Pagina 1 van 2

Ik weet het niet meer: uw advies

Geplaatst: 04.02.2007 - 11:44
door PVH
Ik heb een v70 , 2.5D, bouwjaar eind 2000, MY 2001 met 225000 op de teller. Ik weet en hoor regelmatig dat de onderhoudsbeurt van 240.000 veel geld gaat kosten; meer specifiek: koppelingsplaten, stab.stangen, allerlei rubbers, ophanging, krukaspoelie, distributieriem, .... Volgens mijn onderhoudsman gaat deze beurt qua kosten richting € 3.000 - € 4.000. Daarnaast heb ik nog wat klachten zoals speling op stuur, slecht starten en linker veerpoot knakt af en toe.

MAW: is het verstandig deze onderhoudsbeurt te laten uitvoeren, en dan er weer een paar jaar mee doorrijden of kan ik de auto beter inruilen voor een v70 paar jaar nieuwer (en dan een D5) met plm. 125.000 km? Ik lees op het forum dat de eerste D5's allerlei problemen hebben gehad.
Wat zouden jullie doen?

Geplaatst: 04.02.2007 - 13:52
door Jan W
Hangt volgens mij van de inhoud van de portemonnee af....

Wie weet ben je na de beurt van € 3.000 weer een tijd van de (bijzondere) onderhoudskosten af. Bij een auto uit 2000 is de afschrijving in elk geval gezakt tot reëele proporties en rij je relatief goedkoop (buiten de houderschapsbelasting voor een zware diesel dan).
Bij een recentere -pakbeet 2005, allerlaatste model van P26 dus- is de post afschrijving in elk geval weer een redelijk forse!

Indien je echter nà de 'hele grote beurt' weer met van alles en nog wat aan de beurt bent (...blijft, beter gezegd), stijgen de kosten weer naar het niveau van een 2005'er met afschrijving èn normaal onderhoud.

'T is en blijft natuurlijk een gok!

Greetz,
Jan W

Re: Ik weet het niet meer: uw advies

Geplaatst: 04.02.2007 - 14:09
door buddo
PVH schreef:Ik weet en hoor regelmatig dat de onderhoudsbeurt van 240.000 veel geld gaat kosten; meer specifiek: koppelingsplaten, stab.stangen, allerlei rubbers, ophanging, krukaspoelie, distributieriem, .... Volgens mijn onderhoudsman gaat deze beurt qua kosten richting € 3.000 - € 4.000.
Een onderhoudsbeurt van 240.000 kost altijd veel geld? Is dat zo? Misschien als ze (preventief) een standaardlijstje afwerken, maar volgens mij moet het toch ook mogelijk zijn alleen de versleten delen te vervangen of de onderdelen die klachten veroorzaken.

Ik zou eens gaan buurten bij de Volvo dealer en een onafhankelijke garage voor een offerte (van een beurt) die is gebaseerd op de huidige staat van de auto en dan beslissen.

Geplaatst: 04.02.2007 - 14:10
door BlackSapphire
Wat Jan W. schrijft onderschrijf ik geheel: 't blijft een gok.
Als je er na de beurt weer vanaf bent rijdt je supergoedkoop door.
Als na de beurt zich toch andere zaken openbaren binnen 1,5 jaar of zo, baal je van die 3000 die je hebt geïnvesteerd. Ik ken de afweging die je maakt. Mijn Passat had (slechts) 142000 gereden, maar is van 1999. Wellicht zaten er duurdere reperaties aan te komen. Daarom heb ik nu toch gekozen voor een nieuwere D5, met als nadeel weer de forse afschrijving. Maar wel meer auto. Tja, de portemonnee en je gevoel maken uiteindelijk dan de beslissing. Sterkte.

edit: goed aanvullend advies van buddo

Re: Ik weet het niet meer: uw advies

Geplaatst: 04.02.2007 - 14:21
door PVH
buddo schreef:
PVH schreef:Ik weet en hoor regelmatig dat de onderhoudsbeurt van 240.000 veel geld gaat kosten; meer specifiek: koppelingsplaten, stab.stangen, allerlei rubbers, ophanging, krukaspoelie, distributieriem, .... Volgens mijn onderhoudsman gaat deze beurt qua kosten richting € 3.000 - € 4.000.
Een onderhoudsbeurt van 240.000 kost altijd veel geld? Is dat zo? Misschien als ze (preventief) een standaardlijstje afwerken, maar volgens mij moet het toch ook mogelijk zijn alleen de versleten delen te vervangen of de onderdelen die klachten veroorzaken.

