Pagina 1 van 1

Turbo en LPG...

Geplaatst: 17.01.2007 - 09:25
door DinanT
Hallo,

mijn naam is Dinant. Heb op dit moment nog een 440, maar ben zoekende. Vandaar mijn volgende vraag: ik heb een Volvo met turbo op LPG te koop zien staan. Is dit een betrouwbare (verstandige) combi?

De auto heeft er 150 dkm op zitten. Zijn er specifieke dingen waar ik speciaal op moet letten?
Het gaat hier om een S40 2.0T van 1998.

groeten,
Dinant

Geplaatst: 21.01.2007 - 19:12
door DinanT
Niemand?

Geplaatst: 21.01.2007 - 19:28
door Ludo
wat voor een lpg installatie zit er in?.
merk?, type?.

Geplaatst: 23.01.2007 - 08:16
door v700r
Gas is toch om op te koken?

Geplaatst: 23.01.2007 - 12:14
door davidjoost
Gas is toch om op te koken?
Nee joh das achterhaald! Je rijdt op gas en kookt op inductie!

Geplaatst: 23.01.2007 - 14:56
door v700r
Ik rij op benzine en kook op gas.

Geplaatst: 23.01.2007 - 15:41
door davidjoost
Ik rij op benzine en kook op gas.
Ach ja, het is een keuze.

Geplaatst: 24.01.2007 - 11:45
door DinanT
Ludo schreef:wat voor een lpg installatie zit er in?.
merk?, type?.
dat weet ik (nog) niet. er ligt in ieder geval een ringtank in de kofferbak.
de auto heeft nog geen 20dkm gereden met de gas-installatie

Geplaatst: 24.01.2007 - 11:46
door DinanT
v700r schreef:Ik rij op benzine en kook op gas.
ik kook in mijn auto, dus ik rij op gas... 8) :roll:

Geplaatst: 24.01.2007 - 12:08
door Ludo
DinanT schreef:
Ludo schreef:wat voor een lpg installatie zit er in?.
merk?, type?.
dat weet ik (nog) niet. er ligt in ieder geval een ringtank in de kofferbak.
de auto heeft nog geen 20dkm gereden met de gas-installatie
even navragen dan.
en waarom gaat ie weg na 20.000km?.

Geplaatst: 25.01.2007 - 09:31
door DinanT
Het schijnt dat de vorige eigenaar een deal had gemaakt met zijn werkgever om via een lease-contract zijn eigen auto te behouden(??), maar om dan wel lpg in te bouwen. Uiteindelijk vond zijn werkgever dat een lease-auto toch voordeliger was en moest de volvo verkocht worden...

Geplaatst: 25.01.2007 - 20:45
door AndorabLe
DinanT schreef:Het schijnt dat de vorige eigenaar een deal had gemaakt met zijn werkgever om via een lease-contract zijn eigen auto te behouden(??), maar om dan wel lpg in te bouwen. Uiteindelijk vond zijn werkgever dat een lease-auto toch voordeliger was en moest de volvo verkocht worden...
Wazig verhaal.

Een werkgever laat niets in mijn auto inbouwen. En verkopen omdat er een leasebak komt zal ik ook niet snel doen. Dan zit je bij het wisselen van werkgever onmiddellijk zonder vervoer.

Overigens van wat ik heb gehoord, is gas en een turbo schijnbaar vragen om allerlei grote problemen. (Van mijn autokennis moet je jezelf niet teveel aantrekken. Ik ben geen monteur. Ik schrijf software om halfgeleiders (chips) te testen.)

Geplaatst: 25.01.2007 - 21:00
door DinanT
inderdaad een wazig verhaal.
maar lpg en turbo kunnen wel goed samen ben ik inmiddels achter.
zaterdag eerst maar eens een proefrit, dan zie ik wel verder.

Geplaatst: 25.01.2007 - 22:28
door Fat Rat
In de 940 serie zijn er heeeeeel veel geleverd met low pressure Turbo en lpg.
daar gaat het goed samen, terwijl de 2.5t motoren uit de V70 heel snel de cilinderkop opvreten op lpg.
Het hangt dus een beetje van de motor af.

Geplaatst: 27.02.2007 - 22:28
door enzoman
Fat Rat, Je hebt het dan wel over een modernere lpg installatie he.
Waarschijnlijk lpi.

Enne daar komt bij dat een 940 nog echt stark wark is. :naka:


Valt het op dat ik 940 liefhebber ben =P~

Geplaatst: 18.03.2008 - 20:35
door ferdy
AndorabLe schreef:
DinanT schreef:Het schijnt dat de vorige eigenaar e

Overigens van wat ik heb gehoord, is gas en een turbo schijnbaar vragen om allerlei grote problemen. (Van mijn autokennis moet je jezelf niet teveel aantrekken. Ik ben geen monteur. Ik schrijf software om halfgeleiders (chips) te testen.)
Een turbo op een benzine motor die op LPG loopt kan meer PK's leveren dan een zelfde motor op benzine. De klopvastbaarheid ligt hoger dus je kan hem ook nog eens lekker chippen. Wat betreft de cilinderkoppen heb je gelijk die slijten sneller, maar levensduur is minstens 125 dkm op LPG

Geplaatst: 18.03.2008 - 20:46
door bart simpson
en wat kost een nieuwe kop je dan?

Geplaatst: 18.03.2008 - 21:57
door DinanT
Even een kleine update: ik heb inmiddels 45000km met de auto gereden, zonder noemenswaardige problemen.
Chiptuning staat nog op mijn verlanglijstje, incl. 3" downpipe met kat

Geplaatst: 29.05.2009 - 08:47
door DinanT
De 3" downpipe met racecat zit er inmiddels op, incl. een 3" catback systeem.
Straks komt er een andere turbo op, een 14T, en wordt de software ook aangepast op deze turbo. Min of meer noodgedwongen, omdat mijn tuningplannen op een zeer laag pitje zijn komen te staan...
Maar omdat mijn katalysator al een jaar vrij hard rammelde en omdat het toch vrij lastig (en DUUR !) was om de 12T te repareren/reviseren heb ik gekozen voor een tweedehands 14T.