.Kan dit de oorzaak zijn of moetten we verder kijken?

Geplaatst: 23.01.2007 - 08:23
door v700r
Op je duim geslagen?

Geplaatst: 23.01.2007 - 12:32
door alexius
nee dit is niet mijn duim! heb de foto van internet.
Ik heb liever antwoord op mijn vraag.

Geplaatst: 25.01.2007 - 07:40
door v700r
Verder kijken dan?

Geplaatst: 25.01.2007 - 19:28
door alexius
tja goeie vraag , het kon zijn dat iemand al wel eens een soortgelijk probleem had gehad,bijvoorbeeld doordat de wastegate niet goed dicht ging of niet goed afdichte.
Ik ben ook benieuwt wat er gebeurd als je een "goede" wastegate iets los zou zetten,ik vraag me af hoe ver de klep los moet blijven staan om ervoor te zorgen dat de turbo geen druk meer opbouwt.
Ik ben namelijk bang dat mijn wastegate ook teveel kon "lekken" in de uitlaat en dat daardoor geen druk kon op bouwen.

Geplaatst: 31.03.2008 - 19:29
door Volvo_480_turbootje
Kijk de injectie eens na, als er een injectieprobleem is, geen ontbranding, geen turbodruk, een turbo wordt toch door uitlaatgassen aangedreven, niet?

Geplaatst: 19.04.2008 - 20:20
door Sieger Everts
ik had ook enige tijd geen turbo druk meer , mijn klepje van de wastegate bleek compleet weg. dus het verhaal van jou zo kunnen kloppen

Geplaatst: 20.04.2008 - 00:30
door Ludo
dat verhaal klopt zeker, als de wastegate blijft openstaan lekt de druk inderdaad weg.
dit komt vaker voor door een te slappe spanning van de veer in de actuator.