Pagina 1 van 1
Volvo overweegt toch één opvolger voor S40 en S60
Geplaatst: 08.02.2007 - 18:32
door Ben
Volvo overweegt toch één opvolger voor S40 en S60
AMSTERDAM - Volvo overweegt wel degelijk om de S40 en S60 door één model te vervangen. Volvo Senior Vice President Lex Kerssemaker vertelt in Automotive News Europe dat het bedrijf bestudeert om de S40 en S60 door een model te vervangen. Beide types zijn in 2009 of 2010 aan het einde van hun levenscyclus.
Volgens een in het vakblad geciteerde anonieme bron liggen de S40 en de S60 te dicht bij elkaar en trekken de modellen dezelfde doelgroep.
Een krap jaar geleden verschenen de eerste berichten dat de S40 en S60 door slechts één model zouden worden vervangen. De woordvoerder van het merk liet toen weten dat het merk de S60 trouw blijft. In de hoogste gelederen van het concern wordt nu toch gedacht over een andere line-up van de sedans.
Bron: autotelegraaf
Geplaatst: 08.02.2007 - 21:53
door nmklop
Tja, dat klinkt logisch. Nu de nieuwe V70 de estate uitvoering van de S80 is geworden, wordt een nieuwe V50 de estate van de nieuwe S60.
En zoals wel vaker gebeurd bij opvolging wordt deze V50/S60 natuurlijk een stukje groter dan de huidige V50/S40 serie (ongeveer zo groot als de huidige S60).
Geplaatst: 09.02.2007 - 19:18
door Maurice Pierik
De hierboven beschreven logica zou best kunnen.
De S60 zal naar mijn gevoel beslist blijven. Er komt dus een opvolger. Al was het maar dat dit Volvo's belangrijkste (sedan) model is.
De S40 schurkt qua formaat wel erg dicht tegen de C-segmentsedans zoals de Focus sedan, Mazda3, VW Jetta. En dat is toch een wat geplet segment. Ik denk dat Volvo meer in sportwagon of Audi A3-achtige modellen ziet ipv de S40.
Geplaatst: 09.02.2007 - 19:42
door Oceanracer
Is een S50 niet iets? Net er tussen in? Tja, ik roep maar wat...
Geplaatst: 09.02.2007 - 20:32
door Campy
Ik vind de typenummers op dit moment redelijk verwarrend. Vroeger (vroegah! :shock: ) had je de S40 en V40. Logisch, zelfde formaat, zelfde klasse, de sedan heet S en de stationwagon V. Bij de opvolgers S40 / V50 is ook sprake van een sedan en estate-versie van dezelfde auto. (Ik merk trouwens bij vrienden en collega's dat niet-autoliefhebbers dit niet weten, die kennen vaak wel de V50 maar niet de S40. Als ze S40 zeggen bedoelen ze de oude!)
Redenering was dat de V wat hoger in de markt wordt gezet en wat duurder is dan de S. OK, maar dan suggereer je dezelfde verhouding tussen S60 / V70, namelijk een S en een V versie van dezelfde auto. Maar dat is niet zo.
En nu, nu is de nieuwe V70 gebaseerd op de S80, niet de V maar de S heeft hier het hoogste nummer..... voor de niet-Volvo-watchers is dit een te dicht oerwoud geworden qua naamgeving.
Over de modelrange, het lijkt me goed als Volvo met 1 opvolger voor de S40 en S60 komt, die er qua formaat tussenin zit. De S40 / V50 vind ik nu eigenlijk te klein, ze hebben hetzelfde formaat als de Ford Focus.
Ik rijd nu een S70, een S60 is vooral achterin duidelijk kleiner en een S80 is toch meteen een stuk forser. Ik mis dus eigenlijk een nieuwe S70. Als de opvolger van de S60 ietsje naar onder schuift (omdat die tegelijk de S40 vervangt), komt er wat mij betreft ruimte tussen die 'S50' en de S80. Daar past dan mooi een formaat S70-auto tussen!
De V50 zullen ze wel houden, Volvo zou wel gek zijn als ze geen directe opvolger zouden maken, maar een model dat een tikje groter / duurder is. Dit doet me denken aan de fout van Peugeot, die het mega-succesnummer 205 destijds verving door twee modellen (lees: geen directe opvolger), de 106 en 306. Daar kwamen ze wel van terug en er kwam alsnog een directe 205-opvolger (de 206).
Geplaatst: 09.02.2007 - 22:18
door IkeV70
Op zich is het vervangen van typeaanduiding S40/V40, en S70/V70 door resp. S40/V50, S60/V70, nog wel te overzien. Wat het natuurlijk allemaal weer erg onlogisch maakt is dat de nieuwe V70 eigenlijk V90 had moeten heten.
Maar zoals BMW de 3-, 5- en 7-serie heeft, Merc de C-, E- en S-klasse, Audi de A4, A6 en A8, zo zou Volvo toch gewoon de 40/50 - 60/70 - 80/90 modellen kunnen voeren? Lijkt me niet zo ingewikkeld. (Dan nog een boodschappen-modelletje eronder voor de gemiddelde CO2 uitstoot, klaar ben je)
Geplaatst: 09.02.2007 - 22:39
door cristall
sjah....das een punt...
