Pagina 1 van 1

Stilvallen Volvo 440

Geplaatst: 29.01.2007 - 17:01
door Roelll
Beste,

Ik heb dit weekend een Volvo 440 uit 1990 gekocht.
Mega nette auto met 128.000 echte kilometers op de teller.
Het is een 1.8 carburateur motor.

Nu had hij naar vertellen de kwaal ineens stil te vallen, en ja ik maak dat vandaag mee: verlichting blijft werken, cv ook, de motor gaat met starten rond, maar hij slaat niet meer aan.
Na 10 minuten gaat ineens het gordellampje weer knipperen, raak ik de sleutel aan en hij loopt weer.

Wat kan dit in vredesnaam zijn?

Thanks voor reactie,

Roel

Geplaatst: 29.01.2007 - 18:53
door Volvo driver
misschien laadt de dynamo de accu niet voldoende bij als de motor draait?

begint de motor slecht te lopen vlak voordat hij stilvalt? of is het ineens plotseling stilvallen?

maar wat voor motor zit er precies in uw volvo 440?

een 1.8 carburateur? lijkt me sterk :?

ik vermoed dat u een 1.7 carburateur bedoelt of een 1.8 injectie?

mvg. Kai-anne

Geplaatst: 29.01.2007 - 19:15
door Michel740Turbo
Meet je bobine eens na (of laat hem iig testen) heb bijna het zelfde gehad en toen was het de bobine alleen werd het op den duur alleen een stuk hardnekkiger :(
Gelukkig heb ik nog een het een en ander reserve liggen :o

Geplaatst: 29.01.2007 - 23:26
door wpee
Allereerst bestaat een carburateur niet voor de 1.8 versie. Als je toch een carb versie hebt is het een 1721cc motor.

Nu je vraag: hij start na 10 minuten, daarna even lopen en dan weer stilvallen, dan na 10 minuten weer starten etc.?

Zit er wel voldoende benzine in?

Controleer of in de tank onderdruk onstaat, gewoon dop even los erop en dan motor starten, kijken oftie loopt en blijft lopen.

Blijft de choke er niet op staan?? Handmatig ook wel terugzetten zal de motor warm is of controleren of de automatische choke wel terugloopt.

Controleer of opvoerpomp nog werkt, hier mot aan de buitenzijde in ider geval geen benzine of olie lekken.

Maak carburateur schoon en dan vooral de luchtschroeven en sproeiers even doorblazen met perslucht.

Voeg benzinefilter in leiding toe net voor de carb. deze versie heeft nl geen benzinefilete standaard en je houdt hierbij troep in de carb. Licht er natuurlijk aan wat de vorige eigenaar derin heeft geflikkert, maar dat weet je dus niet.

Groeten Wim

Geplaatst: 01.02.2007 - 11:59
door Roelll
Thanks voor jullie antwoorden.
Het is inderdaad een 1.7 motor (van Renault zelfs)
Op advies van een vriend van me heb ik het 'ignition'relais vervangen dat in de zekeringkast onder de motorkap zit.
Het probleem blijft nu al een paar dagen weg, maar ik juig niet te vroeg..

Geplaatst: 03.02.2007 - 21:06
door wpee
Kan zijn.
Als de contacten een te hoge overgangsweerstand hebben, dan heeft je ontsteking gewoon te weinig spanning. Als je auto langer op contact staat (draaiend of stilstaande motor) worden je contacten in het ignition relais warm, weerstand wordt nog hoger, spanning op ontsteking zakt nog verder en op een gegeven moment heb je ook geen vonk meer.

Heel aannemelijk.

Wim

Geplaatst: 04.02.2007 - 10:53
door Kuijpie
Een klein vraagje hier dan maar over zo'n zelfde 440, hoe kan ik zien of het een 1.7 carb is of een 1.8i. Ik heb met 3 vrienden namelijk net een 440 gekocht, en als we het kenteken op internet opzoeken geven verschillende sites verschillende gegevens. We zouden het logischerwijs fijn vinden om te wetenwat we nou precies gekocht hebben.

Geplaatst: 04.02.2007 - 13:10
door YannickvanRooyen
een carb heeft het luchtfilter direct boven het motorblok, de singlepoint en multipoint injectie hebben het luchtfilter bij de accu zitten :)

Geplaatst: 04.02.2007 - 14:38
door Michel740Turbo
Dat heet Google tegenwoordig, maar ik vind het leuk om zelf te doen dusssss...

de B18K(P) 1.7e
Afbeelding

En de B18U 1.8i
Afbeelding

Geplaatst: 04.02.2007 - 22:13
door wpee
die 1800 is de single point injectie,
Je hebt ook een multipoint voor de latere bouwjaren, daar zit per inlaat een buis op, dus vier langs mekaar.

Geplaatst: 04.02.2007 - 22:27
door Michel740Turbo
wpee schreef:die 1800 is de single point injectie,
Je hebt ook een multipoint voor de latere bouwjaren, daar zit per inlaat een buis op, dus vier langs mekaar.
Naar mijn weten is er nooit een 1.8i multie point ontwikkeld voor de 400 wel een 2.0i. Of je moet in de war zijn met de B18F motor welke een 1721cc multie point inhoud.

Geplaatst: 05.02.2007 - 08:49
door YannickvanRooyen
Michel740Turbo schreef:
wpee schreef:die 1800 is de single point injectie,
Je hebt ook een multipoint voor de latere bouwjaren, daar zit per inlaat een buis op, dus vier langs mekaar.
Naar mijn weten is er nooit een 1.8i multie point ontwikkeld voor de 400 wel een 2.0i. Of je moet in de war zijn met de B18F motor welke een 1721cc multie point inhoud.
B16F, B18F en de B20F bestaan

B16F = multipoint 1596 cc
B18F = multipoint 1721 cc
B20F = multipoint 1998 cc

Dan heb je ook nog de B18FT, da's de turbo versie van de 1721cc