Pagina 1 van 1

euro 95 of 98?

Geplaatst: 22.01.2007 - 21:26
door jerryx
Dag!
440 uit '92, is het de bedoeling dat je daar euro 95 in gooit of moet er 98 in?

Geplaatst: 22.01.2007 - 21:57
door YannickvanRooyen
Officieel lopen ze op 95 goed, doen ze over t algemeen ook wel. Als je problemen heb lost 98 ongelood nog wel eens wat op, auto loopt er ook zuiniger mee :) Beetje afwegen enzo dus :)

Geplaatst: 23.01.2007 - 16:52
door Jaco S
maar ja loopt je wagen dan ook zuiniger waardoor het dus dan even goedkoop is?

Geplaatst: 23.01.2007 - 18:38
door YannickvanRooyen
dat kan inderdaad gebeuren :) Zelf nooit een tank 98 leeg gereden (stom) maar van wat ik hoor is dat je 440 dan 1 op 16 zou kunnen lopen (user volvo 440dl deelde me deze ervaring)

Geplaatst: 23.01.2007 - 18:53
door Jaco S
maar kan dat kwaat met je motor 98 anders ga keer proberen??

Geplaatst: 23.01.2007 - 22:01
door Candy
In jou auto moet benzine met minimaal 95 Ron verbrand worden dus hoger is geen probleem. Lood echter is dodelijk voor je katalysator.
Het soort benzine wat minimaal moet worden gebruikt heeft te maken met de kompresie verhouding.

Geplaatst: 23.01.2007 - 22:28
door roever
98 heeft geen zin, dat geld kun je je sparen! Dat heeft alleen zin bij motoren waarbij het aangegeven wordt in het boekje.

Vaak hebben motoren die veel vermogen per liter cylinderinhoud leveren 98 nodig, of bijvoorbeeld de FSI motoren van VW die lopen ook op 95 maar niet zo zuinig... De 440 heeft gewoon een eenvoudige motor die perfect loopt op 95. Overigens loopt een 440 1.8i ook 1/15,5 op lange stukken als je een beetje met beleid rijdt. Gewoon op 95, daar heb je geen 98 voor nodig.

Geplaatst: 23.01.2007 - 22:34
door Jaco S
heb met me 1.8 1 op 16 half gehad dus dat is mooi maar nu een 2.0 dat is ander werk!

Geplaatst: 24.01.2007 - 09:11
door V480-S60
Jaco
Die 1.8 en die 2.0 verschillen in de basis geen ene moer!!! Maar 1 op 16.5 haal je ook niet met 98 RON met die motor.

Gewoon 95 RON tanken. 98 RON is weggegooid geld. Alleen een keertje V-power tanken om de boel eens schoon te branden heeft bij mij (2.0 480) een keer geholpen. (Gewoon eens de hele tank 95 bijna leeggereden en toen tot de nok toe gevuld en verantwoord gaan "racen" in Duitsland.)

Geplaatst: 24.01.2007 - 09:13
door Jaco S
dus eens in de tijd keer v-power er in is dus wel goed voor de motor!

Geplaatst: 24.01.2007 - 09:23
door V480-S60
Het kan in ieder geval geen kwaad, als je een keer gaat "racen" of "broezen" zoals wij zeggen.
Anders heeft het geen nut, voor de motoren uit de 400 serie.

Geplaatst: 31.01.2007 - 19:53
door M480
en 98 ron moet je toch wel gaan tanken na het chippen (van een 80 turbo) toch?

Geplaatst: 01.02.2007 - 09:02
door V480-S60
Nee, een turbo kan uitstekend op RON 95. Ook gechipped.
Maar om het maximale eruit te halen is RON 98 aan te bevelen. Maar het hoeft dus niet.

Geplaatst: 01.02.2007 - 21:03
door arjen-440
V480-V40 schreef:Nee, een turbo kan uitstekend op RON 95. Ook gechipped.
Maar om het maximale eruit te halen is RON 98 aan te bevelen. Maar het hoeft dus niet.
wat is het voordeel dan? als je gaat broesen om dr 98 in te gooien?
beter voor je motor? Kun je het even toe lichten?

Geplaatst: 27.02.2007 - 19:01
door arjen-440
V480-S60 schreef:Jaco
Die 1.8 en die 2.0 verschillen in de basis geen ene moer!!! Maar 1 op 16.5 haal je ook niet met 98 RON met die motor.

Gewoon 95 RON tanken. 98 RON is weggegooid geld. Alleen een keertje V-power tanken om de boel eens schoon te branden heeft bij mij (2.0 480) een keer geholpen. (Gewoon eens de hele tank 95 bijna leeggereden en toen tot de nok toe gevuld en verantwoord gaan "racen" in Duitsland.)
Ik wil zeker nog geen voorbarige conclusies gaan trekken
maar het ziet er heel erg naar uit..
dat mijn 440 1.8 i van 94 een stuk zuiniger is gaan draaien op 98
tank leeg gereden en volle tank 98 dr in gemikt.
Je staat ff te kijken naar de meter :oops:

maaaarrrrrrrrrr mijn benzine slurpende monstertje
dat net aan 1 op 10 haalde meestal 1 op 9
doet nu toch al ruim 300 km op een halve tank :shock:

Waar ie normaal 220 km over deed...

Maar als ik weer aan de pomp staat horen jullie de einduitslag wel :P

Geplaatst: 27.02.2007 - 19:13
door Ron440Fleet
Okay heren kom ik ook nog even , met mijn 1,8 fleet uit 94 haal ik makkelijk de 1 op 15,5 zonder al teveel concessies te hoeven doen qua snelheid.
Auto tiptop in orde houden en anticiperend autorijden schelen een hoop, ik rijdt per dag een kleine 175 km en rijdt dus best veel km's met mijn 440.

Morgen trouwens mijn spruitstukpakking aan vervanging toe , benieuwd wat dat gaat brengen stationair dan vooral.

Maar das een ander verhaal.

1 op 15 a 16 is echt te doen mijns inziens, 1 op 10 dan mag je je eigen rijstijl denk ik eens onder de loep nemen 8-))


Greetinxxx Ron

Geplaatst: 28.02.2007 - 23:48
door arjen-440
ow dat van die rij stijl heb je mischien wel gelijk in
op de snelweg rij ik altijd 140-150...
En ik probeer nog wel eens een bmw ofzo bij te houden bij het stoplicht.
maar goed.. Dat is mijn probleem :wink:
Ik heb de tank nu leeg en het 520 km gereden met 46 liter :D
nog ff rekenen of ik nou echt goedkoper uit ben :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 01.03.2007 - 08:40
door V480-S60
Sorry hele tijd niet gekeken bij dit topic. (beetje onhandig blijkt nu)

Natuurlijk is één en ander rijstijl afhankelijk. Natuurlijk moet je anticiperen.
Even voor de duidelijkheid. De Renaultmotoren in de 400 serie zijn gewone low profile motoren. (m.u.v. de turbo) deze motoren zijn daarbij zo afgeregeld dat ze prima op RON 95 rijden.

Waarom ik bij mijn 480 eens bijna de tank heb leeggereden was omdat het een trage slak was. Vanwege het gebruik door de vorige eigenaar.
Dan moet je er even wat betere benzine ingooien. (betere dopes) en met een goed warme motor even "los" gaan rijden. Dat moet je natuurlijk wel gedoseerd doen anders wordt het ook een ramp. Maar nu rijdt ie weer gewoon op RON 95.
Het verbruik van de 480 is ongeveer 1 op 12,5. Bij gemiddeld gebruik.