Pagina 1 van 2
Parkeer verlichting
Geplaatst: 24.01.2007 - 13:14
door Pjottert
Is het bij een S60 mogelijk de parkeerverlichting aan 1 zijde te laten branden?
Geplaatst: 24.01.2007 - 13:20
door Paul
Ja, moet je aan de andere kant de lampjes eruit halen.
Geplaatst: 24.01.2007 - 13:20
door Paul
(nee dus

)
Geplaatst: 24.01.2007 - 13:44
door Pjottert
Paul schreef:(nee dus

)
Je eerste antwoord was ook al duidelijk hoor :violent1: ::lol:
Geplaatst: 24.01.2007 - 14:25
door Paul
Ik moet zeggen dat ik het ook wel jammer vind, af en toe zou het best handig zijn.
Maar ja dan maar gewoon 2x parkeerlicht..
Overigens was het wel zo bij onze V40 Phase II dat zodra je die op parkeerlicht zette en de sleutel eruit haalde dat nummerbord verlichting uitging. En dat er aan de achterkant ipv 4 lampen 2 branden.
Geplaatst: 04.02.2007 - 18:36
door plim
Hoe lang zou je die parkeerverlichting aan kunnen laten staan ?
(om alle grappen voor te zijn)
en hoe lang zodat je ook de auto nog kan starten?
Ik moet bekennen dat ik gisteren een uurtje of anderhalf op de oprit aan mijn auto aan het prutsen was met de sleutel in het contact en alle deuren open. De accu was al zo plat dat ik Volvo Assistence nodig had. De Anwb was er binnen een half uur en die man die was echt niet blij. Hij had liever een echt probleem gehad..
Nu zal dit wellicht meer energie verbuikt hebben dan parkeerverlichting, maar het is toch iets om rekening mee te houden.
Hoe lang zou je dus parkeerverlichting verantwoord kunnen laten aanstaan ?
Geplaatst: 04.02.2007 - 19:15
door Battlecruiser
Mijn oude Benzje van 1978 heeft die mogelijkheid wél. Eigenlijk vreemd dat dat bij een Volvo nooit ingevoerd is, want buitenaf parkeren zonder parkeerlicht kan heel riskant zijn. Om stroom te besparen is de links/rechtsstand ooit door Mercedes toegepast.
Geplaatst: 05.02.2007 - 07:36
door Oceanracer
M'n VW Polo Derby uit 1978 had destijds ook al parkeerverlichting. Gewoon de richtingaanwijzer naar links of rechts aandoen zonder sleutel in het contact en voila, parkeerlicht. Dat systeem gebruiken ze nu nogsteeds! Niets mis mee.
Dus toen ik laatst op zoek was naar het parkeerlicht in de V70 (boekje er erbij) moest ik tot mijn verbazing ook conlcuderen dat dit dus niet aanwezig is. Wat rest, is het stadslicht. Ik denk zelf dat je dit niet langer dan 2 uur moet gebruiken. Ik heb de wagen toen maar in een zijstraat gezet.
Geplaatst: 06.03.2007 - 22:21
door Bover
Ik laat regelmatig mijn stadslicht branden in de winter van 1900=2300 uur en geen centje pijn. Anders accu vernieuwen.
Nu mijn oude schoolkennis als die nog klopt
Reken maar uit':
Watt : volt= Ampere :
Accu is ongeweer 8o amp. 40 beschikbaar houden om nog te kunnen starten.....
Geplaatst: 07.03.2007 - 00:02
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 07.03.2007 - 08:00
door plim
Een paar posting terug zei ik al dat mijn accu plat was na anderhalf uur poetsen met de deur open en de sleutel in het contact. Bover geeft aan dat hij enkele uren het parkeerlicht kan aanlaten staan en anders accu vernieuwen.
Ik moest inderdaad mijn accu vernieuwen.
maarehh hoe zit dat nu met Bovers schoolkennis ???
De capaciteit van een accu druk je idd uit in Ampere uur (Ah)
Als je uitrekend hoeveel vermogen de totale parkeerverlichting opneemt in die 4 uur, kun je pas iets zeggen over hoeveel capaciteit er in de accu overblijft (mits 100% volgeladen).
Geplaatst: 07.03.2007 - 08:26
door bart simpson
met de sleutel in het contact heb je wel ineens alle computers in je auto van spanning voorzien, dat gaat wel even harder dan alleen een 4 tal kleine lampjes
Geplaatst: 07.03.2007 - 09:11
door BlackSapphire
plim schreef:
schoolkennis ???
Ik weet niks van natuurkunde (ben domme alfa) maar:
plim schreef:
Als je uitrekend
uitrekend > uitrekent