Ik zou eens gaan buurten bij de Volvo dealer en een onafhankelijke garage voor een offerte (van een beurt) die is gebaseerd op de huidige staat van de auto en dan beslissen.
Vergeten erbij te vermelden en reactie op jullie reacties: de opsomming van reparaties zijn zaken die uitgevoerd moeten worden. Want: de auto start niet goed, er zit speling 'ergens' op de voorkant (of per wiel of de hele voortrein), de koppelingsplaten zijn versleten, bij het starten piept de krukaspoelie, de linkervoorpoot knakt af en toe in de bochten, speling op het stuur, (dat was het voorlopig wel) en bij 240000 de distributieriem.

Al deze euvels geven mij soms het gevoel dat er vast meer komt. Maar ja.... Ik ben niet zo'n gokker. En ik bepaal graag mijn keuze op basis van technische en gebruikerservaringen van jullie.

Tot nu toe bedankt voor jullie reacties. Ik kom al weer iets dichter bij de keuze. Ik hoor graag reacties/soort gelijke ervaringen van meerdere forum leden.

Geplaatst: 04.02.2007 - 14:31
door IkeV70
Hoe lang heb je de auto al? En hoeveel kosten heb je er al aan gemaakt? Als ik dit zo lees lijkt het erop dat de afgelopen jaren niet al te veel reparaties gehad hebt en dat ze nu in een keer allemaal komen. Normaal wordt dit soort zaken over meerdere jaren uitgesmeerd. Wellicht moet je dat meenemen in je overweging.

Ik zou er niet zomaar van uitgaan dat deze euvels de voorbode zijn van nog veel meer problemen. Wat zegt je onderhoudsman daarvan?

Geplaatst: 04.02.2007 - 16:04
door PVH
Onderhoudshistorie zolang ik de auto heb. Ongeveer 1,5 jaar:
2x beurt en 1x reparatie. Opvallende en kostbare zaken die vervangen zijn: wiellager, gloeispiralen, luchtmassameter, aircopomp en condensor

Geplaatst: 04.02.2007 - 16:10
door NOS
PVH,
je zegt dat D5's veel problemen hebben gekent. Dat is niet waar, een enkele (...) D5 is onbetrouwbaar. Maar met 125DKM kan je wel een wat jongere scoren.

Geplaatst: 06.02.2007 - 19:59
door Oceanracer
Een jongere V70 is geen garantie dat je daar geen problemen mee zult krijgen. De kans op bv CV-storingen is net zo groot als bij je huidige wagen. Een groot deel van Volvo's "bekende "problemen" heb je bij je huidige wagen reeds verholpen. De kans is aanwezig dat je daar wederom tegenaan loopt met je nieuwe aankoop. Uiteraard net na de garantieperiode. Dat is ook de reden dat ik mijn V70 (nog) niet van de hand doe. Ik vind mijn uitvoering bijzonder mooi en ben dat nog niet zat. Kwalitatief valt ie mij tegen, maar dat kan mij bij een andere V70 dus weer gebeuren. Als je huidige wagen (nogsteeds) aan je verwachtingen voldoet, ook qua uitrusting, zou ik niet zo snel besluiten een andere aan te schaffen, maar zou dan liever in onderhoud investeren. Als je echter uitgekeken bent op de kleur, nou eindelijk wel eens stoelverwarming of een standkachel wilt (ik noem maar wat) tja, dan zijn dat samen met de rationele overwegingen misschien wel de juiste om tot aanschaf over te gaan van een D5. Een D5 zal je trouwens qua rijden wel meer plezieren dan je huidige diesel denk ik. Het hoge koppel van deze motor maakt het dieselen vele malen leuker. Het is alleen de vraag of je de 10 tot 15.000 extra er voor overhebt om in een nieuwere diesel rond te toeren... Ik ging voor de grote beurt.

Geplaatst: 06.02.2007 - 20:02
door Jan W
@Oceanracer: helemaal mee eens. Ik zou de gok wagen en door blijven rijden (gesteld natuurlijk dat de wagen naar 'de' zin blijft....).

Greetz,

Jan W

Geplaatst: 06.02.2007 - 20:21
door gaitgroot
Op het moment dat je een recentere V70 aanschaft zit je toch met een afschrijving over de eerste paar jaar van toch wel 3000 euro per jaar. De grote klappen op jouw huidige V70 heb je nu al gehad. Als je je huidige auto inruilt zal een nieuwe koper ook goed weten dat al het grote onderhoud er aan zit te komen. Dit zal hoe dan ook z'n effect hebben op de vraagprijs die je voor je huidige auto kunt neerzetten.
Ik zou de keuze voor mijzelf inzichtelijk maken. Wat kost me de onderhoudsbeurt. Wat kost een nieuwe auto aan extra afschrijving op de huidige auto en extra afschrijving op de nieuwe auto. Een nieuwe auto blijft daarbij altijd een "gok"........je koopt altijd andermans ellende. Wat dat betreft zit ik morgen met angst en beven bij de telefoon. Mijn net aangeschafte V70 2.5 D uit 2000 krijgt de eerste beurt. Eén voordeel: de motor heeft nog maar 50.000 kilometer gelopen. De eerste motor heeft een warmloper gehad bij de eerste (zakelijke) rijder (bevestigd door de Volvo dealer).

