Tsjirpende Volvo V40 1.9 TD

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plokker
1st Gear member

Ik ben Richard, 27jr en sinds vandaag geregistreerd op dit forum.
Ik heb totaal geen verstand van auto's.
Ik heb vorige week een Volvo V40 1.9 TD europa uit 02-1998 gekocht met 280.000 km op de teller.
Deze auto bevalt me nu al helemaal geweldig en ik wil eigenlijk niet anders meer dan een volvo. Hij heeft alleen een mankementje.

Bij ongeveer 800 toeren maakt de motor een tsjirpend geluid en bij koud weer zoals de laatste 2 dagen heeft ie moeite met starten.
Ook bleef vanavond bij thuiskomst het toerental stationair op 2000 hangen, alsof het gas blijft hangen ofzo..

Nu heb ik op dit forum ongeveer soortgelijke problemen gezien en toen werd er gezegd dat de kleppen gesteld moesten worden, mijn conclusie is dat dit bij mij ook moet gebeuren (mocht iemand een andere conclusie hebben dan hoor ik het graag natuurlijk).

Ik heb op de motor 3 maanden garantie gekregen, valt een dergelijke afstelling daaronder?

Wat kost het afstellen van de kleppen als ik het zelf zou moeten laten doen bij een garage?

Hoelang duurt zo'n operatie (kan ik er op wachten)?

Hopelijk zijn er hier mensen met een antwoord op deze vragen, alvast bedankt.
Ramon&Ramon
7th Gear member

kleppen stellen kost 450 euro bij de dealer
en het geluid zou ik maar snel laten controleren voordat je distributieriem breekt...
Plokker
1st Gear member

distributieriem is nieuw, maar waarom denk je dat gaat breken?
volv40
2nd Gear member

doet namelijk denken aan een drooggelopen spanrol.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Plokker
1st Gear member

maar de distibutieriem is vervangen en ik neem aan dat dan ook de spanrol vervangen is, ik ga ze toch nog even bellen vanmiddag.
Plokker
1st Gear member

het getsjirp lijkt weg te zijn bij regenachtig weer, slaat volgens mij nergens op maar is toch echt zo.
De auto krijgt een grote beurt deze week en hopelijk komt mijn garage er dan achter wat het is, mocht het een motorisch iets zijn dan heb ik altijd mijn garantie nog en kan ik terug naar de verkoper ;)
Plokker
1st Gear member

Vandaag krijgt mijn auto zijn grote beurt.
De conclusie van de garage:

-achterremblokken en schijven moeten vervangen worden.
-het geluid komt uit de dynamo en mogelijk begeeft deze het dan ook binnenkort
-de motor lekt olie

Dat de remblokken en schijven vervangen moeten worden verbaast mij aangezien daarover 2 weken geleden bij de APK niks gezegd is.

Dat de motor olie lekt moet volgens mij door de verkoper verholpen worden want dat valt onder garantie op de motor en versnellingsbak naar mijn idee, de verkoper wilde daar echter nu geen uitspraak over doen omdat zijn baas vannacht onverwacht in het ziekenhuis is opgenomen. :s

Maar van de dynamo weet ik niet of ik mag verwachten dat dat ook onder diezelfde garantie valt, heeft iemand daar ervaring mee??
IkeV70
5th Gear member

Lijkt me dat olielekkage en dynamo wel onder normale garantie horen te vallen, remblokken en -schijven niet.
Bij handelaren moet je wel eens een beetje zeuren om zaken onder garantie te laten verhelpen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Ramon&Ramon
7th Gear member

ik denk dat ze je voorstellen om de helft te betalen.
Dynamo is 500 euro
schijven en blokken 300 euro

Heb je hem bij een dealer gekocht?
Plokker
1st Gear member

nee niet bij een dealer gekocht, bij een handelaar. Ik ga morgen via mijn rechtsbijstandverzekering uitzoeken wat de rechten van mij en de plichten van de handelaar zijn.

De blokken en schijven kosten samen met een grote beurt 350 euro.
De garage is voor de zekerheid toch nog even verder aan het kijken ivm het tsjirpende geluid, ze waren er ineens toch niet zo zeker meer van dat het echt aan de dynamo lag.

Ik hou jullie op de hoogte
IkeV70
5th Gear member

Rechtsbijstand? Is het al zover uit de hand gelopen?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plokker
1st Gear member

nee hoor maar ik vertrouw autoverkopers niet dus ik laat mezelf bij voorbaat vast informeren ;)
Ramon&Ramon
7th Gear member

350 euro voor een grote beurt plus schijven en blokken?Dat kan namelijk niet,dan gebruiken ze imitatie schijven en blokken en die grote beurt is dan er een keer omheen lopen dan zeker?
360Degreez
5th Gear member

Bah, lekker zuur na je eerste aankoop van zweeds-rijmetaal.