Geplaatst: 07.03.2007 - 10:36
door Oceanracer
Even snel rekenen dan:
6 (2 voor en 4 achter) lampjes van elk 5 Watt keer 12 V is 360 VA
80 A keer 12 V is 960 VA
960 : 360 = 2.6 uur en dan is ie leeg.
Als je 40 A (480 VA) wilt overhouden om te starten:
(960 - 480 = 480) / 360 = 1.3 uur
Dus je kunt max 1 uur en 18 minuten je stadslicht laten branden als je om te starten nog de helft van de cappaciteit van je accu wilt kunnen gebruiken.
Het is wel heeeeeeeeeeeeel lang geleden dat ik op school zo'n berekeningetje moest maken, dus ik kan mij natuurlijk vergist hebben in de VA- en Ah-berekening, dus wie een betere berekening heeft...
Geplaatst: 07.03.2007 - 10:45
door plim
BlackSapphire schreef:plim schreef:
schoolkennis ???
Ik weet niks van natuurkunde (ben domme alfa) maar:
plim schreef:
Als je uitrekend
uitrekend > uitrekent

:oops:
Geplaatst: 07.03.2007 - 10:47
door menjo
Oceanracer schreef:
Het is wel heeeeeeeeeeeeel lang geleden dat ik op school zo'n berekeningetje moest maken, dus ik kan mij natuurlijk vergist hebben in de VA- en Ah-berekening, dus wie een betere berekening heeft...
6 maal 5 Watt is 30 Watt, bij 12V is er dus een stroom van 30W / (!) 12V = 2,5A
Met een 80Ah accu: 80/2,5 = 32 uur. (Een 80Ah kan 1 uur lang 80A leveren, of dus 32 uur 2,5A). Wil je de helft overhouden: 16 uur
Nu hopen dat ik geen fout heb gemaakt

Geplaatst: 07.03.2007 - 10:57
door marzz
Oceanracer schreef:
Het is wel heeeeeeeeeeeeel lang geleden dat ik op school zo'n berekeningetje moest maken, dus ik kan mij natuurlijk vergist hebben in de VA- en Ah-berekening, dus wie een betere berekening heeft...
Bijna goed......
6 * 5 Watt = 30 Watt = 30 VA (Volt*Ampere, spanning x stroom = vermogen).
De stroom die de lampjes trekken bij 12V is dus 30/12 = 2,5 A.
De capaciteit die je wilt gebruiken voor de lampjes is 40 Ah (40 uur lang 1 Ampere, of 1 uur lang 40 Ampere).
Dat betekent dat je (theoretisch) de lampen 40Ah / 2,5A = 16h aan kunt laten staan.
Zo rechttoerechtaan werkt het helaas niet:
Een accu heeft ook altijd tijd nodig om te "herstellen" van een belasting, zodat het een tijd kan duren voor je weer kunt starten.... Zie het volgende voorbeeld:
Ik heb laatst met een VW Transporter (rolstoelbus) met een bijna lege accu gestaan omdat ik de binnen-oriëntatieverlichting aan had laten staan. Dit zijn 5 kleine lampjes die je van buitenaf niet eens kunt zien, misschien 5W totaal. Eén nachtje was voldoende om de motor (diesel) niet meer te kunnen starten.
De WW-man vertelde dat je beter 1 uur alle autoverlichting aan kunt laten staan, totaal 150W ofzo, dan 5 uur de parkeerverlichting (30W). In het eerste geval kan je na een uurtje misschien alweer starten zonder hulp, in het laatste geval ontkom je niet aan startkabels....
Groeten,
Marzz
Geplaatst: 07.03.2007 - 13:01
door Oceanracer
Toen ik de berekening had gemaakt, had ik al zo'n gevoel dat ik met de Ah, VA en A's niet helemaal goed zat. Maar nu klopt ie weer als een bus! 16 uur, theoretische brandtijd. Dus mijn eerste stelling van 2 uur was dan inderdaad wat kort, maar ik kan mij ook in het verhaal van Marzz vinden dat een accu niet zo veel lol meer heeft na 16 uur 6 kaarsjes te moeten laten branden, om ook nog even een zware startmotor moet ronddraaien. Denk dat ie 't na 3 omwentelingen voor gezien houdt... dus waar houden we het dan op? Middellen dan maar? Maximaal 8 uur lang je stadslicht laten branden?
Geplaatst: 07.03.2007 - 14:20
door Bover
Nou ja als je acht uur je lichtjes kan laten branden.....
Nog nooit een lege accu gehad na avondje parkeer licht.....
Oceanracer berekening klopt dus wel ongeveer..
Ik heb geen verstand van het vermogen wat gevraagd wordt bij het alleen al activeren van de computers in de auto waar Bart S het over had....
Geplaatst: 11.03.2007 - 10:13
door Oceanracer
Afgelopen koopavond even aan de kant van de weg geparkeerd en wat blijkt? Ook de kentekenverlichting (2 lampjes van 5 Watt) brandden ook! Ik heb er eigenlijk niet op gelet of de dashboardverlichting ook werkte (stom ja) maar als dat ook het geval is, dan is de stand van 't stadslicht dus niet echt geschikt om langdurig mee te parkeren. Die "vier lampjes" blijken er dan in ene minstens 8 van elk 5 Watt te zijn, plus evenuele dashboardverlichting.