Pagina 1 van 1
vraagje koelsysteem
Geplaatst: 10.04.2005 - 08:14
door Happy newbee
Hallo..
Meteen als newbee op Volvo gebied maar een vraag lanceren:
Het gaat om het volgende:Op een of andere manier wil de temperatuurmeter niet verder klimmen,ook niet na een rit van 2 uur,dan 1/8ste van de meter...en bovendien draait de fan dan al lustig mee...
Is dit een 240 (b230F) eigenschap,zou dit iets met de thermostaat te maken hebben,of begint de fan domweg vroeger te draaien als nodig,en dus iets met een sensor of zo?
De auto oververhit dus duidelijk niet...komt (volgens mij)wel gewoon op bedrijfstemperatuur,maar,dit als extraatje,geeft m.i. wat weinig (binnen) verwarmings lucht af...
Zo dokter...dat zijn de klachten..is dat erg??
Groetjes,Patrick
Geplaatst: 10.04.2005 - 09:08
door Reitse
denk dat je thermostaat gaar is...
Geplaatst: 10.04.2005 - 11:21
door Battlecruiser
Bovenste slang van radiator loshalen; een paar liter koelvloeistof voorzichtig aftappen; slang vastzetten; thermostaathuis los; andere thermostaat erin; koelvloeistof bijvullen; klaar.
Kwartiertje werk.
Geplaatst: 10.04.2005 - 16:51
door volvorider
Even een tikje tegen de meter geven op het dashboard. Typisch een 240 kwaaltje.
Geplaatst: 10.04.2005 - 19:57
door Battlecruiser
Met een hamer?
O.K. half minuutje werk...
Geplaatst: 10.04.2005 - 23:00
door volvorider
Nee, subtieler... gewoon met de vingers.
Geplaatst: 11.04.2005 - 11:04
door Happy newbee
Mhh...tikje met hamers en vingers,geen reactie....wel even sensordraad los gehaald,schoongemaakt...
En ook maar even ontdekt dat de fan meteen na het starten,koude motor,al mee draait...
Hah..nieuwe symptomen,nieuwe remedies?
En,uit zorg voor de patient...hoe erg is het eigenlijk voor t interieur van zo'n B230F?
Groeters,Patrick
Geplaatst: 11.04.2005 - 23:10
door volvorider
Een elektriche Fan draait altijd mee bij de start, geeft ook een geweldig geluid.
Geplaatst: 12.04.2005 - 22:10
door Happy newbee
Hoi..
Patient leeft nog,snort er lekker warm op los...dokter heeft beter kennis kunnen maken...verse thermostaat deed wonderen...
De eerste thermo zat er nog in...en euh...dat was te zien ook...
Mag ik alle 'assistenten'hartelijk danken??;-)
Groet,Patrick
Geplaatst: 14.04.2005 - 21:58
door Happy newbee
Oke..nu kan ik het zeggen,nu de operatie geslaagd is.
Ik vond het idee met de hamer wel wat cru hoor...arme hamer,dat overleeft ie vast niet....

Geplaatst: 14.06.2008 - 16:13
door bolbo
geachte forumleden
ik rijd 240 2.3 bjr 1983
kwaal: temp. metertje in dashboard geeft steeds verschillende standen aan
dat oververhit/dan weeromlaag en vervolgens weer omhoog
Ik reed in Frankrijk. Uit voorzorg de Termos eruit gehaald
koelwater er weer bij, en rijden. metertje vertoont rare kuren
Ik heb het idee dat de motor toch te warm wordt. Voelt heet tot zeer heet aan in de bovenste slang van de radiator/ onderste is veel koeler
welke volgorde moet ik aanhouden. Kan de waterpomp soms niet genoeg water verpompen. slangetje op expansievat geeft wel een stroompje water maar spuit niet echt bij draaiende motor uiteraard, dus zou ik zeggen dat de waterpomp wel werkt.
Probleem blijft dat ik geen betrouwbare info krijg op mijn thermometertje?
groet
Geplaatst: 14.06.2008 - 19:47
door Jordos
Ik ben geen 240 kenner, maar als er groot verschil is in temperatuur tussen de bovenste en onderste slang is het meestal thermosstaat, of zit er iets verstopt. Je kan proberen het koelsysteem eens goed door te spoelen.
Geplaatst: 18.06.2008 - 19:11
door Hakkers
ontlucht je systeem eens..
de bijvuldop er af, auto starten, en stationair laten draaien.. zolang je luchtbellen uit de dop ziet komen zit er nog lucht in. zodra je geen bellen meer ziet (langer dan ongeveer 2 minuten) is de lucht er wel uit, en zullen alle slangen weer even warm zijn.
ik zeg niet dat dit dé oplossing is, maar het zou maar zo kunnen

Geplaatst: 18.06.2008 - 22:13
door Fat Rat
Hakkers schreef:ontlucht je systeem eens..
de bijvuldop er af, auto starten, en stationair laten draaien.. zolang je luchtbellen uit de dop ziet komen zit er nog lucht in. zodra je geen bellen meer ziet (langer dan ongeveer 2 minuten) is de lucht er wel uit, en zullen alle slangen weer even warm zijn.
ik zeg niet dat dit dé oplossing is, maar het zou maar zo kunnen

een beetje hierbij kneden in de koelslangen wil ook nog weleens helpen lucht "boven" te krijgen.
Worden andere slangen op en rond het blok wel warm? en hoe doet je kachel het?
Als daar overal wel warm water komt zou ik eerder aan een verstopte radiator denken bijvoorbeel als aan een gare waterpomp, of omgekeerd natuurlijk.
Geplaatst: 18.06.2008 - 23:39
door Hakkers
@ Fat Rat, happy newbee zegt al dat de verwarming niet echt warm wordt..
knijpen in de slangen wil inderdaad goed helpen om lucht boven te krijgen.
maar als de ene kant van de radiator wel warm wordt, en de andere kant niet, is als het goed is je hele systeem gelijk half warm half koud, omdat het water niet rond kan gaan..
dit kan dan lucht zijn, maar ook net zo goed een verstopping in de radiator zoals jij zegt

Geplaatst: 19.06.2008 - 00:04
door Fat Rat
hmm had ik overheen gelezen, My Bad.
ja of toch die pomp he....
als die het werk niet goed doet dan moet het water warm worden zonder dat het rondgepompt wordt, en dat werkt niet lekker.
Heb er pas ook mee lopen tobben met een Renaultje.
Opzich moet ik wel zeggen dat ik nooit probs heb gehad met een fatsoenlijke ontluchting te krijgen bij mijn 740(B230K) dat ging vrijwel vanzelf, omdat het koelsysteem van een b230 toch redelijk goed doordacht is.
Geplaatst: 19.06.2008 - 09:41
door Iroll
Flush het koelsysteem eens met de tuinslang. Hang de slang omstebeurt in de koelslangen van boven naar beneden en van beneden naar boven met de termostaat vewijderd. Verwarming vol aan zetten zodat je kachelradiateur ook schoonspoelt. Flink lang laten spoelen! Zo kan alle losse troep eruit spoelen. Vervolgens een ontkalker erin (automaterialenzaak) paar 100km rijden en opnieuw goed flushen voordat je hem afvult met gedestilleerd of goed doorgekookt water en koelvloeistof 50/50. En als je het goed wilt doen elke 2 jaar de koelvloeistof vervangen.