Pagina 1 van 1

Voelen aandrijflijn in stuur

Geplaatst: 02.02.2007 - 08:30
door Billy Road
Sinds 4 weken rij ik naar volle tevredenheid een S60 D5. Zo nu en dan moet het gas uiteraard flink open.....naast die heerlijke roffel, voel ik dan de aandrijflijn in het stuur (hele lichte trilling, die mindert bij een bepaald toerental). Het is nauwelijks voelbaar en op zich niet hinderlijk, maar zou graag willen weten of meer mensen dit herkennen.

Bij mijn vorige auto (passat tdi) had ik dit veel sterker, het kwam met name door het twee massa vliegwiel.

Geplaatst: 02.02.2007 - 14:55
door NOS
Dat zou het nu ook kunnen zijn. Ze gaan nog wel eens kapot.
Er is laatst nog veel over geschreven op het forum.

Geplaatst: 02.02.2007 - 18:10
door Billy Road
Zou kunnen, maar de trilling is minimaal, hij is heel lichtjes voelbaar bij vollast.

Meer mensen die dit herkennen? Of licht het misschien aan de banden?
Ik heb continentals voorop zitten (225-45-17), heb het idee dat de banden gecupt zijn, deze banden neem ik never nooit meer (heb het eerder gehad met dit merk). Zet de wielen straks weer naar achteren....

Geplaatst: 02.02.2007 - 20:12
door NOS
Aha, verwisselen voor michelins zou idd een hoop uitkunnen maken.
Conti's hebben snel de neiging om te cuppen.

Geplaatst: 02.02.2007 - 22:27
door VolvoRulez
Ik heb michelins (zelfde maat) en die zijn ook gecupt!
Dinsdag ga ik nieuwe bestellen, maar misschien ga ik wel over
op bridgestone potenza, ik vind namelijk dat die veel meer grip
hebben vooral bij nat weer!

Meer even on topic, bij volle belasting trekt ie wel iets.
Volgens mijn monteur (goede kennis) is dit wel normaal
voor het vermogen, dus ik neem aan dat je dat niet
echt bedoeld. en bij gecupde banden hobbelt het volgens mij
meer als dat ie echt trilt.

Is de trilling naarmate het toerental hoger wordt dan ook heviger?

Geplaatst: 02.02.2007 - 22:45
door Billy Road
de conti's zaten onder de auto bij aankoop, de wielen zijn omgezet naar voren. Waarschijnlijk is het cuppen ontstaan door ruimte op een draagarm achter (of stabilisatorstang), ook ontstaat het vaker door minder goed werkende schokbrekers.
Ik a deze zomer de conti's vervangen, maar ze hebben nu nog meer dan 6 a 7 mm, dus eigenlijk zonde.

Dat hobbelen voel je vooral 's ochtends vroeg, als de banden nog koud zijn.

Het trillen s niet heviger bij hoger toerental, eerder minder.
Het zangeren van de band(en) hoor je ook mider op hogere snelheid, mede door het afrolgeluid, maar bij zo'n 80 km/uur erger je je dood.....
Het gaat echt ten koste van je rijgenot.

Ik lees nu dat de S60 vaak last heeft van cuppende banden.....vreemd...

Geplaatst: 03.02.2007 - 00:18
door Ramon&Ramon
voorste draagarm rubbers??????????

Geplaatst: 03.02.2007 - 00:19
door Ramon&Ramon
Ik roep ook maar wat hoor,heb er ook geen verstand van!Doe gewoon met de meute mee!:)

Geplaatst: 03.02.2007 - 11:47
door VolvoRulez
Ik moet wel zeggen dat ik bij de michelins maar weinig
last heb van rolgeluid.

Ik zal ook nog eens extra letten of er bij mij ook een
trilling te vinden is.

trillen

Geplaatst: 12.02.2007 - 12:20
door Billy Road
michelins voorom laten plaatsen, trilling is weg, kwam dus wel door gecupte banden......die michelins zijn echt merkbaar stiller...

rijdt weer superstrak.....

wel een ander probleem nu, banden zijn 225 en slijten nu aan in de wielkast, als ik uitslagbegrenzer laat aanbrengen, krijg ik een nog grotere draaicirkel :-(

Voortaan maar smallere banden laten plaatsen.....

Geplaatst: 12.02.2007 - 13:19
door sbv
Het is wel een andere auto, maar op mijn Seat Altea had ik Conti Sport Contact 2 zitten en die zijn me erg goed bevallen. Op de Volvo heb ik nu Pirelli P-zero nero 215/45-17 iets te smal, maar deze had ik nog op de velgen van mijn 850 liggen. De bevallen mij tot op heden prima. Moet wel zeggen dat er nu winterbanden op zitten

Geplaatst: 12.02.2007 - 13:27
door Frumpy
Is de bovenste motorsteun al gecontroleerd?

Geplaatst: 12.02.2007 - 21:26
door Billy Road
motorsteunen zijn okee. "probleem" inmiddels opgelost...

Geplaatst: 12.02.2007 - 21:33
door Frumpy
Gelukkig maar. :D

Ik had bij vorige banden, Conti's, ook dat de voorbanden gecupt waren. Jij hebt daar dus ook last van gehad.

Nou beweren de bandenexperts dat in principe altijd de niet aangedreven banden cuppen, dus in het geval van S60/S80 achter.
Ben dan eigenlijk wel benieuwd of die vlieger van de experts opgaat, of beter gezegd ben ik benieuwd hoe het komt dat in tegenstelling tot de theorie toch de voorbanden gaan cuppen.
Draagarmrubbers, schokbrekers, etc. zijn in orde.

Geplaatst: 12.02.2007 - 21:51
door Billy Road
Bij mij is het een kwestie van laten uitlijnen denk ik, mijn banden sleten giga scheef af (buitenzijde). De banden gingen op een gegeven moment echt "zoeken"vooral op wegen met spoorvorming erg gevaarlijk.

Dus een combi van juiste bandenspanning, veren/dempers en juist uitlijnen lijken me erg belangrijk om cuppen tegen te gaan....

en die conti's daar heb ik slechte ervaringen mee, ik bij mijn vorig auto....die koop ik never nooit weer.

Geplaatst: 12.02.2007 - 22:00
door Gast
Ramon&Ramon schreef:voorste draagarm rubbers??????????
Ik zou hier maar naar luisteren en even (laten) controleren. :wink:
(Hij heeft er verstand van, zegt men) :P

Geplaatst: 12.02.2007 - 22:07
door Frumpy
Billy Road schreef:"probleem" inmiddels opgelost...

Geplaatst: 13.02.2007 - 11:13
door Gast
Frumpy schreef:
Billy Road schreef:"probleem" inmiddels opgelost...
:P
Cuppen kan ook (mede) ontstaan door draagarm rubbers.
Nieuwe banden en "uitlijnen" kan dan idd een oplossing zijn. Tijdelijk?

Een goede uitlijner zal (MOET) versleten draagarmrubbers zien. :wink:

Geplaatst: 13.02.2007 - 11:37
door Billy Road
eeeh.....ik heb absoluut geen ruimte op draagarmrubbers etc..
Ben hier extra alert op doordat mijn vorige auto (passat) hier voortdurend problemen mee had (zo'n beetje elk jaar een set draagarmen vervangen)

Het kwam door een wielwissel van achter naar voren. Mijn achterbanden (niet aangedreven as) waren gecupt. En het waren continentals. Die schijnen er toch "vatbaarder" voor te zijn. Dus nu Michelin's aangeschaft.

Problemen zijn nu voorbij!