Cilinderkop 1.9 TD 90pk
Geplaatst: 23.01.2007 - 20:24
Mijn V40 met 1.9 TD 90 pk van '98 heeft ondertussen meer dan 200k km gelopen en is jammer genoeg niet bespaard gebleven van het bekende cilinderkop/pakking probleem. In het koelvloeistofreservoir komt er lichtjes wat olie terecht.
Als ik zo op het forum lees is de oorzaak hiervan een lekke koppakking. Mijn garagist echter vertelde me dat het meestal niet de koppakking is maar een scheur in de cilinderkop, die door thermische spanningen zou ontstaan. Maar aangezien dit een dure operatie zou zijn(min. 2000€) raadde hij voorlopig aan om de bovendrijvende olie regelmatig eens te verwijderen in het koelvloeistofreservoir opdat de rubberen koelingsdarmen niet volledig zouden worden opgevreten.
Nu was mijn vraag of de oorzaak inderdaad meestal een scheur in de cilinderkop is of dat het meestal toch enkel een lekke koppakking is?
Verder vraag ik me ook af in hoe schadelijk het is om zo verder te rijden. Naar ik begrijp zou de olie in het koelwatercircuit de rubberen darmen aantasten en zou er koelwater in het oliecircuit terecht komen waardoor de lagers minder goed gesmeerd zullen worden en dus hogere slijtage zal opleveren. Maar hoe ernstig moet ik dit inschatten? Als het koelwatercircuit jaarlijks doorgespoeld wordt en ik hou mij aan de normale olievervangingstermijnen, kan ik dan nog gemakkelijk 300k km halen of is de slijtage toch wel ernstiger? Voorlopig is de lek nog wel vrij beperkt.
Graag jullie mening?
Als ik zo op het forum lees is de oorzaak hiervan een lekke koppakking. Mijn garagist echter vertelde me dat het meestal niet de koppakking is maar een scheur in de cilinderkop, die door thermische spanningen zou ontstaan. Maar aangezien dit een dure operatie zou zijn(min. 2000€) raadde hij voorlopig aan om de bovendrijvende olie regelmatig eens te verwijderen in het koelvloeistofreservoir opdat de rubberen koelingsdarmen niet volledig zouden worden opgevreten.
Nu was mijn vraag of de oorzaak inderdaad meestal een scheur in de cilinderkop is of dat het meestal toch enkel een lekke koppakking is?
Verder vraag ik me ook af in hoe schadelijk het is om zo verder te rijden. Naar ik begrijp zou de olie in het koelwatercircuit de rubberen darmen aantasten en zou er koelwater in het oliecircuit terecht komen waardoor de lagers minder goed gesmeerd zullen worden en dus hogere slijtage zal opleveren. Maar hoe ernstig moet ik dit inschatten? Als het koelwatercircuit jaarlijks doorgespoeld wordt en ik hou mij aan de normale olievervangingstermijnen, kan ik dan nog gemakkelijk 300k km halen of is de slijtage toch wel ernstiger? Voorlopig is de lek nog wel vrij beperkt.
Graag jullie mening?