Het starten, bij koud weer moet je voorgloeien, maar de boel is nog niet warm genoeg op het moment dat je lampje uitgaat.

Op het moment dat je lampje uitgaat moet je nog 7~10 seconden wachten tot je het relais hoort afslaan, dan kan je prima starten. In de zomer is dit niet nodig.

-

Het piepen heeft mijn lolvo ook al een hele tijd, de distributie en spanrol set zijn vervangen maar het piepen blijft en word helemaal erg als de airco aangaat. we hebben alle rollen en dynamo nagekeken maar snappen er niets van.. Ach. ijs wat kraakt breekt niet toch?..

Succes met het verhalen van de garantie, laat je garage een prijsopgave maken en neem deze mee naar de handelaar. Dan heb je bewijs dat er echt iets mis is met de auto.

Succes!
Ramon&Ramon
7th Gear member

dat piepen doet of de krukas poelie of de multiriemspanner...
Plokker
1st Gear member

De grote beurt was in elk geval een beetje nuttig, de remschijven en blokken zijn vervangen evenals de multiriem en de waterpomp, alles is nagekeken en het koste me maar 500 euro.
Vreemd genoeg blijft het gepiep (tsjirp) als niemand iets kan vinden weet ik het ook niet meer. Het blijft een irritant geluid.

Dat de motor een beetje olie verbruikt is op zich niet vreemd voor een oudere auto maar als ik dat kan laten repareren onder garantie doe ik dat.
Verder start de auto slecht als het koud is, mogelijk de gloeibougies maar dat durfde mijn monteur niet met zekerheid te zeggen.
Voorlopig heb ik in elk geval weer het gevoel dat de auto er weer even tegen kan. Om hem toch nog even extra te verwennen heb ik nog maar wat Diesel+plus+treatment injectorreiniger aan een volle tank toegevoegd, baat het niet dan schaadt het niet.
Bedankt voor het meeleven.
Volmar
3rd Gear member

Hoeveel olie verbruikt ie dan??

Mijn TD van 02-98 verbruikt namelijk hoogstens een halve liter
olie per 10000km. En dat ook nog met Shell Helix 0W40. Dus
dunne olie. En daar staat inmiddels ook al 235000 op de teller.
Starten doet ie fantastisch. Als je gloeibougie's niet stuk zijn,
staan de kleppen niet goed. En ik vrees uit je verhaal te lezen
dat je zeer goedkope immitatie schijven hebt.
Dat merk je snel genoeg. Over een half jaar gaat je stuur trillen,
zeker bij remmen.

Spreek uit ervaring!!

Laat je garage de klepspeling controleren. Is een dure reparatie.
350 euro voor een beurt met schijven is absoluut te goedkoop.
Ze hebben het grootste deel niet gecontroleerd of ze zeggen er
niets van. Leer mij de garage's kennen, inclusief originele dealers..
It's only kinky the first time
Plokker
1st Gear member

Geen commentaar op mijn garagen he ;)
Ik begrijp de scepsis maar toch heb ik behoorlijk veel vertrouwen in mijn adresje.
Natuurlijk hou ik ze in de gaten.
Ik denk dat het met het olieverbruik reuze meevalt maar ik zal het eens precies in de gaten houden. Het gepiep lijkt toch wel minder geworden na de beurt trouwens.
Gloeibougies of kleppen had ik zelf ook bedacht maar vuile verstuivers enz is ook nog 1 van mijn ideeen dus eerst afwachten wat de dieselplusinjectorreiniger uithaalt.
bert67
4th Gear member

Ik kan je intussen uit ervaring :( vertellen dat het getjirp wel eens van de spanrol aan je dynamo kan komen. Deze is er bij mij vanochtend compleet afgelopen, gelukkig net bij mij op de oprit. Riem was nog heel, maar rol en bijbehorende bout zijn overleden. Auto naar de dichtsbijzijnde garage gesleept en daar proberen ze vandaag nog wat te regelen. Ik wacht af.
Dus als je nog steeds getjirp hoort, laat ff de spanrollen van de multiriem nakijken.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
danny V40
2nd Gear member

zelfde probleem gehad met mijn TD.
piepen en knarsen stationair.

tijdens het rijden opeens geen stuurbekrachtiging meer en dynamo lampje branden.

wat denk je krukaspoeli in 2 stukken binne en buitenring los van elkaar gekomen, zit een trillings demper tussen(rubber).

poeli vervangen en ales was opgelost
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”