480 turbo chippen?

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Gebruikersavatar
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.12.2006 - 09:48
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Volvo_480_turbootje schreef:Het einde van het rood? dus helemaal tot beneden bijna?
Da is idd wel veel maar het is bekend dat bij chiptuning Rica tot 1.1 bar gaat en idd zo ver.
Dat terugzaken is volgens mij normaal enne als ik met niet vergis, zoals ik hier toch mocht lezen en al gehoord van iemand die ricatuning doet hier in belgie, wordt er enkel de turbodruk verhoogd bij het chippen.Ze veranderen gewoon enkele weerstandjes. De luchtmassameter die 'leest' hoeveel lucht er binnenkomt en regelt de injectie.

Btw, als de turbodruk niet terugzakt moet er iets mis zijn met uw solenoide die de turbodruk regelt, ik heb ondertss al met drie solenoides gereden. Elke solenoide reageert totaal anders, de ene gaf meer druk dan de andere...de ene viel meer terug dan de andere...

Sommigen denken als de turbodruk terugzakt dat er iets mis is, volgens mij niet hoor... dit heb ik van nog al mensen gehoord dat de turbodruk zo fel terugvalt.

Bij mij is dat iets minder het geval, soms ook wel irritant, maar ik ga mijn solenoide afkoppelen en de MBC volledig in de plaats zetten. Dan kan de druk constant gehouden worden Op deze link vind je daar meer over:

http://volvo480.northernscum.org.uk/for ... 0c07538037

Ik zou dat niet doen als ik van jou was, want dan heb je je chiptuning voor niks laten doen...

Greetz
Het geval is dat de vorige eigenaar dat al heeft laten doen. Nu is voor mij de vraag of het te overwegen is om de MBC direct te maken, en of de prestaties er minder, zelfde of beter op worden. Het liefst zie ik mijn turbodruk constant in het rood haha. Dat terugvallen is erg goed merkbaar en redelijk vervelend. De ene keer meer dan de andere keer. Soms van ver in het rood tot een inzinking naar net in het rood, de andere keer net onder het rood...
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Vandaag heb ik de solenoide afgekoppeld, stekker eruit.
Het witte rubberen pijpje en het rode rubberen pijpje heb ik laten steken.
Het rode rubberen pijpje afgedopt. De zwarte rubberen pijp (de solenoideingang ook afgedopt) op de MBC gestoken en vandaar met een nieuw pijpje naar de actuator.
Ik heb dit zo gedaan zodat ik de auto , indien nodig terug origineel kan zetten met de originele dichtingsringetjes.
Let wel op, als je de rubberen pijpjes van je solenoide haalt, doe dat voorzichtig dat ze niet afbreken.

Zoals verwacht en zoals mijn eerdere ervaringen met de 480, blijft de druk constant, en als je even blijft doorduwen, gaat de boost zelfs nog ietsepietsie hoger. Wat dus ideaal is.

Morgen ga ik hem verder hoger afregelen...

Dus samengevat, je zet de MBC tussen de de zwarte en de rode pijp en je dopt de witte af... of je doet het zoals ik gedaan heb
Gebruikersavatar
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.12.2006 - 09:48
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Klinkt mooi, maar kan dit nou ook als hij gechipt is? Wat zijn de ja's en wat de nee's?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik zou de solonoid zowiezo laten zitten en de rode slang onderbreken met een bleed valve of een simpel t stukje + aftapkraantje. (te koop bij Duursma)
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Ik heb nog maar pas op een 480 van een vriend een MBC in serie met de solenoide geplaatst, hij piekt tot in de helft van het rode waarna hij terugzakt naar einde oranje.
Als hij gechipt is zou ik zeker geen MBC ertussen in serie plaasten, ik denk dat je auto dan zo snel als een porsche wordt, voor 5 minuten...


Bij een gechipte gaat het wel (= antwoord op je vraag), bij chippen regelen ze enkel de turbodruk. De Luchtmassameter en de injectiecomputer doen de rest...
Het chippen wordt dan wel overbrugd en is nutteloos als je enkel de MBC gebruikt. Ik raad wel een boostcontroller aan zoals op het engelse forum, geen bleedvalve. Een bleedvalve geprobeerd= moeilijk af te regelen.

Eigenlijk is je boostcontroller je 'chip'. Een volvo 480 turbo opvoeren is kinderlijk eenvoudig, ik begrijp niet dat mensen daar 400 euro en meer voor betalen...
Yoghi
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 04.11.2007 - 13:30
Locatie: Landgraaf

Kan iemand mij vertellen waar nou de ECU zit die gechipt moet worden.
Ik heb al gekeken bij de passagiers kant daar zit jetronic groene sticker type nr: 0280 000 959 - 464 492 (is dat de chip misschien).


Ik heb misschien een gechipte ecu gevonden met een paarse sticker kan ik die gewoon aansluiten (plug and play)
Tuned Ex Klpd T5
Afbeelding
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Ik dacht ook dat die computer 'jetronic' ook moest gechipt worden ma na veel lezen op forums is het enkel de computer in de middenconsole, staat trouwens hier in dit topic ergens hoor.

Nog een vraag aan de techneuten hier, op mijn 480 turboblok is het derde van de drie pijpjes net onder de oliedop zoals je op de foto ziet, afgedoptAfbeelding

Op mijn 440 turboblok en alle andere turboblokken dat ik al gezien heb komen er drie pijpjes uit...

Wat kan de reden er van zijn?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Volvo_480_turbootje schreef:Ik heb nog maar pas op een 480 van een vriend een MBC in serie = moeilijk af te regelen.

Eigenlijk is je boostcontroller je 'chip'. Een volvo 480 turbo opvoeren is kinderlijk eenvoudig, ik begrijp niet dat mensen daar 400 euro en meer voor betalen...
Ik heb hier op een 460 turbo een T stukje met daarin een klein kogelkraantje zitten. De druk schiet in een keer naar het randje van oranje en rood en blijft constant. Dit gebeurd vreemd genoeg niet bij het chippen. Het afstellen was trouwens koek en ei, 20 min proberen en testrijden zit er inmiddels al een volle week op en werkt nog als behoren..
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”