Pagina 1 van 1

S80 V8 - Scandinavische topper

Geplaatst: 16.01.2007 - 21:12
door Ben
AMSTERDAM - Hij kost met dik 75 mille een lieve grijpstuiver, maar voor de minder goed bedeelden onder ons is er behalve de 315 pk-440 Nm leverende V8-motor die in deze testwagen ligt, nog wel wat meer aandrijfkeuze wanneer het om een Volvo S80 gaat.

En ook die andere vijf- en zescilinders zijn geen stakkertjes, zodat deze Scandinavische topper in alle uitvoeringen een zalige auto is en blijft.

Het is zelfs maar ten zeerste de vraag óf je überhaupt voor deze V8-versie moet kiezen. Natuurlijk kan een luxemerk als Volvo het zich niet permitteren om géén achtcilinder aan te bieden, maar rationeel bekeken is het absoluut niet nodig. Aan de andere kant is het ook geen schande, althans, dat vindt de autoliefhebber. En al zeker niet aan de andere kant van de Grote Plas, waar Volvo de S80 V8-4.4 in grote hoeveelheden denkt te kunnen verkopen en waar je zónder achtcilinder in je programma niet meetelt.

Volvo heeft de achtpitter in coöperatie met het Japanse Yamaha (erkend motorspecialist) ontwikkeld en gebruikt hem ook in de XC90. Een compacte V8-motor, die dankzij een krappe blokhoek van 60 graden dwárs onder de motorkap past en met hulp van een zestraps Geartronic-automaat alle vier wielen van deze auto aandrijft. Dat doet-ie op comfortabele, snelle en (relatief) zuinige wijze. Hij liet gedurende de dikke week dat we ermee reden een gemiddelde zien van 1 op 8,5 en dat is zelfs nog een fractie gunstiger dan de 1 op 8,4 die als gemiddelde wordt opgegeven.

De prestaties van deze S80 zijn fenomenaal. Waarbij de automaat bovendien een zijdezacht karakter heeft en zélf schakelen eigenlijk nooit nodig is. Van nul naar honderd duurt niet meer dan 6,5 tellen en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. De vierwiel aangedreven luxe limousine is verder geen moment uit het spoor te brengen. Onafhankelijke voor- en achterwielophangingen (de S80 heeft dezelfde bodemsectie als de Ford S-Max/Galaxy/nieuwe Mondeo) zorgen er met een combinatie van comfortabele vering en stoere demping voor dat het wiel/wegcontact optimaal is.

Schokdemping
Er is een 'Four C'-pakket voor deze auto leverbaar, waarbij de schokdemping continu elektrohydraulisch wordt gevarieerd. Er kan dan worden gekozen uit een Comfort-, Sport- en zelfs ultrastugge Advanced-afstemming van het onderstel. Naar onze mening op een auto als de S80 niet echt opportuun, zodat het systeem hier denkelijk niet veel aftrek zal vinden.

Deze auto is verder niet alleen extreem comfortabel qua rijeigenschappen, maar de inzittenden worden ook nog eens met pure luxe op het gebied van zitmeubilair en leefomgeving verwend. De voor- en achterstoelen zijn verwarmbaar en vóór natuurlijk elektrisch verstelbaar. Bi-xenon koplampen, verwarmde ruitensproeiers, alle bekende Volvo-veiligheidssystemen en ook items als parkeerassistentie en adaptieve cruise control worden standaard op deze achtcilinder versie geleverd. Het zogenaamde 'Collision Warning' is een optie van 1750 euro. Dat systeem laat door middel van een rijtje oplichtende felrode ledjes op het dashboard en door een begeleidend alarmsignaal weten wanneer je plotsklaps te dicht op een voorganger duikt.

De nieuwe Volvo S80 is, samengevat, een dijk van een auto. Die er qua buitenmaten (4,85x1,86x1,49 meter) niet extreem groot uitziet en klassiek-Volvo is gelijnd, maar waarin je zowel voor- als achterin volop plek vindt. De bagageruimte heeft een inhoud van 480 liter, terwijl de achterbankleuning ook nog eens 40/60 kan worden neergeklapt. Dat alles kost € 75.405 voor deze Momentum-uitvoering, terwijl de S80 V8-4.4 Summum € 78.760 moet opbrengen. Beter nieuws voor de meeste mensen: hij is er vanaf € 44.000 met 2,5 liter benzinemotor (200 pk) en vanaf € 46.000 met 163 pk/340 Nm leverende diesel. En dat zijn ook aanradertjes.

bron: Autotelegraaf

Geplaatst: 16.01.2007 - 22:30
door Fat Rat
Het is zeker een mooie wagen...
Maar die klassieke Volvo lijnen heb ik toch echt gemist....
Ik bedoel waar is vierkant en hoekig??

Geplaatst: 16.01.2007 - 22:30
door bart simpson
Fat Rat schreef:Het is zeker een mooie wagen...
Maar die klassieke Volvo lijnen heb ik toch echt gemist....
Ik bedoel waar is vierkant en hoekig??
Daar rij jij toch in? :wink:

Geplaatst: 16.01.2007 - 22:43
door Johan Braziltraveller
Jongens kan ik deze wagen vandaag al gezien hebben....nieuwe S80 met een dik V8 embleem op de grill... de V8 vandaar (gespot in Best).

Geplaatst: 16.01.2007 - 22:54
door Paul
Ja die rijdt al sinds de introductie rond!

Geplaatst: 28.01.2007 - 08:38
door Douwe
En ik mag zegen: hij rijdt TOP

Geplaatst: 28.01.2007 - 19:38
door Fat Rat
Ik heb de S80 met V8 embleem gister ook gespot, bij Rhenen.

Geplaatst: 28.01.2007 - 19:43
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 28.01.2007 - 20:47
door Hans
Woon jij in die pittoreske omgeving waar je met de bloesemtoch doorheen wandelt? Mooi hoor!