Pagina 1 van 2
de roffel bij motorbelasting
Geplaatst: 01.02.2007 - 22:16
door brandy
Heb een volvo v70 gekocht classic type 2000 2.5 TDI 200.000 km
Nu is distributie en mulitriem inclusief spanrollen en waterpomp vervangen, maar maakt nog steeds een tikkend geluid. Terug naar dealer, maar deze gaf aan dit geen kwaad kon en hij hier heel oud mee kon worden.Toch zit mij dit niet lekker.
Bij zwaarder belasten van de motor hoor ik een roffel.
Graag verneem ik of er nog meer mensen zijn met dit probleem en wat hun ervaring ermee is eventuele oplossing.
Greetz,
Gerard
Geplaatst: 01.02.2007 - 22:24
door Ben
Ik heb de vraag verplaatst naar de juiste rubriek
Geplaatst: 06.02.2007 - 20:48
door Fat Rat
5 cilinders roffelen nou eenmaal, de 850 word niet voor niets de "roffel" genoemd. De V70 classic is hier een directe afgeleide van met hetzelfde roffellende blok.
Of is het een roffel die er niet thuis hoort.
Geplaatst: 07.02.2007 - 12:34
door Guestuser
De 850/v70 classic staat bekend om de "roffel" (5 cilinders!).
De TDI is bekend om de "tik".
Geplaatst: 09.02.2007 - 23:18
door NoNeedforSpeed
De 5-cylinder roffel is een van de redenen van mijn keuze!!
Re: de roffel bij motorbelasting
Geplaatst: 09.02.2007 - 23:36
door Keesjan36
brandy schreef:
Bij zwaarder belasten van de motor hoor ik een roffel.
Mijn huidige D5 roffelt er ook lustig op los, maar qua geluid mis m'n S70 2.5 nog steeds...
Heerlijk die vijfcilinders !
Geplaatst: 10.02.2007 - 11:47
door Hathu
Mijn classic tdi tikt enkel als hij een aantal dagen heeft stil gestaan na even draaien is het weg, zal de smering zijn. Hoe harder ik rij hoe harder hij roffelt.
Geplaatst: 07.05.2007 - 22:07
door nikske
getik kan ook de vacuumpomp zijn. Niks ergs, gewoon laten tikken.
Geplaatst: 22.06.2007 - 10:48
door denren
Het tikken is de vacuumpomp.. van de dealer heb ik begrepen dat het niet zo veel kwaad kan op een gegeven moment zal de pomp het begeven

Ik heb nog garantie op de V70 dus de pomp wordt vervangen. Het getik lijkt op een klep maar die zijn zelfstellend en voor zover ik begrepen heb hoeven die nooit gesteld te worden. Het tikken verdwijnt als je een aantal keer op de rem trapt met draaiende motor. Tikken komt weer terug als je stopt met op de rem te trappen

. Wil alleen de roffel horen en geen getik

Geplaatst: 22.06.2007 - 23:24
door Fat Rat
denren schreef:Het tikken is de vacuumpomp.. van de dealer heb ik begrepen dat het niet zo veel kwaad kan op een gegeven moment zal de pomp het begeven

Ik heb nog garantie op de V70 dus de pomp wordt vervangen. Het getik lijkt op een klep maar die zijn zelfstellend en voor zover ik begrepen heb hoeven die nooit gesteld te worden. Het tikken verdwijnt als je een aantal keer op de rem trapt met draaiende motor. Tikken komt weer terug als je stopt met op de rem te trappen

. Wil alleen de roffel horen en geen getik

Ja en die roffel hoor je dan weer niet zo lekker als je steeds op de rem moet trappen....
Geplaatst: 06.08.2007 - 19:20
door Hathu
Heb ontdekt dat mijn tik ook van de vacuumpomp komt, na remmen is het een hele poos weg. Zo,n pomp is trouwens wel erg duur, bij de dealer meer dan 400 euri,s en met inzetten erbij rond de 500 euro. Ik tik wel eens een keer zo,n unterdruckpumpe via ebay-DE op de kop, zag ze er staan voor minder dan 200 euro.
Mijn remmen doen het trouwens prima. Ik heb dus geen haast.
Geplaatst: 10.08.2007 - 22:02
door Quota
Ik hoor bij onze V70 ook een tik en het schijnt inderdaad de vacuumpomp te zijn. Wat gebeurt er als die pomp er mee stopt?
Verder hoorde ik toen ik de motor uitzette een "zuigend" geluid achter het dashboard dat uit de airco uitstroomopeningen leek te komen, iemand enig idee wat dat kan zijn?
Geplaatst: 10.08.2007 - 23:20
door fransb85
de verdamper, dat hoort
Geplaatst: 13.08.2007 - 18:49
door Quota
Trouwens,
Als ik de motor start, dan zie ik nergens een voorgloeilampje branden, terwijl ik wel het idee heb dat de motor makkelijker aanslaat als ik even wacht met het doordraaien van de sleutel.
Verder loopt hij dan direct mooi rond, zonder tikken of wat dan ook, maar als ik een keer wat verder doortrek in het toerental, dan meen ik wel wat getik te horen. De tik is ook een stuk duidelijker wanneer ik een stuk gereden heb en de motor stationair laat draaien (schijnt niet te worden beinvloed door wel of niet remmen) is dit nu ook de vacuumpomp, of kan dit ook wat anders zijn?
Geplaatst: 13.08.2007 - 18:51
door NOS
Tikken van de kleppen, bekend kwaaltje van de VAG motor.
Geplaatst: 13.08.2007 - 19:16
door Quota
NOS schreef:Tikken van de kleppen, bekend kwaaltje van de VAG motor.
Is dat schadelijk? Kun je er iets aan laten doen, en zo ja, wat zijn dan de kosten?
Geplaatst: 13.08.2007 - 21:26
door Winnox
Niets aan laten doen, heel wat tdi's hebben dat.
Geplaatst: 13.08.2007 - 21:44
door Quota
Winnox schreef:Niets aan laten doen, heel wat tdi's hebben dat.
Wel jammer, zonder die tik loopt de motor gewoon veel mooier, schaam me een beetje voor die tik omdat de motor dan niet meer mooi regelmatig lijkt te lopen....

Geplaatst: 14.08.2007 - 18:45
door Winnox
Je kan een product bij je brandstof gieten dat tijdelijk helpt.
Mijn neef heeft hetzelfde probleem met een Golf met 1.9 TDI. Als hij een tank overslaat dan komt het tikken terug.
Geplaatst: 27.09.2007 - 19:22
door denren
Quota,
Ik maakte me onlangs ook zorgen om het niet branden van het lampje bij voorgloeien.. kennelijk gaat dat lampje pas branden als de temp beneden de 6 graden is ( of minder ) dus.. dat kan ook wel want

we hebben de auto in januari gekocht en toen brandde het lampje altijd.. in de lente en zomer niet dus ik wacht weer op koude nachten zodat ik kan voorgloeien
