Net een "nieuwe" D5 geartronic onder m'n kont (2004). Wat een wagen!
Even wat vraagjes van een beginnende D5'er:
Als ik 140 rij dan draait 'ie 2800 toeren. Is dat een beetje een normale waarde?
Verder hoor ik soms een tikkend geluid rechts achter; is dat een overlijdende brandstof pomp of is dat normaal?
Wie kan me helpen?
snelheid vs toeren
- Oceanracer
- Geartronic member
Er willen achterin de kofferruimte ook nog wel eens wat draadjes gaan rammelen. Die horen met een crepe-tapeje bij elkaar gehouden te worden, maar die gaan nog wel eens loszitten. Zo noem ik even de draden van de speakers in de D-stijl. Verder kan ook je uitlaatdemper tegen de onderkant aan tikken als 1 van de rubbers is uitgelubberd of zelfs geknapt. Maar dat klinkt uiteraard weer heel anders. Moeilijk beoordelen vanachter m'n MacBook.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
Het tikkende geluid achter heeft in ieder geval te maken met de motor, want als ik die afzet verdwijnt het geluid.. (geluid ook aanwezig als auto stilstaat en motor loopt)
In ieder geval bedankt voor het reageren!
In ieder geval bedankt voor het reageren!
ex S70 Tdi
V70 D5
V70 D5
-
- 4th Gear member
Wellicht kan het tikkend geluid te maken hebben met de katalysator, maar hier durf ik niks over te zeggen.
verder nog en tip voor jou als D5 rijder. Er wordt nu gratis door volvo een roetfilter op je D5 gezet. Deze zijn op het moment op, maar komen snel weer binnen. Dus let op en of ga even langs de dealer om er een te bestellen voordat de subsidieregeling afgelopen is. De roetfilter zal over enige jaren verplicht zijn en dan heb je deze al.... Ook is het fijn bij eventuele verkoop in de toekomst van je D5.
Over het toerental 2800. Zoals nOS al zei, dat klopt inderdaad. Vaak hoor je in een D5 bij dit toerental (140 km/u) een gegrom/gebroem van onder de motorkap. Hier moet je je niet druk om maken, dit is een kwaal waar zowat elke D5 mee te kampen krijgt. Zere irritant vind ik zelf, al weegt het niet op tegen de voordelen van deze wagen. Als je wat meer gas geeft gaat het ook weerover.
Verder wens ik je nog veel rijplezier en succes met dat getik. ik neem aan dat je nog garantie hebt, ik zou dan even teruggaan naar de garage voordat er echt iets mis is. Sterte en houd ons op de hoogte
verder nog en tip voor jou als D5 rijder. Er wordt nu gratis door volvo een roetfilter op je D5 gezet. Deze zijn op het moment op, maar komen snel weer binnen. Dus let op en of ga even langs de dealer om er een te bestellen voordat de subsidieregeling afgelopen is. De roetfilter zal over enige jaren verplicht zijn en dan heb je deze al.... Ook is het fijn bij eventuele verkoop in de toekomst van je D5.
Over het toerental 2800. Zoals nOS al zei, dat klopt inderdaad. Vaak hoor je in een D5 bij dit toerental (140 km/u) een gegrom/gebroem van onder de motorkap. Hier moet je je niet druk om maken, dit is een kwaal waar zowat elke D5 mee te kampen krijgt. Zere irritant vind ik zelf, al weegt het niet op tegen de voordelen van deze wagen. Als je wat meer gas geeft gaat het ook weerover.
Verder wens ik je nog veel rijplezier en succes met dat getik. ik neem aan dat je nog garantie hebt, ik zou dan even teruggaan naar de garage voordat er echt iets mis is. Sterte en houd ons op de hoogte

Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik had begrepen dat het geluid van achter komt en de motor zit natuurlijk voorin. Het zou kunnen dat door het trillen van de motor, achterin iets resoneert. Maar het blijft altijd lastig localiseren. Vanaf hier onmogelijk, maar ook voor monteurs. Die "kennen" de auto niet, en horen minder gauw iets, dan wat je zelf in je eigen auto wel steeds hoort. Beter zelf rijden en de monteur meenemen in de auto.
-
- 4th Gear member
Oceanracer. Het gegrom bij 2800 toeren heeft niks te maken met het tikkend geluid achter, maar met de motor. En dat geluid komt dan ook van voren 

Maurice
- Oceanracer
- Geartronic member
Dit zijn toch 2 op zich zelf staande vragen/opmerkingen?Ze Zmokerrr schreef: Als ik 140 rij dan draait 'ie 2800 toeren. Is dat een beetje een normale waarde?
Verder hoor ik soms een tikkend geluid rechts achter; is dat een overlijdende brandstof pomp of is dat normaal?
Ik heb geen D5, dus op de eerste opmerking kan ik geen zinnige reactie geven. Voor wat betreft de 2e opmerking heb ik wel ervaring met rammels en tikjes, want ik hoor altijd alles aan een auto. Daarom moet een auto van mij altijd rammelvrij zijn en ik ga dan ook altijd door tot ik echt niets meer hoor. Vandaar ook mijn opmerking. Deze heeft dus niets met 't gegrom van de motor te maken.
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de roetfiltertip. Het tikken kwam inderdaad van achter, Oceanracer. Maar op miraculeuze wijze is het verdwenen. Ik heb inderdaad ook nog een klein jaartje garantie, dusss.....
Holycanelony, wat is dit een fijne wagen!!!! Je merkt toch dat alles een niveautje hoger is getild (ook nog een S70 TDI in het bezit (zo'n roker),die ook nog steeds errug fijn rijdt).
Holycanelony, wat is dit een fijne wagen!!!! Je merkt toch dat alles een niveautje hoger is getild (ook nog een S70 TDI in het bezit (zo'n roker),die ook nog steeds errug fijn rijdt).
ex S70 Tdi
V70 D5
V70 D5