Groets,

Gerrit

Geplaatst: 08.02.2007 - 21:49
door oudegroen
Ik zou eerst eens kijken of je een scherpere prijs kunt laten maken voor de genoemde reparatie. Ik veronderstel even dat het dealerprijzen zijn die je noemt. Volgens mij is het niet meer dan een dag werk dus moet je rekenen met de kosten van een dagloon + de kosten van de onderdelen + de BTW. Het lijkt mij sterk dat je dan boven de 2000,- euro uitkomt. Mijn ervaring is tenminste dat er bij dergelijke reparaties nog wel te onderhandelen valt. Veel garages denken "kassa" op het moment dat jij met je "dikke V70" aan komt rijden. Een goede Volvo-specialist (níet-dealer) misschien ook, maar die is er niet op uit om je een poot uit te trekken.

Hoe komt het trouwens dat je koppelings-, ophangings-, en stuurspelingsproblemen hebt? Is er hard gereden met je auto? Wordt hij zwaar belast? Of heb je misschien een lange onverharde oprijlaan :roll:

En eeh; hoezo de distributie vervangen bij 240.000. Er zit toch een service-interval op de distrubutie van 160.000.

Begrijp me goed, ik hou hier geen pleidooi voor het bezuinigen op het onderhoud van je Volvo, maar het is minstens zo belangrijk om er zuinig mee te rijden.

Dan nog even de vraag, verkopen of onderhoud plegen. Ik sluit me aan bij het verhaal van Oceanracer. Maak het plaatsje maar eens:

Jouw auto is nu nog pak 'm beet 10.000,- waard in de handel
Een D5 met 125.000 km. kost tussen de 20.000,- en 25.000,-
Bij inruil zonder onderhoud krijg je voor die van jou 8.000,- ; je betaalt dus fors bij
Als je 2.000,- investeert in onderhoud wordt je auto tijdelijk meer waard
Bij een D5 met 125.000 km. zit de distributie er ook aan te komen

Conclusie: Geef je auto het onderhoud dat hem toekomt, hou de rest van je geld in de zak (of beter, op de bank), rij door tot 300.000 km. en kijk dan nog eens om je heen

Ik wens je veel wijsheid en vooral veel Volvoplezier! Als je het op prijs stelt kan ik je helpen aan het adres van een goede Volvospecialist...

Geplaatst: 20.03.2007 - 19:42
door PVH
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb de auto een tijdje op Internet te koop aangeboden. 3 serieuze reacties gehad. Het hoogste bod was € 12.000.-

Ik heb besloten de auto te houden en de reparaties uit te voeren wanneer een euvel mij ernstig begint te irriteren of voor de auto strikt noodzakelijk is.

PS: Een v70 2.5 tdi MY 2001 heeft distributieinterval van 120.000km.

Nogmaals dank voor de antwoorden.

Geplaatst: 20.03.2007 - 23:36
door B@rt_d@_M@n
oudegroen schreef: Ik wens je veel wijsheid en vooral veel Volvoplezier! Als je het op prijs stelt kan ik je helpen aan het adres van een goede Volvospecialist...
Is die goede Volvo specialist in de buurt van Soest? Ik woon in Amersfoort en ben zoekende....

Geplaatst: 21.03.2007 - 10:35
door BLACK DIESEL
Laat eens een prijsopgave maken door http://www.amervolvo.nl/ in Driebergen. Zelf heb ik goede ervaringen met ze.

Geplaatst: 22.03.2007 - 09:45
door oudegroen
Is die goede Volvo specialist in de buurt van Soest? Ik woon in Amersfoort en ben zoekende....
Degene die ik bedoel zit niet helemaal in de buurt. Het is autobedrijf Bikker in Noordeloos. Voor mij zo goed dat het reden genoeg is om een stukje "om te rijden".

Geplaatst: 22.03.2007 - 14:42
door mhjvs
Garage van Dijk in Amersfoort. Hele schappelijke prijs voor mijn V70 tdi Distributie compleet: dus twee riemen, 3 spanrollen, en een waterpomp euro 375,- incl montage.

Geplaatst: 12.04.2008 - 23:40
door arjen
Dat is zeker niet te duur en kan dus het overwegen zijn m.b.t. bovenstaand verhaal.

Geplaatst: 13.04.2008 - 10:09
door Oceanracer
Ik denk dat (inmiddels) ruim 1 jaar later deze info "enigszins" achterhaald zal zijn. :)

Geplaatst: 13.04.2008 - 13:45
door Richard
Daar zou jebest gelijk in kunnen hebben ;)