Geplaatst: 10.02.2007 - 12:30
door Maurice Pierik
Volvo probeert de klant een beetje te foppen door te suggereren dat ze veel modellen in de aanbieding hebben.
C30
S40
V50
S60
V70
XC70
C70
S80
XC90,
dat lijkt een berg modellen. Maar het zijn maar 8 carrosserievarianten. (De XC70 is feitelijk een hoge V70).
Bij BMW heb je:
1-serie (3/5d)
3-serie (4/5/2d/cab)
5-serie (4/5d)
6-serie (2d/cab)
7-serie (4d/lang)
X3
X5
Z4,
Da's 15 carrosseriemodellen
Bij Audi:
A3 (3/5d)
A4 (4/5d/cab)
TT (3d/cab)
A6 (4/5d)
A8 (4d/lang)
Q7
R8
(13 carrosserieën)
Bij Mercedes:
A (3/5d)
B
C (3/4/5d)
CLK (2d/cab)
SLK
E (4/5d)
CLS
S (4d/lang)
CL
SL
SLK
ML
GL
R (5d/lang)
21 carrosserievarianten!
En een 'doorsnee' merk als Opel:
Agila
Corsa (3/5d)
Meriva
Astra (3/5d/wag/cab)
Zafira
Vectra (4/5d/wag)
Signum
Antara
(14 carrosserieën)
en Ford:
Ka
Fiesta (3/5d)
Fusion
Focus (3/4/5d/wag/cab)
C-Max
Mondeo (4/5d/wag)
S-Max
Galaxy
(15 carrosserieën)
Volgens mij is dit een beetje een lang berichtje geworden...

Geplaatst: 10.02.2007 - 18:53
door Swedish_90
Het klopt wel dat het nogal verwarrend is. Vooral ook omdat de C70 gebaseerd is op de C30/S40/V50. Het zou natuurlijk kunnen dat ze bij Volvo toewillen naar de volgende range:
V50/XC50/S60/XC60
V70/XC70/S80/XC90
met als toegevoegde niche-modellen de C30 en de C70.
Geplaatst: 10.02.2007 - 19:06
door bart simpson
Maurice Pierik schreef:Volvo probeert de klant een beetje te foppen door te suggereren dat ze veel modellen in de aanbieding hebben.
Er zijn eigenlijk maar 4 modellen:
C30/S40/V50/C70 als een modellenreeks, als 3 drs, 4drs, 5drs en cabrio
S60/V70/XC70, als een modellenreeks, als 4 drs. en 5drs
S80
en XC90.
Geplaatst: 10.02.2007 - 19:43
door IkeV70
bart simpson schreef:Maurice Pierik schreef:Volvo probeert de klant een beetje te foppen door te suggereren dat ze veel modellen in de aanbieding hebben.
Er zijn eigenlijk maar 4 modellen:
C30/S40/V50/C70 als een modellenreeks, als 3 drs, 4drs, 5drs en cabrio
S60/V70/XC70, als een modellenreeks, als 4 drs. en 5drs
S80
en XC90.
Dit was vroeger zo. Tegenwoordig moet de V70 (XC 70) naar de regel met S80 verplaatst worden.
Geplaatst: 10.02.2007 - 19:48
door bart simpson
IkeV70 schreef:bart simpson schreef:Maurice Pierik schreef:Volvo probeert de klant een beetje te foppen door te suggereren dat ze veel modellen in de aanbieding hebben.
Er zijn eigenlijk maar 4 modellen:
C30/S40/V50/C70 als een modellenreeks, als 3 drs, 4drs, 5drs en cabrio
S60/V70/XC70, als een modellenreeks, als 4 drs. en 5drs
S80
en XC90.
Dit was vroeger zo. Tegenwoordig moet de V70 (XC 70) naar de regel met S80 verplaatst worden.
Dat gaat pas vanaf modeljaar 2008 gebeuren, de V70/285 en XC70/295 worden voorlopig nog steeds gebouwd,
aan de hoeveelheid "modellenreeksen" veranderd overigens niets.
1) C30/S40/V50/C70 als een op zich staande modellenreeks, met een 3 drs, 4drs, 5drs en een cabrio
2) S60 als alleenstaand model
3) S80/V70/XC70, als een modellenreeks, als 4 drs. en 5drs
en 4) XC90 als eveneens een alleenstaand model.
Geplaatst: 10.02.2007 - 21:05
door Ben
En de XC60 dan Bart? Hoort die in reeks 1?
Geplaatst: 10.02.2007 - 21:22
door bart simpson
Ben schreef:En de XC60 dan Bart? Hoort die in reeks 1?
het duurt nog wel even voordat er een XC60 is en Volvo is nog niet echt mededeelzaam wat daarvan de maatvoering gaat worden, ik plaats hem dus nog nergens.